قطع مصرف،اولین قدم ما در راه بهبودی است

در راه بهبودی,آلوده به مواد,ترک بدون دارو,پرهیز از مواد,ملزومات پاک ماندن

کتاب پایه بخش: چه باید کرد

قطع مصرف، اولین قدم ما در راه بهبودی است. نمی توانیم انتظار داشته باشیم که با جسم و فکر آلوده به مواد مخدر، این برنامه برای مان نتیجه ای داشته باشد. ما می توانیم این کار را در هر جایی انجام دهیم، حتی در زندان یا جاهای مشابه. فرقی نمی­ کند که چطور آن را انجام می­ دهیم، آیا به بیمارستان می رویم و یا بدون دارو ترک می­ کنیم و خماری می ­کشیم. مسئله مهم پاک شدن است. آشنایی پیدا کردن و پرورش مفهوم خداوندی که برای خودمان قابل درک باشد، مسئله ای است که خودمان می­توانیم آن را دنبال کنیم. برای بهبود طرز تلقی و دید خود نیز می­ توانیم از قدم های این برنامه بهره برداری کنیم. باید به خاطر داشت که فکر بکر خودمان باعث به وجود آمدن مشکلات مان شده است. ما متوجه می­ شویم که باید تغییر کنیم. بیماری ما، فراتر از فقط مصرف مواد مخدر بوده است، بنابراین بهبودی مان نیز فقط در پرهیز از مواد مخدر خلاصه نمی­ شود. بهبودی، یک تغییر عملی و مداوم در عقاید و دیدگاه های ما در زندگی است. توانائی رویاروئی با مشکلات، از ملزومات پاک ماندن است. اگر ما در گذشته مشکلاتی داشته ایم به احتمال زیاد تنها پرهیز از مواد مخدر نمی ­تواند آن ها را حل کند. احساس گناه و نگرانی، می ­تواند ما را از زندگی در زمان حال، باز دارد. انکار بیماری و گریز گاه های دیگر، ما را همچنان بیمار نگه می دارد. بسیاری از ما احساس می­ کنیم که بدون مواد مخدر هرگز ممکن نیست بتوانیم خوشحال زندگی کنیم. ما از ترس ها و دیوانگی های خود رنج می­ بریم و احساس می ­کنیم که خلاصی از مصرف ممکن نیست. شاید از این بترسیم که در صورت پاک شدن، دوستان مان طردمان کنند. این گونه احساسات برای معتادان خواستار بهبودی کاملاً طبیعی است. شاید ما از حساسیت بیش از حد غرورمان در عذاب باشیم. تنهائی، افسوس و ترس از عادی ترین بهانه های ادامه مصرف می باشند. ناصادقی، کوته بینی، عدم تمایل، سه دشمن بزرگ و اصلی ما هستند و خودمحوری، ریشه اصلی بیماری ماست.

در راه بهبودی,آلوده به مواد,ترک بدون دارو,پرهیز از مواد,ملزومات پاک ماندن

در طول حداقل نود روز اول بهبودی، شرکت در جلسات بطور روزمره عقیده بسیار خوبی است. ما معتادان وقتی می ­بینیم دیگران هم مشکلات گذشته و حال ما را داشته اند، احساس مخصوصی پیدا می­کنیم. در آغاز بجز شرکت در جلسات، کار چندان مهم دیگری نمی توان انجام داد. شاید ما نتوانیم حتی یک کلام، یک نفر و یا فکری را از اولین جلسه خود بخاطر بیاوریم، اما به دقتِ خود خواهیم توانست با آرامش از فضای بهبودی لذت ببریم. شرکت در جلسات به بهبودی ما لذت می بخشد. در آغاز ممکن است به خاطر غریب بودن قدری احساس ترس کنیم. بعضی از ما فکر می­ کنیم که به جلسات احتیاجی نداریم، اما به هر حال در وقت ناراحتی به جلسات می رویم و حال مان بهتر می­شود.

در راه بهبودی,آلوده به مواد,ترک بدون دارو,پرهیز از مواد,ملزومات پاک ماندن

تدریجاً عادات سابق را با روش های تازه ای در زندگی خود عوض کرده و حاضر می شویم که تغییر کنیم. بطور مرتب به جلسات می­ رویم، شماره تلفن یکدیگر را می­ گیریم و به هم زنگ می­ زنیم. نشریات انجمن را مطالعه می ک­نیم و از همه مهم تر، پاک می ­مانیم.

ابزار دیگری که برای تازه واردان وجود دارد، شرکت کردن در انجام امور انجمن است. با انجام این کار ها می ­آموزیم که برنامه بهبودی مان را در صدر قرار دهیم و در مورد مسائل دیگر سخت نگیریم. ما این کار را با درخواست کمک شروع می کنیم و توصیه های دیگران در جلسات را به معرض آزمایش می­ گذاریم. برای ما خوب است که اجازه دهیم افرادِ گروه کمک مان کنند، ما هم در وقت خود، می توانیم کمکی را که گرفته ایم، به دیگران بکنیم.

تجربه به ما نشان می­ دهد که داشتن یک راهنما و استفاده کردن از او به ما کمک می­ کند. البته این یک رابطه دوطرفه است و به راهنما و تازه وارد، هر دو کمک می­ کند. مدت زمان پاکی و تجربه راهنمائی که انتخاب می کنیم بیشتر به این بستگی دارد که در اطراف خود چه کسانی را در دسترس داریم.

یکی از عمیق ترین تغییراتی که در زندگی ما پدید می آید در قلمرو روابط خصوصی ماست. اولین مرحله رابطه ما با دیگران، معمولاً با راهنمای مان آغاز می گردد. به عنوان تازه وارد، بهتر است کسی را که به رأی اش مطمئنیم و به او اعتماد داریم، پیدا کنیم. به نظر ما اعتماد به کسانی که از ما بیشتر تجربه دارند یک منبع قدرت است.

ما امروز، در زندگی خود به دنبال راه حل هستیم و دنبال گرفتاری نمی­ گردیم. هر چیزی را که می­ آموزیم عملاً به مرحله آزمایش می­ گذاریم و هر یک از آنها را که نیاز داریم نگه داشته و از بقیه در می­ گذریم. ما متوجه می ­شویم که با کار کردن قدم ها، ارتباط با نیروی برترمان، صحبت با راهنمای مان و مشارکت با تازه واردان می­ توانیم رشد روحانی پیدا کنیم.

مشارکت با هم گروه هان معتاد، یک قسمت اساس از برنامه ماست. این کمک را فقط یک معتاد می­تواند به معتاد دیگر بکند. کمکی که می­ گوید «برای من همین اتفاق افتاد و من با آن این طور رفتار کردم». ما با هر کس که خواهان روال زندگی ما باشد، به جای موعظه و قضاوت، تجربه، نیرو و امید خود را در میان می­ گذاریم. اگر مشارکت در مورد تجربه های دردناک آن حتی می تواند به یک نفر کمک کند، ارزش درد و رنج را داشته است. مشارکت در مورد این تجارب با خواستاران کمک، باعث تقویت بهبودی ما می شود.

در راه بهبودی,آلوده به مواد,ترک بدون دارو,پرهیز از مواد,ملزومات پاک ماندن

ما رشد روحانی خود را وقتی باور می­ کنیم که بتوانیم دست خود را برای کمک به سوی دیگران دراز کنیم. کمک های ما از طریق شرکت در کارهای خدماتی و سعی در رساندن پیام بهبودی به معتادان دردمند، اعمال می­ شود. ما می­ آموزیم که فقط با بخشش آنچه که داریم می­ توانیم آن را حفظ کنیم. مطلب دیگری که تجربه ما نشان می­ دهد این است که بسیاری از مشکلات شخصی ما، وقتی که از خودمان بیرون بیاییم و به محتاجان کمک کنیم، از بین می روند.

کارکردن با دیگران تنها اولین گام شروع کارهای خدماتی است. خدمت در معتادان گمنام به ما امکان می­ دهد که مقدار زیادی از وقت خود را مستقیماً با معتادان دردمند بگذاریم و همچنین بقای معتادان گمنام را نیز تضمین کنیم. بدین ترتیب، با بخشش آن چه که داریم موفق به حفظ آن می­ شویم.

 کتاب پایه: صفحات 59-54

در راه بهبودی,آلوده به مواد,ترک بدون دارو,پرهیز از مواد,ملزومات پاک ماندن

وب‌ سایت رسمی انجمن معتادان گمنام : https://na-iran.org

نرم‌ افزار آدرس جلسات : Meeting.na-iran.org

تالار گفتگوی معتادان گمنام ایران : https://forum.na-iran.org

آموزش ثبت‌ نام در  تالار گفتگو : https://na-iran.org/?p=354704

دفترچه  تلفن خدماتی نواحی : Phone.na-iran.org

اپلیکیشن آدرس جلسات : https://na-iran.org/?p=354277

در راه بهبودی,آلوده به مواد,ترک بدون دارو,پرهیز از مواد,ملزومات پاک ماندن

Visits: 119

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!