آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن,

آیا همه ی آن ها دروغ می گویند؟

آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

سلام، من مصطفی یک معتاد

بیست و پنج سال سن دارم. در سن شانزده سالگی با مواد مخدر آشنا شدم و از آنجا که پیشرفت من در همه چیز عالی بود ! در سن هفده سالگی به سه نوع مواد مخدر معتاد شدم. اولین بار نه فردی به من تعارف کرد و نه رفیق ناباب داشتم، خودم رفتم دنبال آن، خانواده ام به عنوان یک راه کار و دور کردن من از دوستان هم بازی مرا به خدمت سربازی فرستادند ولی بیماری من این حرف ها حالی اش نمی شد.

راه به دهلیز مرگ

آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

بعد از چند ماه خدمت بر اثر استفاده ی زیاد از قرص های گوناگون به عنوان یک بیمار روانی کارت قرمزی از خدمت معاف شدم. به تدریج تمام خصلت های نیکو را از دست داده بودم. باورم نمی شد که من همان مصطفای مهربان و دوست داشتنی چند سال پیش هستم. تا این که تصمیم به ترک گرفتم. موفق هم شدم اما بعد از یک سال برای اولین بار مصرف کردم و بلافاصله مثل آدمی که سال ها مصرف می کرده در روز دوم کارم به تزریق کشیده شد. انگار نه انگار که یک سال ترک کرده بودم! در سن هجده سالگی ناچارا برای تهیه ی مواد و بی پولی وارد کار خلاف شدم. همه می گفتند “بالاتر از سیاهی رنگی نیست ” ولی من سفید را پیدا کرده بودم و برای به دست آوردن آن دست به هر کاری می زدم و بالاتر از بدبختی های این سفید، رنگی نبود. در اوایل زمان مصرف بیهوش شده و در این اواخر مسموم می شدم.

از روی بیچارگی و آشفتگی مرتب سئوالات گوناگونی را با خدا مطرح می کردم.

چه طور می شد من در چند قرن پیش که اصلا مواد مخدر وجود نداشت، به دنیا می آمدم؟

شاید اگر در شهر و یا کشور دیگری به دنیا می آمدم، معتاد نمی شدم. اصلا اگر من به دنیا نمی آمدم، چه می شد؟ آیا قانون طبیعت به هم می خورد؟ اما من به دنیا آمدم و جواب سوالات خود را بعدها در NA یافتم. به هر مکانی می رفتم روی سر در آن نوشته شده بود: آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

“ورود افراد معتاد ممنوع” خیلی از این جمله دلخور بودم. سرانجام به انجمنی رسیدم که میگفت؛

“فقط ورود افراد معتاد آزاد!” آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

شب اول مصرف کردم و به جلسه رفتم.فقط برای امروز” را به من دادند که بخوانم. اولین جرقه زده شد. آنها به من احترام گذاشتند در صورتی که من فقط برای گول زدن اطرافیانم به آن جلسه رفته بودم. فردای آن روز تا ساعت شش بعدازظهر که زمان شروع جلسه بود، مصرف نکردم ولی خودم را این گونه توجیه می کردم که آنها نود درصدشان حداقل ماهی یک بار مصرف می کنند و با این دستاویز باز مصرف کردم. ولی آن شب تا صبح بیدار بودم و فقط این سوال را با خود تکرار می کردم و درد می کشیدم: آیا همه ی آنها دروغ می گویند؟

طراوت را فریاد زدم

آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

این سوال مرا به شدت آزار می داد. یک چیزی ته قلبم می گفت: نه این طور نیست ولی بیماری اعتیادم سعی می کرد تا مرا قانع کند که آنها دروغ می گویند. به خود گفتم تو هم یک ماه در جلسات شرکت کن و بعد از جلب اعتماد اطرافیان دوباره شروع کن. با این فکر قطع مصرف را شروع کردم و زمانی به خود آمدم که دیدم هجده ماه از آن شب گذشته است. من خود را پیدا کرده بودم. من مصطفی را یافتم. بعد از آن از یکی دیگر از وابستگی هایم نیز نجات پیدا کردم. اگر می دانستم پاکی این قدر نشئگی دارد زودتر این کار را انجام می دادم. به خاطر می آورم زمانی در حبس بودم، وکیل بند همه را جمع کرد و گفت: “اگر همه ی شما تمام عشق و حالهای زندگی تان را جمع کنید به اندازه ای یک شب جمعه من حال نکرده اید.” اما من بعد از آشنایی با NA و دوازده قدم معتقدم اگر آن وکیل بند تمام عشق و حال های زندگی اش را جمع کند به اندازه ی یک شب من در NA و ننشگی پاکی، حال نکرده و به گرد من هم نمی رسد.

در NA وقتی متوجه شدم که نایاب ترین دوستم، خودم هستم، حاضر شدم که به یکی اعتماد کنم و فردی را که قبل از من این راه رفته بود به عنوان راهنما و چراغ راهم انتخاب کردم. من با شناخت بیماری و شناخت خود، واقعیت زندگی و مشکلات این بیماری را پذیرفتم، انجمن معتادان گمنام راه پاک زیستن و شاد زیستن را به من آموخت.

به لطف خداوند تا حدی رشد کرده ام که درک کنم که مواد زدن نه تنها هیچ کمکی به مسائل روزمره و مشکلات زندگی ام نمی کند بلکه آنها را تشدید می کند. این از قدم ها ولی درک سنت ها به من یاد داد که در اجتماع و خانواده چگونه برخورد کنم و احترام به حق و حقوق خود و دیگران را تمرین کنم.

مادرم به من می گه:”مصطفى اگر تو را نداشتم زندگی را برا چی می خواستم؟ امیدوارم هر یک دانه که می کاری، هزار تا برداری.” من از سوال روز اول آشنایی خود با NA شرمسارم و الان می دانم که صداقت لازمه ی اول بهبودی است و در NA نیازی نیست کسی دروغ بگوید، خدا حافظ.

 مجله پیام بهبودی بهار 1386 آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

آیا همه ی آن ها دروغ می گویند,نوع مواد مخدر,تصمیم ترک اعتیاد,طراوت معتادان گمنام,راه پاک زیستن

Visits: 293

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!