کتاب پایه نسخه اول


کتاب پایه نسخه اول

کتاب پایه نسخه اول

 

سمبل ما

 

سادگى، كليد سمبل و نشانگر سادگى انجمن ما مى‌باشد. در اين طرح ساده اشارات و مفاهيم مختلفى مستور است. اما بيش از هرچيز منظور انجمن ما روابط ومفاهيمى است كه به راحتى قابل درك است.

دايره سمبل، يك برنامه جامع و جهانى را نشان مى‌دهد كه در آن فضای کافی برای وجود و بروز انواع افراد در حال بهبودی وجود دارد.

مربع سمبل، با اضلاع مشخص به وضوح ديده مى‌شود و قابل درك است، امّا قسمت‌هاى ديگرى در اين سمبل وجود دارد كه به چشم نمى‌خورد. پايه مربع نشان دهنده خيرخواهى است و اساس كار انجمن و اعضاى جمعيت ما را نشان مى‌دهد. بهترين شكل نشان دادن خيرخواهى، خدمت است. خدمت واقعى  انجام  كار درست با  انگيزه درست  است. وقتى خير خواهى، پشتوانه و انگيزه عضو و  انجمن باشد، ما در حد اعلاى تكامل و آزادى خود هستيم. احتمالاً، آخرين چيزى كه از آن رها مى شويم، لكه ننگ اعتياد است.

چهار وجه هرم كه به شكل سه بعدى از سطح مربع به بالا رفته است، خود، اجتماع، خدمت و خدا را  نشان مى‌دهد كه همگى در نقطه آزادى به هم رسيده‌اند. كليه اين قسمت‌ها با نيازها و اهداف معتاد خواستار بهبودى، همچنين هدف انجمن كه فراهم آوردن زمينه بهبودى براى همگان است، رابطه نزديك دارند. هر چقدر كه پايه وسيع‌تر شود (درحالی که اتحاد ما ، تعداد ما و انجمن ما رشد می کند) به همان نسبت اضلاع هرم پهن‌تر و ارتفاع آزادى بلندتر مى‌گردد.

سمبل ما

 

سمبل ما

 

کتاب پایه نسخه اول

پیش گفتار نسخه اول

” ثمره كوشش‌هاى عاشقانه، در محصول آن است كه موسم آن هميشه به وقت خود فرا مى رسد … “

مطالب اين كتاب چكيده تجربه‌هاى شخصى معتادان عضو انجمن معتادان گمنام است. اين كتاب پايه، بر اساس زمينه كتابچه سفيد  معتادان‌گمنام تنظيم شده است. هشت فصل اول، بر مبناى عناوين مندرج در كتابچه سفيد و با همان متون به رشته تحرير درآمده است. فصل نهم، تحت عنوان  فقط براى امروز و فصل دهم، تحت عنوان  الهامات تازه….  دو فصل ضميمه شده به كتاب هستند. تاريخچه مختصر اين كتاب به شرح زير است.

معتادان‌گمنام، در ماه جولاى سال 1953 تشكيل شد و اولين جلسه آن درجنوب كاليفرنيا برگزار گرديد. رشد انجمن در ابتدا نامتعادل بود، اما به سرعت به نقاط مختلف آمريكا گسترش يافت. از ابتدا مشهود بود كه براى تقويت انجمن، نياز به يك كتاب در مورد بهبودى داريم. سرانجام در سال 1962 كتابچه سفيد «معتادان‌گمنام» منتشر شد.

در آن دوران انجمن ما ساختار مختصرى داشت و دهه 1960 براى ما دوره مشكلى بود. در اين دهه تعداد اعضاء براى مدتى به سرعت بالا رفت و سپس سيرنزولى خود را آغاز كرد. اين مطلب به خوبى نياز به داشتن يك خط مشى مشخص‌تر را نشان مى‌داد. سرانجام در سال 1972 انجمن ما با تشكيل دفتر خدمات جهانى NA در لوس‌آنجلس، بلوغ خود را نشان داد. گشايش اين دفتر، هدف‌مندى و اتحّادى را كه بدان نياز بود براى انجمن به ارمغان آورد.

وجود دفتر خدمات جهانى، باعث تثبيت و رشد انجمن ما شده است. امروزه هزاران معتاد در حال بهبودى، در جلساتى كه در سراسر آمريكا و بسيارى ازكشورهاى ديگر تشكيل مى‌شود، شركت مى‌كنند و دفتر خدمات جهانى، در حقيقت خدمتگزار يك انجمن جهانى شده است.

معتادان‌گمنام، مدتهاست كه لزوم يك كتاب پايه جامع، در مورد اعتياد را تشخيص داده است، كتابى كه براى معتادان، در مورد معتادان و توسط معتادان نوشته شده باشد.

پس از تشكيل دفتر خدمات جهانى و به چاپ رسيدن يك جزوه راهنماى خدماتى به نام درخت NA اين تلاش قوّت گرفت. اين جزوه، راهنماى خدماتى اوليه انجمن ما بود كه به مرور با جزوههايى جامعتر دنبال و اكنون به راهنماى خدماتى NA تبديل شده است.

در طرح خدماتى جزوه راهنما، يك كنفرانس خدمات جهانى گنجانيده شده بود و كنفرانس خدمات جهانى هم به نوبه خود شامل يك كميته نشريات     می شد. تحت توجهات دفتر خدمات جهانى و عده‌اى از اعضاى هيأت امناء و كنفرانس، سرانجام كار شروع شد.

همانطور كه نياز به نشريات، به خصوص  يك كتاب پايه جامع، بيشتر احساس مى‌شد، كميته نشريات نيز گسترش مى‌يافت. در اكتبر سال 1979 اولين كنفرانس جهانى نشريات، در ويچيتا – كانزاس تشكيل شد و سپس با كنفرانس‌هايى درلينكلن – نبراسكا، ممفيس – تنسى، سانتامونيكا – كاليفرنيا، وارن – اوهايو و ميامى – فلوريدا دنبال شد.

كميته فرعى نشريات كنفرانس خدمات جهانى، در كنفرانس و به طور انفرادى، صدها صفحه مطلب از اعضا و گروههاى مختلف انجمن دريافت و جمع‌آورى كرد. اين مطالب با زحمت فراوان طبقه‌بندى ، تصحيح ، تنظيم و مجدداً تجزيه وتنظيم شد. دهها نفر از نمايندگان محلى و منطقه‌اى كه با كميته نشريات همكارى مى‌كردند، هزاران ساعت از وقت خود را وقف تهيه اين كتاب كرده‌اند و از همه مهمتر اين اعضاء با وجدان بيدار خود، خواهان تضمين “وجدان گروه “ در نگارش كتاب بوده‌اند.

ضمن رعايت اصل گمنامى، ما كميته فرعى نشريات كنفرانس خدمات جهانى ، مناسب مى دانيم مراتب قدردانى و سپاس خود را به طور اعم از اين انجمن و به طوراخص از آنهايى كه مطالبى براى انعكاس در اين كتاب اهدا كرده‌اند ابراز ‌داريم. مااحساس مى‌كنيم مطالب اين كتاب تركيبى از وجدان جامع گروهى انجمن ماست وهر يك از ايده‌هايى كه بدست ما رسيده است، به طريقى در آن گنجانده شده است.

اين كتاب پايه، جهت معتادانى كه خواستار بهبودى هستند در نظر گرفته شده است. بعنوان معتاد، ما درد اعتياد را خوب مى‌دانيم، اما لذت بهبودى را نيز درانجمن معتادان‌گمنام تجربه كرده‌ايم. به اعتقاد ما اكنون زمان آن فرا رسيده است كه چگونگى بهبودى خود و آنچه را كه بدست آورده‌ايم با خواستاران بهبودى به صورت مكتوب در ميان بگذاريم و به جاست كه اين كتاب را وقف آگاهى يك‌يك معتادان كنيم:

 

 

 

فقط براى امروز، ديگر هرگز مجبور نيستى چيزى مصرف كنى!

بنابراين،

با سپاس از بهبودى خود كتاب NA را وقف خدمت عاشقانه به نيروى برتر‌مان مى‌كنيم، تا از طريق ارتقاء رابطه آگاهانه با خداوند، ديگر لازم نشود هيچ معتاد خواستار بهبودى، بدون فرصت يافتن يك زندگى بهتر از بين برود. ما همچنان خدمت گزاران مورداعتماديم و با سپاس در خدمت عاشقانه خود باقى مى‌مانيم.

كميته فرعى نشريات

كنفرانس خدمات جهانى

معتادان‌گمنام

 

ما نمى‌توانيم ماهيت معتاد و يا اعتياد را تغيير دهيم، امّا مى توانيم با تلاش خود درفراهم آوردن هر چه بيشتر زمينه بهبودى، آن دروغ قديمى كه مى‌گويد “وقتى معتادشدى تا ابد آلوده مى مانى” را، تغيير دهيم. خداوندا، كمك كن كه اين تفاوت راهميشه به خاطر داشته باشيم.

 

کتاب پایه نسخه اول

مقدمه

اين كتاب حاصل تجربيات مشترك انجمن معتادان‌گمنام است. از شما دعوت مى‌كنيم كه اين كتاب را بخوانيد و اميدواريم شما هم اين راه تازه زندگى را كه ما پيداكرده‌ايم، انتخاب كنيد. ما هيچ علاجى براى اعتياد پيدا نكرده‌ايم، ما فقط برنامه‌اى ثابت شده را جهت بهبودى روزانه عرضه مى‌كنيم.

در NA، ما برنامه‌اى را دنبال مى‌كنيم كه از الكلى‌هاى‌گمنام اقتباس شده است. درAA تا كنون بيش از يك ميليون نفر بهبود يافته‌اند. اكثر آنها به همان صورت كه ما به موادمخدّر اعتياد  لاعلاجى داشتيم به الكل معتاد بوده‌اند. ما از انجمن AA به خاطر نشان دادن اين راه تازه زندگى بسيار سپاسگزاريم.

قدم‌هاى دوازده‌گانه معتادان‌گمنام ازAA اقتباس شده است و پايه‌هاى اصلى برنامه بهبودى ما را تشكيل مى‌دهد. ما فقط چشم انداز آنها را وسيع‌تر كرده‌ايم. ماهمان راه آنها را به استثناى يك مطلب دنبال مى‌كنيم. مشخصه ما به عنوان معتاد، به طور كلى هرگونه ماده‌اى را كه احساسات و افكار را از حالت طبيعى خارج كند در برمى‌گيرد. براى ما الكليسم واژه محدودى است و حق مطلب را ادا نمى‌كند، زيرامشكل ما يك ماده مخدر بخصوص نيست، بيماريى به نام اعتياد است. مامعتقديم انجمن‌مان به وسيله يك الهام برتر رهنمون شده است و به خاطرراهنمايى، جهت بنياد برنامه خود بر پايه يك برنامه بهبودى ثابت شده سپاس گزاريم.

ما از راه هاى مختلف به معتادان‌گمنام مى‌آييم و معتقديم وجه مشترك ما اين است كه هيچ كدام نتوانسته ايم با اعتياد خود كنار بياييم. از آنجا كه اقشار مختلفى ازمعتادان در اين انجمن وجود دارند، بنابراين راه حلها ی مندرج در اين كتاب، به طوركلى بيان شده است. دعا مى‌كنيم كه در انجام اين كار آن قدر جستجوگر و دقيق بوده باشيم تاهر معتادى كه اين كتاب را مى خواند، همان اميدى را كه ما پيدا كرده‌ايم، پيدا كند.

ما بنابر تجربه خود، معتقديم كه هر معتاد و يا هر كس كه گرايش به اعتياد را دارد، ازيك بيمارى لاعلاج جسمى، فكرى و روحى رنج مى برد. ما گرفتار مشكل لاينحلى بوده‌ايم، كه چاره آن ماهيتى روحانى دارد، بنابراين در اين كتاب مسائل روحانى مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ما يك سازمان مذهبى نيستيم. برنامه ما يك مجموعه از اصول روحانى است كه ما به كمك آن از يك حالت لاعلاج جسمى و فکری بهبود پيدا مى‌كنيم. همزمان با تحرير اين سطور ما دعا كرده و گفته‌ايم:

«خداوندا، دانشى عطا فرما تا بتوانيم كلمات را مطابق با احكام الهيت به رشته تحرير درآوريم. غريزه فهم عزم عزيزت را در ما بكار، ما را به خدمت اراده خود درآورده و سند از خود گذشتگى مان را صادر كن، تا اين كلمات در حقيقت  از آن توباشد نه از آن ما. شايد بدين وسيله ديگر لازم نشود كه هيچ معتادى در هيچ جا از درد اعتياد هلاك شود.

هر گونه كارى كه در مسير خدماتى NA انجام مى شود، بايد به خاطر بهتررساندن پيام بهبودى به معتادى كه هنوز در عذاب است، باشد. تحرير اين كتاب نيز دليلى جز اين ندارد. ما بايد هميشه به خاطر داشته باشيم كه چه به عنوان عضو وچه به عنوان گروه يا كميته خدماتى، هرگز در حال رقابت با يكديگر نبوده و نبايد باشيم. ما جداگانه و با هم سعى در كمك به تازه ‌واردان و پيشبرد هدف مشترك‌مان داريم. ما از راه تجربه‌هاى دردناك آموخته‌ايم كه تعارض‌هاى داخلى چطور انجمن‌مان را فلج مى‌كند و ما را از خدماتى كه لازمه رشد است باز مى‌دارد.

آرزو داريم كه اين كتاب به معتادان در حال عذاب كمك كند كه آنها هم راه حلى را كه ما پيدا كرده‌ايم بيابند. هدف ما اين است كه فقط براى امروز پاك بمانيم و حامل پيام بهبودى باشيم.

 

معتادان گمنام

كتاب هاى زيادى در مورد ماهيّت اعتياد نوشته شده است. اين كتاب به طور كلّى توجّه خود را بر روى ماهيّت بهبودى متمركز كرده است. اگر شما يك معتاد هستيد و اين كتاب را يافته‌ايد تمنا داريم اين فرصت را از دست ندهيد و آن را بخوانيد!

 

Visits: 19095

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!