کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA


کاوش در روحانیت

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

برنامه ای روحانی، نه مذهبی هر یک از ما طريق روحانی خاص خود را دارد. کاوش در روحانیت، در اصل سفری است جهت کشف خود واقعیمان. زمانی که با آگاهی روحانی زندگی کنیم، به هماهنگی با خود، دیگران و خداوندی که خود درک می کنیم، دست می یابیم.

یک دستورالعمل خاص برای روحانیت وجود ندارد. هر یک از ما طريق خاص خود را برای زندگی توأم با روحانیت خواهیم یافت که این به ما اجازه خواهد داد تا در انتخاب روش زندگی خود آزاد باشیم.

البته این آزادی همراه با مسئولیت است. نمی توان وانمود کرد که در برنامه NA و زندگی به روال NA، روحانیت نقش محوری ندارد. البته برای همه با هر اعتقادی جا هست، حتی برای کسانی که به هیچ چیز اعتقاد ندارند.

ما حق داریم بدون هیچ شرط و شروطی روحانیت خاص خود را در NA داشته باشیم، که البته باید این حق را برای دیگران نیز قائل شویم. اگر چه این مورد بغرنجی نیست، اما قسمتی از بهبودی ماست که خیلی دوست داریم آن را پیچیده کنیم.

هر تعریف خاصی از اصول روحانی برای ما بسیار محدود کننده خواهد بود. سنتها به ما یادآور می شوند که NA یک طریق خاص از روحانیت را تائید نمی کند. یافتن روحانیتی که برای ما کارایی داشته باشد، یکی از مهم ترین چالش های است که در بهبودی با آن روبرو می شویم و اغلب ترس داریم که درباره آن صحبت کنیم.

اغلب نگرانیم که مبادا حرف نا بجایی در این رابطه بزنیم یا اینکه دیگران با نظرات و مشارکت ما احساس راحتی نکنند. ما یاد می گیریم زمانی که داریم پیام می رسانیم حد و مرز بین تجربه شخصی خود از روحانیت و پیام NA را شفاف کنیم.

دست یافتن به تعادل بین تحمل عقاید یکدیگر و در عین حال بوجود نیاوردن تصور اینکه مذهب خاصی را تائید می کنیم، کاریست بس دشوار اگرچه ممکن است ما از مذهب یا طریقی خاص استفاده کنیم که از زبان خاصی جهت مطرح کردن مفاهیم روحانی استفاده کند، ولی باید به گونه ای آن را مطرح کنیم که برای همه قابل فهم باشد. ما ممکن است هنگام برگزاری مراسم خاص که پیرو اعتقادمان است از زبان و گویش مربوط به آن استفاده کنیم، اما جهت احترام به همه دیدگاه های موجود در انجمن ما باید از زبان و گویش انجمن استفاده کنیم.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

البته مشکل است که به طریقی در مورد روحانیت خود صحبت کنیم تا در عین حال راه برای همه جهت پیگیری طريق خاص خود باز باشد. ما از کلمات متفاوتی جهت تشریح نیروی برتر خود استفاده می کنیم. ما سعی می کنیم تا عمیق ترین تجربه روحانی خود را به گونه ای مشارکت کنیم که امکان استفاده همه حاضران در جلسه از آن وجود داشته باشد. مهم تر از همه ما با افرادی آشنا می شویم که می توانیم به آنها اعتماد کنیم و احترام بگذاریم و به راحتی با ایشان رو در رو مشارکت کنیم.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

همه اتفاقات فقط در جلسه نمی افتند، ما با راهنمای خود، در حین کار کرد قدم و با دوستان مورد اعتماد خود مشارکت و در خود اکتشاف می کنیم. ممکن است ما برای دست یافتن به روحانیت هرگز حتی نیاز به چیزی جزء NA نداشته باشیم، اما اگر اکتشاف روحانی ما را به خارج از جلسات کشاند، ضروری است تا به یاد داشته باشیم که NA همیشه و بعد از هر سفری ما را می پذیرد و به ما خوش آمد می گوید.

هربار در نتیجه رشد روحانی نو یافته خود، ما درک جدیدی جهت مشارکت و چالش تازه ای برای از سر گذراندن داریم.. یکی از زیباترین موارد برنامه ما این است که علیرغم باورهای مختلف برای همه کار می کند. لازم است تا NA مکانی باشد که همگی ما در آن احساس پذیرفته شدن بکنیم.

حتی زمانی که تقریبا مطمئن هستیم که همه حاضرین در جلسه اعتقادات مشابه ای دارند باز هم باید اطمینان حاصل کنیم که پیام NA شفاف باشد. ما نباید استفاده از سنت ها را فقط به زمانی که مشکلی را برای ما حل می کنند، محدود کنیم.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

شفاف نگه داشتن پیام مان می تواند به همه ما کمک کند. یکی از اعضاء مشارکت می کرد که: “هر قدر که بیشتر یاد می گیرم چگونه روحانیت خود را به زبان مخصوص NA مشارکت کنم، رابطه اعتقاداتم با NA برایم آشکارتر می شود.

زمانی که راهی برای به مشارکت گذاشتن اعتقاد و بصیرت نویافته خود به زبان مشترک بهبودی پیدا می کنیم، توانایی ما در رساندن پیام NA قوی تر می شود. اگر تمایل داشته باشیم تا با روشن بینی تجارب خود را به مشارکت بگذاریم و به یکدیگر گوش کنیم، رشد زیادی خواهیم کرد، و هر قدر تک تک ما درک و فهم در حال افزایش خود را در اختیار انجمن بگذاریم، باعث خواهیم شد تا انجمن مان بیشتر توسعه یابد و به بلوغ برسد. اگرچه روحانیت برای بهبودی ما نقشی اصلی و مرکزی دارد، اما اکثر ما از صحبت درباره آن اجتناب می کنیم، برای اینکه این بحث همیشه بسیار به مذهب نزدیک است.

دلایل بسیاری وجود دارد که ما با این مقوله احساس راحتی نکنیم. اول از همه به این خاطر که به ما آموخته اند تا در این رابطه بحث نکنیم. ما میدانیم که اعتقاد و ایمان عميقا شخصی است.

بعضی از ما می دانیم چگونه درباره آن صحبت کنیم بدون اینکه سعی کنیم تا ایمان دیگران را به ایمان خود نزدیک و منطبق نمائیم. ما نیاز به تغییرات بسیاری را اما لازم است تا بدانیم که ایمان ما به هر نحو که باشد توسط برنامه بهبودی مان تهدید نمی شود. اگرچه با تمرین فعالان . . چالش کشیده شود.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA
اگرچه با تمرین فعالانه روحانیت ممکن است به ما می توانیم برای مدت ها به بحث در مورد فلسفه روحانیت بپردازیم، اما هیچ پیشرفت روحانی ای نداشته باشیم. از طرف دیگر بعضی از روحانی ترین افرادی که می شناسیم، خیلی کم درباره روحانیت حرف می زنند. سکوت آنها بسیار قوی تر از کلمات است. اصولی که ما در قدمها، سنت ها، مفاهیم و نشریات خود به اشتراک می گذاریم به ما در دسترسی به زبانی مشترک که همگی به آن احساس تعلق کنیم، کمک فراوانی می کند.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

در ما بارها و بارها می گوئیم که این یک برنامه روحانی است نه مذهبی، اما این به معنی آن نیست که این برنامه برای افراد مذهبی کار نمی کند. بعضی از ما وقتی که به NA می پیوندیم اعتقادات و ایمانی داریم که بسیار با آن راحت هستیم.

بعضی دیگر از ما در نتیجه تلاشی که در حین کار کرد قدم ها برای ایجاد ارتباط با نیروی برتر می کنیم، به یک دین و مذهب خاص روی می آوریم. بعضی از ما طرق روحانی جایگزینی پیدا می کنیم، یا به این نتیجه می رسیم که روحانیتی که در برنامه به آن دست می یابیم برای ما کفایت می کند. پاسخ درست یا غلطی در این رابطه وجود ندارد، هیچ راهی وجود ندارد تا بطور طبیعی ما را بسوی یک دین و مذهب سوق دهد یا از آن دور سازد.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

مسئله مهم این است که ما بپذیریم این برنامه ذات روحانی است و این که خیلی از چیزهایی که در اینجا به آن بستگی داریم بصورت رمز و راز است و بعضی از آنها منطقی به نظر نمی رسد.

خیلی از اعضاء حتی پس از سالها پاکی می گویند که نمی دانند که برنامه چگونه کار می کند، فقط میدانند که کار می کند. اگر بپذیریم که همیشه امکان دارد مسئله ای فرای درک و فهم ما باشد، به این معنی است که همیشه جا برای چیزی بزرگتر از خودمان وجود دارد تا بر روی ما و از طریق ما کار کند.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

بعضی از ما باورهای مذهبی که با آنها بزرگ شده بودیم را حفظ کردیم، اما در دوران مصرف از راه های مختلفی که عمیقا برخلاف باورهایمان بود آنها را زیر پا گذاشتیم. خیلی از ما سخت کوشیدیم تا از این باورها فاصله بگیریم، بطوریکه در برابر شنیدن هر حرفی در این رابطه، آلرژی پیدا کرده ایم. زمان زیادی لازم است تا درک کنیم چرا شنیدن این حرف ها این قدر باعث ناراحتی مان می گردد.

زمانی که دیگران در رابطه با نیروی برتر صحبت می کنند، ممکن است احساس کنیم، قرار است همه آن احساسات دوباره زنده شوند، و طبیعی است که عصبی شویم. ما ممکن است تجربه ای منفی از مذهب داشته باشیم، یا تجربه هائی که باعث شده اند تا رابطه ما با مذهب برای مان ناراحت کننده شوند.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

روبرو شدن با این مسئله چالش برانگیز است. خیلی از ما سعی کردیم با کمک مذهب از اعتیاد رهایی یابیم، و به این نتیجه رسیدیم که ایمان به تنهایی برای نجات ما کافی نیست. یا ممکن است ما ایمان مذهبی قوی و پیشرفته ای داشته باشیم، و نگران باشیم که شاید NA از ما بخواهد تا آن را رها سازیم.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

تجربه ما هر چه که باشد، برای حفظ بهبودی مان مهم است به درکی برسیم که برای مان کاربرد داشته باشد. هنگامی که درگیر این فرآیند هستیم که چه چیز برای مان کار می کند، عقاید دیگران در این رابطه می تواند گیج کننده و تهدید آمیز باشد.

ضروری است تا به یکدیگر فرصت و فضای لازم را بدهیم تا هر یک از ما به باورهای شخصی خود دست پیدا کند. از طرف دیگر، ممکن است سعی کنیم مباحثی را که باعث صلح و آشتی بین بهبودی ما و باورهای دیگرمان می شوند، را سریع قطع کنیم. یکی از اعضاء در مشارکت اش اعتراف می کرد که: “من از زمان وارد شدنم به NA با ایمان خود مسئله پیدا کردم.

من هنوز مذهبی را که از زمان تولد داشتم، تمرین می کردم. و از زمانی که پاک شدم خیلی در مسائل مذهبی خود فعال بوده ام. اما زمانی که در جلسات در رابطه با بیداری روحانی خود مشارکت می کردم، احساس می کردم دیگران سعی در ساکت کردنم دارند.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

برای مدتی انجمن را ترک کردم تا راه مذهبی خود را پیگیری کنم. اما بعد به این نتیجه رسیدم که نیاز دارم تا در انجمن هم باشم. بنابراین راهی پیدا کردم تا با فاصله ای که این دو دارند، آشتی کنم و کنار بیایم.” بدون اینگونه سعی و تلاشها، ما در خطر منزوی کردن دیگران، و محدود کردن درک خود از رابطه بین پیشرفت روحانی خود و تجربه مان از بهبودی، هستیم. .

رشد روحانی ممکن است بعضی مواقع تبدیل به یک منازعه و مبارزه شود، اما این به معنی بد بودن آن نیست. این منازعه اغلب باعث میشود تا به روحانیتی دست پیدا کنیم که برایمان کار می کند. هرقدر که روح ما بیدارتر شود، ایمان ما رشد بیشتری می کند.

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

زمانی که بطور واقعی باورهایمان را تجربه کنیم، این باورها حیاتی تر می شوند. برای بعضی از ما، این به معنی آن است که راهی برای دعا کردن پیدا کنیم تا در وجودمان طنین انداز باشد.

بعضی از ما راههای دیگری برای ایجاد رابطه آگاهانه پیدا می کنند تا با باورهایمان هم خوانی داشته باشد. اما کلید معمای رشد روحانی این است که “رشد” به معنی تغییر است و رشد روحانی باعث تغییر ما می شود. یکی از اعضاء مشارکت می کرد که: ” زمانی که حدود ده سال پاکی داشتم، تشخیص دادم که در رابطه خود با خداوند صادق نیستم، زیرا وانمود می کردم که عصبانی نیستم.

فکر کردم که اگر در این رابطه صادق نباشم، دیگر روابط من چقدر شانس خواهند داشت؟ ” هربار که فرصتی برای رشد روحانی پیدا می کنیم، امید تازه ای را تجربه می نمائیم .

کاوش در روحانیت,زبان مخصوص NA,زبان مشترک بهبودی,پیام شفاف NA

منبع : کتاب پاک زیستن

 

Visits: 340

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!