توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد

توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد


توسعه انجمن: اجرای سنت اول ما

توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد

شنیدن خبر راه افتادن NA در هر نقطه جدیدی از جهان ، دل ما را مملو از افتخار می کند، اما فعالیتهای توسعه ای در همه جوامع NA جزو کارهای اساسی و تمام نشدنی است؛ چه انجمن در آن کشور نوپا باشد، چه در حال رشد، و چه سالهای سال از راه افتادن آن گذشته باشد.

نتایج مثبت اقدامات توسعه ای، شامل حال تمام NA می شود زیرا چنین اقداماتی هم در جهت منافع مشترک و اتحاد ماست، و هم به رشد انجمن یاری می رساند و به گروه ها و جوامع انجمن در تحقق هدف اصلی ما که انتشار پیام NA است کمک می کند. به عبارت گسترده تر، اقدامات توسعه ای یعنی ارائه خدمات به منظور پیشرفت و تقویت اعضا، گروهها، بدنه های خدماتی، و جوامع NA.

توسعه انجمن : اجرای سنت اول ما یعنی شرکت اعضا در جلسات تازه تأسیس یا متزلزل، یا همکاری برای آموختن و به کار بستن اصول NA در فعالیتهای خدماتی. بدنه های خدماتی که خدمتگزاران مورد اعتماد خود را آماده می کنند و آموزش میدهند، و به منظور حمایت و رشد NA با یکدیگر همکاری می کنند، عملا مشغول اقدامات توسعه ای انجمن هستند.

در عین حال، از دیگر تلاش های توسعه ای، راه اندازی NA در نقاطی است که انجمن تاکنون در آن وجود نداشته؛ یعنی اعضا، گروهها، و بدنه های خدماتی که در راه روشن ساختن مسیر جدیدی برای بهبودی، در کنار یکدیگر می آموزند و فعالیت می کنند. علاوه بر اینها، اقدامات توسعه انجمن شامل همکاری با اعضای محلی در فعالیت های روابط عمومی به منظور ایجاد ارتباط با دست اندرکاران، نهادهای دولتی و کل جامعه است تا معتادان را در یافتن بهبودی در معتادان گمنام یاری کند.

برای خدمات مربوط به توسعه انجمن، بعضی از نواحی یک کمیته فرعی توسعه انجمن (FD) یا کمیته معاضدت (outreach) دارند که به حمایت از گروه های تازه تاسیس یا دچار مشکل در آن ناحیه می پردازد.

در بعضی جاها هم گروهها یا نواحی همجوار ممکن است برای توسعه یا تقویت انجمن محلی تشریک مساعی کنند. مناطق، فرامنطقه ها، و خدمات جهانی NA نیز می توانند در محدوده های بزرگتر جغرافیایی یا در کشورهایی که با سایر بدنه های خدماتی و جوامع NA ارتباط ندارند، به فعالیت های توسعه ای بپردازند.

این فعالیت ها به راه اندازی NA در نقاط جدید یا حمایت از جوامع نوپای NA کمک می کند. هدف از فعالیت های توسعه انجمن، رشد و تقویت NA در مقام گزینه های معتبر و مؤثر برای کسانی است که جویای بهبودی هستند.

توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد
مبنای اقدامات توسعه انجمن، صرف نظر از بعضی جزئیات، مانند همه فعالیتهای خدماتی ما در NA، پیش از هر چیز اصول روحانی است . به علاوه مقدار معقولی برنامه ریزی و آمادگی. اصولی چون خوداتکایی، خودگردانی، اتحاد، خیرخواهی روشن بینی، اعتماد و فروتنی، در فعالیت های توسعه انجمن امری حیاتی است. شایسته است خدمت گزاران مورد اعتماد بین انتشار پیام بهبودی و احترام به استقلال افراد و گروهها، به نوعی تعادل دست یابند.

اگر بدون پیش داوری در مورد این که کدام اعضا یا گروهها کمتر از ما «رشد یافته» به نظر می رسند دست به اقدامات توسعه ای بزنیم، نتیجه به احتمال زیاد پرثمرتر خواهد بود.

ما می خواهیم بدون قضاوت و با نیک اندیشی با اعضا رفتار کنیم. گروهها و بدنه های خدماتی به شیوه های مختلفی کار می کنند و قرار نیست کسانی که مشغول خدمات توسعه ای انجمن هستند، به این گروه ها و کمیته ها امر و نهی کنند. در عوض، می توان ابزارهایی ارائه داد تا به کمک آنها، اعضا و خدمتگزاران مورد اعتماد خودشان راه حل مسائل را پیدا کنند. اعضا، گروهها، و جوامع در حال رشد NA تشویق می شوند تا توانایی هایشان را در حمایت از خود به رسمیت بشناسند؛ و این را تشخیص بدهند که کمکهایشان به هر شکلی که باشد، تجلی اصل خوداتکایی در NA است.

توانمندسازی اعضا و گروهها با حمایت کردن و در اختیار قرار دادن دست مایه های لازم در مورد امور خدماتی، زیربنایی مهم برای تلاش های تأثیرگذار در توسعه انجمن است. قابلیت ما در حمایت توام با احترام از گروهها و اعضا، فرصت بهتری در اختیار آنان قرار میدهد تا پیام NA را به شیوه ای مؤثرتر به معتادان در حال عذاب برسانند. توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد

 

توسعه انجمن: اجرای سنت اول ما

توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد
این هم نکته مهمی است که پیش از آغاز هر پروژه مربوط به توسعه انجمن، نوعی نقشه راه طراحی و ایده ها را بر مبنای این که با منابع در دسترس، تا چه حد می شود آنها را به اجرا درآورد اولویت بندی کنیم.

بهتر است به جای پیش داوری در مورد آنچه لازم است، اعضای محلی را به بحث و گفت و گو در مورد مسائل و امیدهایشان تشویق و به این ترتیب وضعیت را ارزیابی کنیم. کتابچه مبانی برنامه ریزی می تواند در طراحی و اجرای یک نقشه راه جامع به ما کمک کند. توسعه انجمن,اجرای سنت اول ما,راه اندازی NA,تقویت NA,درمان اعتیاد

شرکت داشتن در آن چه فراتر از محدوده شخصی ماست، باعث می شود یادمان نرود که هر عضو، گروه، بدنه خدماتی و جامعه NA، جزئی از کل است. ما بر اثر شرکت در فعالیت های توسعه انجمن، بهبودی فردی خود را تعالی می بخشیم و به رشد و توسعه این انجمن جهانی یاری می رسانیم؛ زیرا این فعالیت ها در حکم حمایت از تحقق چشم انداز ماست مبنی بر این که معتادان گمنام در مقام برنامه ای معتبر برای بهبودی، رسمیت و اعتبار جهانی پیدا کند. توسعه انجمن چیزی نیست که فقط در «کشورهای دیگر» اتفاق بیفتد.

توسعه انجمن : اجرای سنت اول ما امکانی است که در همه جای NA وجود دارد، و اعضا و بدنه های خدماتی ما پیوسته می کوشند هدف اصلی ما را محقق کنند. در این شماره و شماره های بعدی راه NA، تجربه هایی را در زمینه فعالیتهای توسعه ای در جوامع دور و نزدیک در سراسر جهان با شما در میان خواهیم گذاشت؛ اقداماتی نظیر:

تقویت ارتباط جوامع NA با نهادهای قضایی، بهداشتی و درمان اعتیاد؛ گنجاندن جلسات منظم آموزش خدمات برای اعضای محلی، در روزهای برگزاری جلسات شوراهای نواحی و مناطق و همکاری چند کشور و بدنه خدماتی NA برای راه اندازی، رشد و تقویت جوامع نوپای NA و حمایت اعضای NA از جلسات دورافتاده به لحاظ جغرافیایی یا جلساتی که مشکلاتی دارند؛

• تشخیص موازی کاری در بدنه های خدماتی همجوار و همکاری آنان برای استفاده کارآمدتر از منابع و گسترده تر کردن اقدامات؛ ارزیابی مداوم و بهتر کردن فضای بهبودی در جلسات خانگی؛

• یافتن و اجرای روشهای مبتکرانه برای تعامل با اعضا و گروههای NA توسط بدنه های خدماتی اینها فقط نمونه هایی است از روش هایی که جوامع NA به واسطه آنها، به توسعه انجمن کمک می کنند. لطفا ما را از ایده ها، تجربیات و موفقیت های توسعه ای انجمن در کشور خود باخبر کنید تا ما هم بتوانیم آن را در مجله راه NA با سایر اعضای در میان بگذاریم. مطالب تان را به
naway @ na . org
بفرستید.

آرشیو از مجله راه na  سال 2013

Visits: 68

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!