در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد


در پی هیجان و ماجراجویی بودن

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد

مدت ها پس از اینکه وسوسه مصرف از ما گرفته شد ، بسیاری از ما هنوز در جستجوی نوعی لذت آنی بوده و تلاش می کنیم آن را به طرق مختلفی بدست بیاوریم. آن حس هیجان طلبی ما را به سمت یک زندگی پر هیجان آمیز و مملو از ماجرا هدایت می کند.

از ریسک برداشتن هراس نداریم و در پی فرصتی هستیم تا آنچه را که همیشه در آرزویش بوده ایم انجام دهیم. اگرچه بعضی اوقات به نظر می رسد به آدرنالین خود اعتیاد پیدا کرده ایم و چه با قمار یا نزدیکی جنسی یا بوجود آوردن ماجرا در زندگی مان , آنقدر سریع هیجان زده می شویم که به سختی می توانیم به حالت طبیعی خود بازگردیم.

هنگامی که تلاش می کنیم احساس خاصی را از میان برداریم و یا خلا خود را پر کنیم، ممکن است خود را با رفتارهای مخاطره آمیز سرگرم کنیم. هریک از ما مسئولیم نقطة تعادلی را مابين “در جستجوی یک لذت آنی و مخرب بودن” و “یک زندگی واقعا غني داشتن” برای خود پیدا کنیم .

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد
تعداد تعجب آوری از ما به ورزش های مخاطره آمیز یا غیرعادی علاقه پیدا می کنیم. یکی از اعضا که تعطیلات آخرهفته خود را صرف صعود کوه های یخی می کند گفت: “در آن لحظاتی که کاملا در لبه پرتگاه قرار دارم و نمی دانم چطور جای پای بعدی ام را پیدا کنم. خود را در لحظه حس می کنم.

در آن مقطع دیگر راجع به پرداخت قبوض یا همسر و یا کارم فکر نکرده و راجع به اینکه زنده بودن چقدر لذت دارد و من چطور می توانم بدان ادامه دهم فکر می کنم”. برخی از ما به ورزش های رقابتی روی میاوریم و یا بدن سازی می کنیم و از انجام چنین کارهایی واقعا هیجان زده می شویم.

آن شور و اشتیاق و تعهدی را که در اعتياد فعال نسبت به چنین فعالیت هایی از دست داده بودیم مجددا در خود پیدا می کنیم. آزاديم تا چیزهای تازه ای را آزمایش نموده و ریسک های جدید برداریم.
بسیاری از ما به موتورسیکلت علاقه داریم و شاید حس ماجراجویی مان ما را به سمت موتورسواری هدایت کند. از آن حس آزادی که موتورسواری در ما ایجاد می کند و همچنین حس توانایی و ریسکی را که به همراه دارد، خوشمان میاید.

برخی از ما ماشین های خود را با سرعت زیادی می رانیم و طی مشارکت مان می گوییم هیجانی که تجربه می کنیم تنها مربوط به سرعت رانندگی مان نمی شود و شامل این واقعیت نیز می شود که می دانیم مشغول انجام کاری غیرقانونی هستیم. شاید تصور داشته باشیم که قوانین راهنمایی و رانندگی شامل ما نمی شوند. تا اینکه راهنمایمان پیشنهاد می کند، فقط به عنوان یک آزمایش به مدت یک هفته از کلیه این قوانین پیروی کنیم.

با وجودیکه بعضی از ما راه های قابل قبولی را برای بدست آوردن لذات آنی در بهبودی پیدا می کنیم، برخی دیگر در میابند این نیاز پس از مدتی در آنها فروکش می کند و یا اینکه تخریب های ایجاد شده بیش از حد و غیرقابل تحمل می گردند.

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد
برخی اوقات اگر راهی برای تخلیه انرژی مان نداشته باشیم، احساس اضطراب بهمان دست می دهد، شاید تعجب آور باشد که اضطراب و شور و اشتیاق هر دو از یک جا سرچشمه می گیرند.

اگر انرژی مربوطه را بدرستی بکار بگیریم آن مثبت بوده و در غیر اینصورت نیرویی کاملا مخرب خواهد بود. همان نیرویی که اعمال آنی و بدون اختیارمان را تغذیه می کند، می تواند هیجان, خلاقیت و جاه طلبی مان را نیز تغذيه کند.

این نیرو می تواند هم ما را به سوی ماجراجویی و هم بسوی بحران هدایت کند و مانند بسیاری از چیزهایی که راجع به خودمان کشف می کنیم می تواند بستگی به طرز استفاده ما از آن, یا یک داشته و یا یک نقص اخلاقی باشد.

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد
یکی از اعضا چنین گفت: “زمانی که خود را در ترس خودمحورانه میافتم ریسک هایی می کردم که نهایتا می توانست باعث شود همه چیز را از دست بدهم. در حین پاکی در لبه پرتگاه زندگی می کردم تا شاید بتوانم بجای آن خلاء عمیقی که عدم مصرف برجای گذاشته بود، چیزی را احساس کنم.

خلاء ام را با چیزهایی مانند قمار, خرید و هر چه که می توانست در من ناتوان احساس توانمندی ایجاد کند, پر می کردم. اکنون که می توانم خود را واضح تر ببینم می فهمم که باید در رابطه با درمان بیماری ام جدی تر عمل کنم و ماهیت کشنده اعتیاد را مد نظر قرار دهم. شاید بعضی اوقات به نظر برسد که باید دودستی از بهبودیمان مراقبت کنیم. اوقاتی را تجربه خواهیم نمود که در طی آنها با قلدری از میان وسوسه مصرف و یا فعال شدن یک نقص عبور می کنیم .

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد
بعضی اوقات از ترس بیماری مان, منزوی شده ، نسبت به تغییر مقاومت نموده ، یا از تجارب جدید دوری می کنیم ، چونکه می ترسیم مبادا تغيير عادات روزانه مان, ما را در معرض خطر قرار دهد.

اما بهبودی حتما نباید تنها به جا خالی دادن و سر دزدیدن خلاصه شود. زمانی که می دانیم زندگی مان تحت مراقبت یک نیروی برتر مهربان قرار دارد. می توانیم دست از کنترل برداریم و همه چیز را رها کنیم.

برخی از ما این آگاهی را بدون کم و کاست بیان نموده و به ورزش های مخاطره آمیزی مانند پریدن با چتر از هواپیما و پریدن با طناب از ارتفاع, روی میاوریم. اما برای اکثر مار رها نمودن, خطر کمتری به همراه دارد. ما به تدریج زندگی را به عنوان یک ماجرا تجربه می کنیم و آن تمایل به آزمایش چیزهای جدید را در بخش های دیگر زندگی مان بکار می گیریم.

در پی هیجان,و ماجراجویی بودن,وسوسه مصرف,ماهیت کشنده اعتیاد

منبع : کتاب پاک زیستن

 

Visits: 16

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!