کار می کند،اگر ما هم کار کنیم

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد

پس از پاک ماندن روز به روز و زندگی به روش برنامه NA، برای بیست و یک ماه، می توانم بگویم چند بیست و چهار ساعت پاکی را بدست آورده ام! لیكن به خوبی آگاهم که در یک تصویر بزرگ، تقریبا یک تازه وارد هستم.

آن طوری که راهنمایم می گوید: سخت ترین بخش بهبودی، بیست و یک ماه اول و بقیه آن است. البته وقتی سی روزه بودم به من گفت: سخت ترین قسمت بهبودی، سی روز اول و بقیه آن است و وقتی شصت روز پاکی داشتم ، خیلی جدی به من گفت که سخت ترین بخش بهبودی، شصت روز اول و بقیه آن است.

یکی از مهم ترین درس هایی که من در NA آموختم، این است که من به کار کردن بر روی بهبودیم به طور روزانه نیاز دارم. به عبارت دیگر من نیاز دارم تا هر روز کارهایی را انجام دهم که به پیشرفت من به سوی سلامتی، بهبودی و کامل شدن از لحاظ احساسی، جسمی و روحانی کمک کند، به قول معروف، این مهم نیست که من دیروز چقدر نفس کشیده ام، اگر امروز نفس نکشم، خود را در معرض دردسر جدی قرار می دهم .

از وقتی به جلسات معتادان گمنام آمده ام، معتادان زیادی را دیده ام که می آیند و می روند، به خصوص شاهد بوده ام که تعداد نه چندان کمی از تازه واردان بعد از سی، شصت و یا نود روز با هیجان اعلام می کنند که از وقتی پاک شده اند، زندگی آنها چقدر عالی شده است. آنها ممکن است شرح دهند که چقدر همه چیز خوب است و این که چگونه از طریق NA  ، آنها نور را دیده اند و به طور مؤثری از نومیدی، تباهی و خفت اعتیاد فعال نجات یافته اند.

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد
وقتی چنین مشارکت هایی را می شنوم ، بسیار نگران این افراد می شوم. تجربه جمعی ما روشن است: خوشی ناشی از ” ابرهای صورتی که آنها در آن شناورند، چندان دوامی نخواهد داشت. وقتی این ابرها محو شوند که معمولا این طور می شود و هنگامی که واقعیت های زندگی باج طبیعی اش را به روش خود از آن ها بگیرد، آن ها به ناچار به سختی به زمین می خورند، مگر این که در حال ساخت یک بنیاد محکم برای بهبودی خود باشند و یک تور ایمنی که این توهم ها را مهار کند.

چنین تازه واردانی به طور قابل توجهی در معرض خطر لغزش هستند و من بسیاری را دیده ام که وقتی جادوی ابرهای صورتی ناپدید می شود، از برنامه می روند، همان طور که همه ما به خوبی می دانیم، برخی از آنها باز می گردند و برخی برای همیشه ناپدید می شوند.

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد
وقتی به تجربه شخصی و پاکی خودم فکر می کنم به روشنی می بینم که در سی روزگی آشفته بودم و تنها کاری که می توانستم بکنم این بود که قدم بردارم و هر روز حداقل یک بار به جلسه بروم.

در شصت روزگی آشفته بودم و هنوز در درونم بسیار احساس ناراحتی می کردم، در نود روزگی هم هنوز آشفته بودم، در تمام این مدت در حالی که مغز و بدن من در حال تلاش برای ترمیم و تطبيق خود با زندگی بدون مواد، پس از سه دهه مصرف بودند، من در گیر مسائلی مانند انرژی، تمرکز، توجه، خواب، دلواپسی و افسردگی بودم.

تنها پس از چهار ماه بود که من واقعا شروع به خروج از غبارهای مصرف کردم، در این نقطه بود که من وارد کارهای خدماتی شدم. اگر NA خانه من باشد، گروه خانگی، اتاق من است، به درخواست گروه خانگی ام که شش جلسه در هفته دارد، من منشی روزهای شنبه شدم .

خودم واقعا فکر نمی کردم که آمادگی انجام این مسئولیت مهم را داشته باشم، اما یاد گرفته ام که به تجربیات دیگران گوش کنم و پیشنهادات را بپذیرم. اعضای با پاکی قابل توجه و متعلق به این گروه به من گفتند که گویا احساس می کنند من آمادگی و توانایی این خدمت را دارم.

بنابر این در هفده ماه گذشته ، علاوه بر شرکت در کمیته فرعی خبرنامه ناحيه ، من به عنوان منشی روز های شنبه گروه خانگی ام در گرمای سوزان تابستان و غالبا سرمای شدید زمستان، خدمت کرده ام، وقتی نماینده بین گروه ما یک سال پیش برای بک پست ناحیه ای انتخاب گردید، از من خواسته شد تا خدمت او را در گروه خانگی ام قبول کنم. من این مسئولیت اضافی را پذیرفتم زیرا در NA تمایل به خدمت و فکر باز داشتن را آموخته ام .

علاوه بر آن از اوایل سال ۲۰۰۸، یک تعهد به خدمت در کمیته ا&H برای برگزاری یک جلسه هفتگی در یک مرکز درمانی نوجوانان را نیز تقبل کرده ام .

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد
لطفا مرا نصیحت نکنید که به خدمت معتاد شده ام ، من تعهد خدماتی دیگری را قبول نمی کنم، مگر این که بتوانیم از عهده آن برآیم. قبول کردن وظایف خدماتی متعدد که زندگی مرا غير قابل اداره کند، کمکی به سلامتی و بهبودی من نمی کند.

بطور ساده، من ارزش خدمت به دیگران را آموخته ام که البته این تجربه کاملا رایگان به من داده شده بود. من آن چه را که دارم به بهترین نحوی با ایثار به دیگران می توانم حفظ کنم، خدمت واقعا یک افتخار است .

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد
در یک کارگاه در ARCANSAS ، یک سخنران ، راهی خیلی ساده و زیبا را برای ارزیابی وضعیت کلی بهبودی شرح داد. این خود ارزیابی” شامل چهار سؤال ساده است. سخنران می گفت که هر کس بتواند پاسخ های روشن و مثبت به سؤالات زیر بدهد، به احتمال زیاد به خوبی در حال کار کردن برنامه بهبودی است :

۱- گروه خانگی شما کجاست؟

۲- راهنمای شما کیست؟

۳- در کدام قدم هستید؟

۴- تعهد خدماتی شما چیست؟

وقتی به این سؤالات گوش کردم، قادر بودم به سرعت به آنها پاسخ روشن و مثبت بدهم.

کار کرد قدم های من ، ممکن است به خوبی یا به سرعت معتادان دیگری که می شناسیم، نباشد، شاید خیلی طفره بروم، اما من قدمها را با یک راهنما کار می کنم، افسوس که من کاملا به تکامل نمی رسم، اما امروزه به خاطر کار کردن برنامه با آن مشکلی ندارم .

اگر علاقه دارید وضعیت برنامه خود را ارزیابی کنید، شما باید از خودتان بپرسید که چگونه به این چهار سؤال پاسخ می دهید، چند تا را می توانید جواب دهید؟ بر اساس پاسخ شما مشخص می شود که برنامه بهبودی شما چقدر قوی است. اگر تعریف کار انجام دادن چیزی باشد “که باید انجام شود” شما تا چه اندازه برنامه را کار می کنید؟ آیا آن طور که در نشریات می گویند: “به بهترین نحوی که می توانید؟”

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد
وقتی یکی از دوستان نزدیک انجمنی ام می خواست تجربه ، نیرو و امیدش را مشارکت کند، از افراد حاضر با پاکی بالاتر از یک سال خواست تا دست هایشان را بلند کنند، سپس از کسانی که در انجمن خدمت دارند، خواهش کرد دست هایشان را بالا بگیرند، معمولا نود تا نود و پنج درصد افراد این دو گروه یکی هستند، آیا این اشتراک کاملا اتفاقی است؟ من فکر می کنم، نه!

گرچه تضمینی برای هیچ چیز در این زندگی وجود ندارد، اما حقیقت این است که پاک ماندن کسانی که کار خدماتی انجام می دهند، محتمل تر است .

گاهی افراد خارج از برنامه از من می پرسند: چه وقت فارغ التحصیل خواهم شد ، یا این که چقدر طول می کشد تا من کاملا خوب شوم و دیگر نیازی به جلسه رفتن نداشته باشم؟ من واقعا خوشحالم که هیچ مراسم فارغ التحصیلی در NA وجود ندارد. هر چند جشن های تولد، زيبا و لذت بخش هستند.

من فکر می کنم نیازی به “کامل شدن نیست. بر عکس من کاملا اعتقاد دارم که برای پیشرفت مداوم اینجا هستم و این را می دانم که باید همیشه این برنامه را فقط برای یک روز کار کنم.

معتادان گمنام مسلما بهترین شانس را برای درست، سالم و بهتر زندگی کردن در اختیار من می گذارد، پس چرا نخواهم این راه را ادامه دهم؟ من که هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی کنم.

مشارکت کننده : دان ، م

کار می کند،اگر ما هم کار کنیم,روش برنامه NA,تباهی و خفت اعتیاد,زندگی بدون مواد
منبع :سایت اینترنتی انجمن معتادان گمنام در آریزونای جنوب شرقی

 

 

Visits: 148

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!