رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی


رابطه با نیروی برتر

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

اکثر ما وقتی تازه به جلسات می آمدیم متوجه می شدیم اعضائی که در حال بهبودی هستند و از خود رضایت دارند، انگار که می درخشند. این نور یا برقی که از روح ما ساطع می شود، زیباترین چیزی است که ما جهت ارائه داریم، که آنقدر هم که فکر می کنیم شکننده نیست .

به هر حال روحمان دوران اعتیاد ما را از سر گذرانده! جهت حفظ و نگهداری از این نور یا برق روحانی، باید شوق و علاقه خود را تقویت کنیم و در همان حال چیزهای را که مانع دیدن خود واقعی مان می شوند را از خود دور کنیم.

نقص های ما در تاریکی رشد می کنند و در نور بهبودی است که داشته ها و توانایی های ما شکوفا می شوند. چند برداشت از جمله “تمرین و بکارگیری این اصول” وجود دارد. ما تمرین می کنیم و لزوما همیشه از طریق صحیح استفاده نمی کنیم.

در قدم شش از کتاب پایه می گوید “ارتكاب اشتباهات جدید، نشانه رشد ما است” تمرین منظم، شروع کار از مبانی اولیه و کم کم پیشرفت کردن دقیقا روشی است تا ما مهارت انجام هر کاری را پیدا کنیم. از نواختن یک ساز موسیقی گرفته تا یک زبان جدید تا یاد گرفتن این که چگونه با روحانیت، طبق اصول و پرمحتوا زندگی کنیم. ما نه تنها در حال یادگیری مهارت های جدید هستیم، بلکه در حال شکستن عادات قدیمی می باشیم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

بعضی از این عادات آنقدر در ما ریشه دوانده که به نظر می آید قسمتی از شخصیت و وجودمان شده اند. ایجاد ارتباط با نیرویی برتر از خودمان، پروژه ای است که ما در اولین با کارکرد قدم آن را شروع می کنیم که در طول مدت بهبودی مان ادامه پیدا می کند.

انضباط روحانی که شامل دعا و مراقبه نیز می شود، زندگی روزانه بعضی از ما را شکل می دهد. بعضی از ما سعی می کنیم کل زندگی مان یک دعا باشد و هر کاری که انجام میدهیم را به نیروی برترمان هدیه کنیم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

به هر نحوی که این کار را تمرین و تجربه کنیم، رابطه ما با نیروی برتر درک و شناخت ما از خودمان و نحوه ارتباطمان با دنیای اطرافمان را شکل می دهد. اعمال و انگیزه هایمان نشانگر ارزش ها و باورهایمان است. وقتی که با نیروی برترمان هماهنگ باشیم، به نظر می رسد که به راحتی بر جریان زندگی سوار هستیم.

پس از سالها پاکی، درک و تجربه ما از شخصیت مان با اوائل پاکی بسیار متفاوت است. ما دیگر هویتی ورای یک “معتاد” برای خود داریم و شک می کنیم که آیا برچسب اعتیاد هنوز برای ما مناسب است و آیا هنوز متعلق به انجمن هستیم؟ ما سعی می کنیم تا با پرهیز از افراط و تفریط، بیاموزیم که چگونه تعادل داشته باشیم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

مورد سئوال قرار دادن رابطه مان با NA می تواند تجربه ما را عمیق تر کند. پاسخ ما به این سئوال می تواند به ما کمک کند تا بهانه ها و توجيه ها را برطرف کنیم. داشتن امنیت لازم جهت مورد سئوال دراز دادن پایه و بنیاد این رابطه، قسمتی از راز دست یافتن به یکپارچگی این رابطه برای یک عمر است. ضرب المثل معروفی است که می گوید “اگر خواهان کشف سرزمین جدید هستید باید مدتی طولانی را در دریاها بگذرانید. بعضی اوقات که احساس می کنیم در دریا گم شده ایم، ممکن است شک کنیم که آیا اصلا این برای ما کار می کند.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

ما می ترسیم از اینکه در مورد برنامه شک کنیم زیرا میدانیم ممکن است باعث مرگ ما شود، اما ترس از زیر سئوال بردن روش جدید زندگی مان می تواند به ناصادقی با خود منتهی شود.NA برای این نیست که به ما یاد دهد تا اجابت کننده باشیم، بلکه به ما یاد می دهد تا با نیرویی برتر از خودمان رابطه برقرار کنیم، که این رابطه می تواند اغلب کمی طوفانی هم باشد. مهم است تا بدانیم، اعضائی هستند که به ما فرصت میدهند تا بهبودی خود را مورد سئوال قرار دهیم، اما ما را به حال خود رها نخواهند کرد.

 

اگرچه بعضی افراد ممکن است ندانند که چگونه در برابر این شک ما عکس العمل نشان دهند، اما به مشارکت گذاشتن احساس مان به ما کمک می کند تا ببینیم که تنها نیستیم. اگر چه بعضی مواقع این ضرب المثل که می گوید به گونه ای زندگی کن که انگار قرار است اتفاق بیفتد” در بهبودی ما جواب می دهد، اما در شرایط شک و عدم اطمینان کامل، این ضرب المثل می تواند راهکار اشتباهی باشد.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

لازم است که ما به شکل بی رحمانه ای با خود در مورد احساسات و باورهایمان، صادق باشیم. از دل این لحظات شک و تردید، ایمانی راستین رشد خواهد کرد که حقیقتا متعلق به ماست.

ما نمی توانیم این احساسات را انکار یا در آن افراط کنیم، بلکه باید به دقت آنها بررسی کنیم. ما در می یابیم که چه چیز برای ما واقعیت دارد و مسیر ما را در زندگی مشخص می کند. درک معنوی ما، محصول درک و بکارگیری اصول روحانی است. زمانی که از انجام کار درست دوری می کنیم، احساس ناامیدی و در دام افتادن به ما دست می دهد.

وقتی که فراموش کنیم چه چیزهایی برای ما حقیقت است، راه خود را گم می کنیم و به طرز خطرناکی بسوی مقصدی نامعلوم شناور می شویم. از طرف دیگر وقتی که درک ما از حقیقت دستخوش تغییر می گردد، بطرز نامعقولی احساس سردرگمی کنیم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

اگر چه این درک جدید برای ما کارآیی دارد و ما را به مسیر جدیدی رهنمون می سازد. در این دوران از شک و تردید خطرناک، ما به سطحی از تسليم جدید، ایمان عمیقت و اغلب یک شناخت بسیار متفاوت از خود دست پیدا می کنیم.

ما درباره ترسهای قدیم خود در مورد تبدیل شدن به کسی که نمی شناس یا اصلا دوست نداریم، را تجربه می کنیم. بعضی از ما می ترسیم که اگر فراتر رویم، چیزی که به آن دست پیدا می کنیم …هیچ باشد.

 

اما خلائی که از آن می ترسیدیم به ما فضای لازم جهت رشد و تغییر را می دهد. ما از تلاش بیهوده برای دوباره خلق کردن خود، دست برمیداریم و اجازه می دهیم تا روند عادی خود را طی کند. در حالیکه این لایه های مختلف را از سر می گذرانیم، به امنیت، وضوح و اعتماد به نفسی دست پیدا می کنیم که باعث می شود علیرغم هر اتفاقی شخصیت واقعی مان را حفظ کنیم.

بعضی سئوالات وجود دارند که فقط ما به تنهایی می توانیم به آنها جواب بدهیم. اما برای اینکه بتوانیم تنها با این سئوالات روبرو شویم، به حمایت افرادی که به آنها اعتماد داریم، نیاز است. مرز بین تنهایی و انزوا، یک خط بسیار باریک است که ما آن را فقط می توانیم از طریق تجربه شناسایی کنیم. سئوالی که یاد می گیریم تا همیشه از خود بپرسیم، این است که آیا در حال حاضر در مسیر خیر و خدمت به دیگران قدم برمیدارم؟” ممکن است نیاز به تنهایی داشته باشیم، تا بتوانیم به نیروی برترمان وصل شویم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

بعضی اوقات بهترین کار این است که استراحت و تمدید اعصاب کنیم. کتاب بخوانیم یا فیلمی نگاه کنیم و رها نمائیم. این حالات با در انزوا بودن، تفاوت دارد، اگرچه ممکن است دیگران متوجه این تفاوت نشوند. تفاوت آن را ما در درون خود احساس می کنیم. ما دیگر می توانیم تشخیص دهیم که فرق بين تنهایی بازسازی کننده و سازنده با جداسازی و انزوای مخرب چیست .

پذیرش تغییرات روحانی، جزئی از تحول شخصی ما است، اگر که رابطه ما با نیروی برتر واقعی و پرمعنا باشد، که البته این رابطه در طول مدت تغییر نیز می کند. اما بعضی مواقع این حالت ممکن است به نظر بحرانی نیز بیاید. اگر تسلیم شویم، به سمت قدمها رانده می شویم، مرور قدمهای دوم و سوم باعث برقراری رابطه با ایمانی می شود که به نظر منطقی می آید.

هرقدر که ارزش های ما متحول شوند، به همان نسبت نیز باورهای ما تغییر می کنند. رها کردن این ایده که باید حتما روند مسائل و اتفاقات را درک کنیم و سردربیاوریم که چرا روی می دهند، به ما کمک می کند تا در تجربه روحانی خود آزاد باشیم بدون اینکه شک داشته باشیم که آیا راه را درست می رویم یا خیر. اقدام و عمل همیشه قابل رویت نیست.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

بعضی اوقات برای اینکه بجلو حرکت کنیم، لازم است تا بدون حرکت بایستیم. مراقبه می تواند خیلی مشکل باشد، برای اینکه سخت است تا ما در درون خود ساکت باشیم، و خیلی ساده در لحظه بایستیم و حضور داشته باشیم. اما در این حالت است که می توانیم درخواست کمک کرده، منتظر دریافت جواب باشیم، در چشمان خود نگاه کنیم و ببینیم که واقعا کی هستیم و کجای کاریم. زمانی که بتوانیم آرام و بی حرکت باشیم و بدون قضاوت مشاهده کنیم، به وضوح و شفافیت لازم دست می یابیم تا تشخیص دهیم چه چیز برای ما مناسب و درست است و چه چیزی اینگونه نیست.

ما یاد می گیریم که به این فرآیند اعتماد کنیم و زمان لازم را برایش قائل شویم تا کار خود را انجام دهد. اگر بخواهیم زمان خاصی در نظر بگیریم تا در آن مدت زمان مشخص، مثلا: به رفتاری معقول برسیم، یا غمگین باشیم، یا بترسیم، یا جواب یک سئوال را پیدا کنیم، ممکن است خود را به سمتی سوق دهیم که به این باور برسیم که بهبودی برای مان کار نمی کند. در واقع بهبودی های که ما برایش آماده به کار کرده ایم، برای بخوبی کار خود را انجام می دهد اما نه طبق برنامه ای که ما برای کرده ایم. هیچ چیز نمی تواند جایگزین زمان و صبر شود.

بیشتر اوقات کارکرد مجدد قدم، پس از اولین باری که قدم کار کرده ایم رسیدن به وضوح و شفافیت است: تا بهتر بتوانیم صدای درون خود را که می گوید، چه چیز برای ما مناسب و خوب است و چه چیزی با ارزشها هم خوانی ندارد را بشنویم.

انجام هر بار این کار، باعث می شود تا دید بیشتری از وابستگی خود به توقعات و باورهای غلط نسبت به خودمان را پیدا کنیم، ما دیگر مملو از بیماری اعتیاد یا دیدگاه تنگ و باریکی از اینکه نوع “باید به چه شکل باشد”، نیستیم. ما یاد می گیریم قدرتی که از قدم باد دریافت می کنیم، همیشه در دسترس است اگر که اراده نیروی برتر خود را اجرا کنیم و با خویشتن پذیری زندگی کنیم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

بزرگترین تغییرات در بهبودی زمانی اتفاق می افتند که ما اصلا انتظارش را نداریم. بیدار می شویم و می بینیم زندگی ای داریم که به سختی می توانیم قبول کنیم متعلق به ماست. درمی یابیم در شرایطی که رفتارمان با دیگران همیشه همراه با درگیری، خفت و بیزاری بوده است، با ثبات، وقار و احترام رفتار می کنیم.

پایبندی به تعهدات مان باعث بوجود آمدن احترام به نفس در ما می شود. این حالت ممکن است با تعهد به خدمات در گروه مانند: قهوه و چای درست کردن، گردانندگی جلسه و غیره شروع شود. هرقدر توانایی ما در حفظ تعهدات مان بیشتر شود، کمتر برای مان چالش های بزرگ پیش می آید. شاید دیگر بزرگترین آنها پایبند ماندن به کار کرد قدم ها باشد.

 

به قول یکی از اعضا فقط کار کرد قدم ها مهم نیست، بلکه مهم تر آن است که نحوه کارکرد قدم ها * گونه ای باشد که نحوه زندگی کردن ما را تعیین کند. یعنی انجام یک پروژه و کار بزرگ ، در قطعات و قسمت های کوچک، حتی وقتی که به نظر سخت ناخوشایند می آید، زیرا به ما چیزهای یاد میدهد که امکان نداشت ، از طریق سخت کار کردن یا شب تا صبح درس خواندن یاد بگیریم. از طریق کار کرد قدمها ما لایه های مختلف از توهم غلطی که درباره خود داشتیم را از بین می بریم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

ما در می یابیم که دارای یک بیماری هستیم، اما این بیماری همه چیز ما نیست. ما در می یابیم که خدا هم نیستیم. ما در می یابیم که فقط شامل گذشته و نقص های اخلاقی خود نیستیم. دیگر زمان هایی که حال و هوا و احساسات مان را با خود واقعیمان اشتباه می گیریم، سریع متوجه این موضوع می شویم.

هرقدر که بیشتر و عمیق تر بر روی توهم خود کار می کنیم و از لایه های مختلف آن رها می شویم، بیشتر شک می کنیم که دیگر چه چیزی از ما باقی می ماند. ما با اعضائی که به آنها اعتماد داریم و احترام می گذاریم در این مورد صحبت می کنیم، و آنها به ما یادآور می شوند که کار کرد برنامه باعث نخواهد شد که ما به کسی جز خود واقعی مان تبدیل شویم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

وقتی که یک رابطه آگاهانه با نیروی برتر خودمان برقرار کنیم، به این آگاهی می رسیم که نیروی برتر نمی خواهد که ما به نسخه ای خیالی و تصویری آرمانی از خود تبدیل شویم. ما به همین شکل که هستیم، خوب هستیم و هر قدر که به خود واقعیمان نزدیکتر شویم، بهتر می توانیم خدمت کنیم. راهکار ساده حضور در لحظه بدون اینکه سعی به تظاهر کنیم، به بهترین وجه باعث می شود که از شر تحریف و دروغ، نقص های اخلاقی، بار سنگینی که همیشه به همراه داشته ایم و حس آزار دهنده بی کفایتی و بی لیاقتی، رها شویم. ما دقیقا خود واقعیمان را زمانی می شناسیم که خود را در راه خدمت به دیگران فراموش کنیم.

رابطه با نیروی برتر,نور بهبودی,برچسب اعتیاد,مملو از بیماری اعتیاد,تغییرات در بهبودی

منبع : کتاب پاک زیستن

 

Visits: 926

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!