محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان

محیط بهبودی

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان

بسیاری از ما ممکن است عبارت “محیط بهبودی را طی ماه های گذشته شنیده باشیم. بعضی از ما گاهی کنجکاو بوده ایم که این عبارت دقیقا به چه معنایی می باشد. اگر فضا را به عنوان هوایی که در گروه های مان تنفس می کنیم، در نظر بگیریم، به این فکر فرو میرویم که چه ارتباطی بین فضا و بهبودی وجود دارد ؟!  ما می توانیم به اطراف خود نگاهی بیفکنیم و ببینیم که آیا گروه های ما دارای فضای دلپذیر و دوست داشتنی بهبودی هستند؟

سپس ممکن است از خودمان بپرسیم: «چگونه می توانیم فضای بهبودی را ایجاد و آن را نگهداری کنیم ؟

اعضا باید دست به چه کارهایی بزنند تا بتوانند عشق، گرمی و امنیت لازم را برای ایجاد یک محیط بهبودی در گروه های مان فراهم کنند؟

همان طور که انتظار می رود، این موضوع به چیزی بیشتر از “تمایل “نیاز دارد.

اگر میل داشته باشیم، می توانیم گامی به عقب برداشته و به محیط گروه مان مانند شخصی که برای اولین بار به یک جلسه توجه می کند،  نگاهی بیندازیم؛ شاید درک کنیم که چه عواملی موجب ایجاد یک فضای بهبودی می شود. حال مجسم کنید که در مقام یک ناظر چه چیزی را  خواهیم دید؟

همان طور که به درب ورودی جلسه نزدیک می شویم، آیا معتادانی را مشاهده خواهیم کرد که به نظر برسد برای خوش آمد گویی در بیرون ساختمان جلسه ایستاده اند؟

آیا یک یا دو نفر از اعضا برای خوش آمد گویی به معتادان و یا سایرین جلوی در جلسه حضور دارند؟

آیا شاهد معرفی تازه واردان به سایر اعضای جلسه خواهیم بود و این که چه کسی نشریات و جدول زمان بندی شدهی جلسات را به آنها خواهد داد؟

اغلب گروهی از معتادان را می بینیم که در بیرون جلسه ایستاده اند و مشغول صحبت و شوخی و بامزه بازی هستند و از بهبودی و صمیمیت بین خود لذت می برند.

این یکی از خوبی های بهبودی است و چیزی است که ممکن است برای تازه واردان جذاب باشد ولی گاهی اوقات ممکن است ما در انجام این حركات، آن چنان دچار زیاده روی شویم که حتی توجه نکنیم چه کسی در حال رفتن به سوی جلسه است؟

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان

آیا به نظر می رسد که معتادان به جای این که به طور فعال سعی در انتقال پیام بهبودی نمایند، بیشتر با پاتوق بازی و حال کردن در گروه های دوستی خود به تدریج تحلیل می روند؟

در مسیر ورود به جلسه، ممکن است معتادی را ببینیم که به یک تازه وارد، خوش آمد می گوید و او را لحظه ای در آغوش می گیرد ولی بلافاصله به ادامه ی گفت وگوی قبلی خود با دوستش می پردازد.

آیا فکر می کنیم آن معتادی که در آغوش گرفته شد احساس می کند به راستی مورد استقبال و خوش آمد گویی قرار گرفته و تمایلی برای بازگشت دوباره به جلسه را دارد؟

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان
آیا به محض ورود به جلسه، نوع دیگری از دوستی و رفاقت را میان معتادان می بینیم که با هم کار می کنند تا جلسه را برپا نمایند، با یکدیگر می خندند و همچنین به آنهایی که تنها نشسته اند، خوش آمد می گویند؟

آیا همان طور که دستهایی را که برای خوش آمد گویی دراز شده اند، می فشاریم متوجه ی تازه واردان و احترام به عوالم شخصی آنان هستیم؟

گه گاه ممکن است، اعضایی را مشاهده کنیم که تمایل دارند در بیرون از جلسه بمانند تا وقتی که قرائت خواندنی ها تمام شود و سپس به جلسه بیایند. این افراد در حالي لخلخ کنان وارد جلسه می شوند که هنوز با یکدیگر در حال پچ پچ کردن هستند و مرتب به صندلی ها برخورد می کنند و موجب آشفتگی و پرش افکار بقیه می شوند.

کاملا مشخص است که این دسته از معتادان موجی از اختلال و حواس پرتی در جلسات ایجاد می کنند، آیا این موضوع آشنا به نظر می رسد؟ آیا هیچ گروهی در مورد صدای بلند کسانی که با تأخیر به جلسات می آیند» و یا کسانی که در هنگام خواندن جزوات و مشارکت اعضا در جلسه به طور دائم در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند»، تجربه ای دارد؟  یا این که گروه صرفا به چنین رفتاری بی اعتنایی می کند و امیدوار است که این مزاحمت ها به زودی برطرف گردد؟

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان
چه تعدادی از ما، از رفتن به جلسات معینی خودداری کرده ایم به صرف این که فضای آن جلسه مختل کننده بوده و یا جلسه با تأخیر شروع شده و یا این که به نظرمان رسیده که اعضای آن گروه اهل باندبازی و دسته بندی هستند؟

تمام نظراتی که به آنها اشاره شد، توسط اعضای انجمن به هیأت امنای جهانی رسیده است. اگر گروه ها در طول برگزاری جلسات خود، برای پاسخ دادن به پرسش های بالا مقداری وقت صرف کنند، احتمالا متوجه خواهند شد که فضای گروه آنها سبب ترویج بهبودی شده و یا این که موجب فرار افراد می شود.

انجام اقدامات اصلاح کننده و صحیح، برای ایجاد یک فضای بهبودی دوست داشتنی و مورد پذیرش کار نسبتا ساده ای است.

به نظر می رسد ایجاد و حفظ فضای بهبودی برای بسیاری از گروهها تبدیل به یک چالش و فرصت شده است. برای حفظ فضای بهبودی، اعضا می بایست در کنار عضویت در گروه، مسئولیت پذیر نیز باشند.

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان
هر چند وقتی می گوییم جزو اعضای NA هستیم، لابد حتما جزو اعضا هستیم ولی تعلق داشتن به یک گروه مثل این است که در بهبودی سرمایه گذاری کنیم ، هر چند وقت به چند وقت شنیده می شود که اعضای ما، از جلسات و NA به عنوان “خانه ی امید بخش” یاد کرده اند. بسیار خوب، بیشتر خانه ها نیاز به حفظ، نگهداری مداوم و ایجاد فضای دوست داشتنی دارند.

خانه ای که در آن بی نظمی و شلوغی باشد و از پشت بام آن آب نشت کند، نمی تواند یک خانه ی مطبوع و جذاب باشد.

ممکن است افراد گروه بخواهند تمام طول جلسه را به صحبت در مورد کلیه ی جوانب فضای بهبودی اختصاص دهند و در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند و برای این کار به زمان نیاز داشته باشند.

پرسش هایی نظیر : آیا این جلسه دارای کیفیت های فضای «خانه» میباشد؟

چه گونه به تازه واردان خوش آمد می گوییم و چطور به آنها کمک می کنیم که احساس راحتی کنند؟

برای خوش آمد گویی به افراد غیر معتاد در جلسات باز چه می کنیم در مورد معتادی که تازه وارد نیست ولی برای اولین بار است که به گروه ما می آید چه می کنیم؟

آیا تعداد شرکت کنندگان در جلسه افزایش پیدا کرده و یا این که تعدادشان رو به کاهش است؟

آیا اعضای جلسه ی ما نسبت به افراد سایر جلسات، برخورد احترام آمیزی دارند؟

اعضای گروه تمایل دارند چه برخوردی با افراد گستاخ و مخل نظم داشته باشند؟

ما احتیاج داریم تا به خاطر خود بسپاریم که “بهبودی” یک کلمه ی عملی است و آن را فقط می توان با مراقبت و هوشیاری حفظ کرد.

کیفیت فضای بهبودی در جلسای که دارای فرمت و ساختار مناسبی است افزایش می یابد. جلسه ای که شروع و پایان آن به موقع و سر ساعت صورت می گیرد و خدمت گزاران مورد اعتماد خود را مدبرانه و با دقت خاص انتخاب می کنند .

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان
گروههایی که به خدمت گزاران مورد اعتماد خود کمک می کنند تا بیاموزند چه گونه به عنوان گرداننده و یا منشی جلسات خدمت کنند و سخن بگویند، می توانند فضای بهبودی را ایجاد و نگهداری کنند.

این گروهها دارای اعضایی می باشند که به صورت یک مثال خوب برای دیگران هستند، همان هایی که به آنچه که می گویند، عمل می کنند.»

عملکرد آنها نشان می دهد که برای بهبودی خود ارزش قائل هستند و تمایل دارند که رشد و شکوفایی گروه خود را حفظ کنند.

این افراد ممکن است از اعضایی باشند که همیشه لبخند خوش آمد گویی خود را تقدیم می کنند و در هنگام مشارکت تازه واردان سرشان را به علامت درک و رضایت تکان می دهند.

این افراد ممکن است از اعضایی باشند که پس از پایان جلسه می مانند و شرکت کنندگان تازه وارد را به نوشیدن یک چای گرم دعوت می کنند .

برای ساختن فضای بهبودی راه های زیادی وجود دارد. فقط کافی است که ما تمایل برای شروع کار داشته باشیم این اعضای گروه هستند که درون گروه ها، فضای بهبودی را ایجاد و آن را حفظ و نگهداری می کنند.

به هر یک از ما هدیه ی بهبودی داده شده و ما فقط می توانیم شکر گزاری و سپاس خود را از راه رساندن آن هدیه به تازه واردی که به NA می آید، ابراز کنیم.

همان طور که آن تازه وارد به شخصی که به او لبخند زده و او را در آغوش گرفته بود، گفته است: خیلی وقت می شد کسی این چنین مرا در آغوش خود نگرفته بود.

محیط بهبودی,خوبی های بهبودی,انتقال پیام بهبودی,رفاقت میان معتادان,دسته ای از معتادان

مجله ی NA WAY : سال ۲۰۰۵

Visits: 98

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!