بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش


بحران های روحی و احساسی

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش

ما در جلسات و همچنین در نشریات مان راجع به نداشتن سلامت عقلی که بواسطه بیماری اعتیاد تجربه می کنیم زیاد صحبت می کنیم. پر واضح است که طرز تفکرمان عميقا تحت تأثیر بیماری مان قرارگرفته و تحریف شده است ،  اما این مقوله ای جدا از نوع دیگری بیماری که حرفه ای ها آن را بیماری روانی می نامند، می باشد.

کتابچه NA بنام در دوران بیماری می تواند منبع موثری برای کسانی که در بهبودی با مشکلات روانی روبرو هستند, باشد.

بیماری روانی واقعی است و می تواند بسیار خطرناک باشد. مهم است دریابیم با وجودیکه بیماری روانی یک مقوله خارجی است که به درمان نیاز دارد ، کشمکش هایمان با بیماری های روانی و اثرات آن برروی بهبودی مان, مسائلی بسیار داخلی می باشند.

ما نیاز داریم بین این دو تفاوت قائل شویم ، تا بتوانیم از منابع بیرون از انجمن درخواست کمک کنیم و تحت تأثير نگرش های منفی درجلسات نسبت به این موضوع و آن سردرگمی که می تواند در مورد رابطه بین بیماری روانی و بهبودی وجود داشته باشد؛ قرار نگیریم. ولیکن لازم است بدانیم که بدون داشتن هیچ نوع بیماری روانی نیز می توانیم احساس افسردگی داشته مظطرب بوده و کنترل خود را از دست بدهیم.

برخی اوقات آنچه که تجربه می کنیم از عواقب یک مشکل جسمی است. به عنوان مثال زمانی که درحال سم زدایی هستیم، می توانیم دچار عکس العمل های شدیدی در جسم خود شویم. بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش 

اکثر ما در اوائل بهبودی متوجه می شویم که دارای یک دکمه تنظيم ولوم برای احساسات مان نیستیم، خلق و خوی مان به شدت بالا و پایین می شود, زندگی مان شورانگیز بنظر می رسد و ما می توانیم بطور شگفت آوری تصمیماتی آنی و از روی هوس بگیریم.

بسیاری از ما متوجه می شویم که می توانیم این دوران را با صبر سپری کنیم, مشروط بر اینکه خود و یا دیگران را در معرض خطر قرار ندهیم.

همچنانکه به زندگی های جدیدمان خو می گیریم و جسم هایمان به پاک بودن عادت می کنند، شرايط به روال عادی بازمی گردند. بعضی اوقات رفتاری دیوانه وار خواهیم داشت اما فقط به زمان بیشتری نیاز داریم.

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش
سم زدایی عاطفی” می تواند بیشتر از سم زدایی جسمی طول بکشد و بعضی روزهای بسیار دشوار را سپری خواهیم نمود. شاید اوقاتی که در جلسات سر می کنیم ، تنها زمانی باشد که سرعت افکارمان کاهش پیدا می کند.

آنچه که به ما اطمینان خاطر می دهد این است که دیگر اعضا نیز تجارب ما را داشته اند و از میان آن عبور کرده اند. شاید متقاعد نشویم که این نیز می گذرد اما اعتماد بنفس راهنمایمان می تواند در ما امید ایجاد کند.

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش
تحولات جسمی دیگر نیز ما را دچار چالش های عاطفی می نمایند، بعضی از بیماری های جسمی یا شکستگی جمجمه دارای اجزای عاطفی یا مربوط به آگاهی نیز می باشند. بنابراین ممکن است آندسته از ما که با بیماری های جسمی دیگری دست بگریبانیم متوجه شویم که برخی اوقات تفکرات مان بصورت عمیقی تحت تأثیر این صدمات قرار گرفته اند.

زمانی که ما یا عزیزانمان متوجه یک تغییر رفتار آنی و سریع درخودمان می شویم، ممکن است بخواهیم جوانب صدمات جسمی را نیز در نظر بگیریم، اما همیشه یک دلیل جسمی برای ناآرامی مان وجود ندارد.

ما در بهبودی تحولات احساسی شدیدی را تجربه می کنیم که این می تواند موجب ترس مان گردد. خیلی وقت ها ما یک بحران روحانی را با یک بیماری روانی اشتباه می گیریم. ممکن است سوگواری, افسردگی با دلهره به صورت موجی وجود ما را فراگیرد و یا به نظر رسد که خاطرات گذشته حال حاضر ما را بلعیده اند.

کلیه این چیزها می توانند جزئی از فرایندی باشند که ما در راستای رسیدن به آزادی از آن عبور می کنیم، آنچه که واقعا خواهانش هستیم درمانی برای احساسات مان است. دردی که طی رشد روحانی تجربه می کنیم ممکن است مانند احساس افسردگی به نظر آید.

تجربه نمودن “ظلمت شبانه روح” می تواند وحشت انگیز بوده و درما حس تنهایی ایجاد کند اما آنچه که در درون مان اتفاق می افتد اغلب فرایندی است که ما را بسوی روشنایی هدایت می کند.

برخی اوقات شرایط جوی بدی در ذهن مان بوجود میاید که خیلی ساده باید در انتظار رد شدن آن بنشینیم، بعضی وقتها تنها کاری که می توانیم انجام دهیم استقامت به خرج دادن, لباس آمادگی به تن کردن, در صحنه حضور داشتن و مشارکت صادقانه با راهنما و اعضای مورد اعتماد دیگر می باشد.

ما راجع به “فرايند” صحبت می کنیم و به ما گفته می شود به آن اعتماد کنیم، اما همیشه نمی دانیم منظور از “فرايند” چیست، ممکن است اینکه این فرایند قرار است ما را به کجا ببرد، گیج مان کند.

اگر تمرکزمان را برروی تبدیل ایمان مان به اقدام بعمل منعکس کنیم. می توانیم از میان مشکلات عبور کرده و درک و آگاهی تازه ای نیز کسب کنیم.

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش
شدت این نوع بحران می تواند موجب ترس و وحشت مان شود و برخی اوقات به نظر می رسد. اول باید چنین شرایطی را تجربه کنیم تا بتوانیم آن را از کشمکش های دیگرمان تمیز دهيم. چنین بحران هایی در عین شدید بودن, موقتی نیز می باشند و ما یا با عبور از آنها التيام پیدا می کنیم و یا با لجاجت و تعمد, درانتظار سپری شدن آنها می نشینیم.

کتاب پایه می گوید: ” از وادی تجربه روحانی عمیقی عبور کرده و تغییر می کنیم. ما می توانیم سلامت عقل خود را بازیافته و یک زندگی شاد و پر ثمر داشته باشیم. کوتاهی در تقاضای کمک نمودن و منتظر شدن برای دیدن اینکه چه نوع بحرانی را تجربه می کنیم احتمالأ عملي عقلانی و خالی از خطر نخواهد بود.

ممکن است به ابزار جدیدی نیاز داشته باشیم تا بتوانیم به بنا نمودن ساختمان مان ادامه دهیم و اگر برای یافتن این ابزار به جاهای دیگری نیز رجوع کنیم در تعهد خود کوتاهی نکرده و کارهایی را که تا بحال انجام داده ایم رها نکرده ایم .

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش
بعضی از اعضای باتجربه ترمان طی مشارکت خود اذعان نموده اند که عمیق ترین لحظات دیوانگی مان, زمانی رخ می دهد که درون و بیرون مان همخوانی نداشته باشند .

یعنی وقتی کار هایی برخلاف باورهایمان انجام می دهیم ، وقتی به نوعی در ناصادقی زندگی می کنیم و یا زمانی که واقعیت های اطرافمان را انکار می کنیم.

قطع ارتباط بین آنچه که می خواهیم, آنچه که باور داریم و آنچه که انجام می دهیم ، می تواند به تنهایی در هرکسی احساس نداشتن سلامت عقل ایجاد کند  و در عین حال می تواند نیرویی قدرتمند برای ایجاد لغزش باشد.

بازگشت به یک زندگی توام با درستکاری با مشارکت صادقانه با یک نفر شروع می شود. شاید این مسیری طولانی باشد، اما دیگر گزینه ای که وجود دارد می تواند آنقدر دردناک باشد که شاید نتوانیم با حفظ پاکی خود از آن عبور کنیم.

زمانی که واقعیت آنچه که در زندگی مان رخ می دهد را با راهنما و یا دوست مورد اعتماد خود در میان می گذاریم ، می توانیم مجددأ شروع به احساس امید کنیم.

بحران های روحی و احساسی,بواسطه بیماری اعتیاد,نیروی قدرتمند برای لغزش

منبع : کتاب پاک زیستن

 

Visits: 231

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!