فضای بهبودی,به NA خوش امدید,مشارکت یک تازه وارد,قلب معتادان

فضای بهبودی,به NA خوش امدید,مشارکت یک تازه وارد,قلب معتادان


فضای بهبودی به NA خوش آمدید

فضای بهبودی,به NA خوش امدید,مشارکت یک تازه وارد,قلب معتادان

ما امیدواریم مقاله ای که در جولای ۲۰۰۵ در مجله راه NA ، تحت عنوان “فضای بهبودی” چاپ شد، الهام بخش گفتگو های جلسات اداری گروه ها ، قرار گرفته باشد. خیلی ها ممکن است بتوانند ابتکاراتی ارائه دهند تا جلسه شان یک فضای امن ، گرم و جالب برای اعضاء باشد . در این شماره، ما این بحث را با تمرکز بر آن چه که هر کدام از ما می توانیم در جلسه یا سمت خدماتی مان ، انجام دهیم تا فضای بهبودی را پرورش دهیم ، ادامه می دهیم •

 

فضای بهبودی به NA خوش امدید

چگونه  این عکس فضای بهبودی را به تصویر می کشد ؟ فضای جلسه در این عکس ، تا چه حد می تواند مفهوم “خوش آمدید” را منتقل کند ؟

چیدمان جلسه ، مرتب و سازمان یافته به نظر می رسد که ممکن است باعث ایجاد احساس امنیت و اطمینان در اعضای ما گردد. به نظر می رسد فضای جلسه ، به ما می گوید: “ما اهمیت می دهیم” که ناشی از زمانی است که اعضاء برای چیدن آن جا ، صرف کرده اند . ممکن است این عکس ، آرامش فضای جلسه را نیز نشان دهد.

همان طور که انتظار می رود ، این تصویر ، روی اعضایی که به طور مرتب در این جلسه شرکت می کنند و یا شما به نحو یکسان اثر نمی گذارد ولی هدف اعضای این جلسه ، ایجاد و حفظ محیطی است که باعث فراهم شدن یک فضای بهبودی می گردد .

همانطور که بسیاری از ما می دانیم ، راه های بیشماری برای ایجاد فضای بهبودی ، وجود دارند. طرح و چیدمان جلسه ، یکی از آن هاست. همه ما ممکن است قادر باشیم تفاوت بین یک جلسه که صندلی ها در آن به دقت ، در ردیف ها و یا دور تا دور چیده شده اند را با جلسه ای که صندلی ها در آن به صورت درهم و برهم ، پراکنده اند ، تشخیص دهیم. در جلسه ای که صندلی ها به دقت چیده شده اند، ما متوجه می شویم که اعضای آن ، به چیدمان آن جا ، افتخار می کنند در حالی که صندلی های نا مرتب و پراکنده ، می تواند نتیجه یک نگرش عجولانه و فاقد توجه ، باشد. به نظر شما کدام یک از این دو حالت ، اعضاء را بیشتر جذب می کند ؟

 

فضای بهبودی به NA خوش امدید

فضای بهبودی,به NA خوش امدید,مشارکت یک تازه وارد,قلب معتادان

ما می توانیم خود جلسه را نیز به عنوان راهی دیگر برای ایجاد فضای بهبودی ، در نظر بگیریم • بعضی از ما ممکن است در جلساتی شرکت کنیم که اعضاء در مورد راه حل ها ، سپاسگزاری شان ، کارکرد قدم ها و رابطه شان با راهنما و دوستان بهبودی ، مشارکت می کنند.

در عین حال ، ممکن است ما در جلساتی شرکت کنیم که اعضاء شکوه و شکایت می کنند و غم فضای جلسه را می گیرد راه حل های عملی ، کارکرد قدم و راهنما” كلماتي هستند که هرگز در این گونه جلسات ، به زبان آورده نمی شوند .

کدام یک از این جلسات ، فضای بهبودی را بیشتر تداعی می کند؟ درست است که در مقاطعی از زمان ، جلسات ، مراحل سختی را طی خواهد کرد ، زمان هایی که پیام بهبودی و امید ، می تواند در بحران و آشفتگی ،گم شود . در این زمان هاست که ما وقت جداگانه ای را در جلسات اداری مان صرف خواهیم کرد تا از خود بپرسیم : “چه خبر است ؟” و “چه اتفاقی افتاده؟” . کاهش حضور اعضاء در جلسات، اغلب دلالت بر این دارد که فضای جلسه ، تغيير کرده است. به همین صورت ، افزایش حضور اعضاء نیز می تواند حاکی از تغییری در فضای بهبودی باشد.

ممکن است متوجه شویم که فضای یک جلسه ، برای یک تازه وارد خیلی جذاب بوده ولی باعث شده است که اعضای با تجربه تر ، دیگر در آن شرکت نکنند.

این یک نمونه افراطی است. به هر حال ، در ایجاد یک فضای بهبودی ، ما این را در نظر می گیریم که جلسه ، هم به تازه وارد و هم به اعضای با تجربه ، نیاز دارد. در نشریات مان ، به ما گفته می شود که اعضای با تجربه ، تنها با دادن چیزی که دارند ، می توانند آن را حفظ کنند و این که ، مهم نیست در زندگی آن ها چه می گذرد و آیا دوازده قدم را کار کرده اند یا خیر : مهم این است که این اعضای با تجربه ، بدون این که مواد مخدر مصرف کنند با زندگی در شرایط آن ، روبرو می شوند .

از طرفی دیگر ، صحبت های نیرو بخش تازه واردین ، نیز می تواند به اعضای با تجربه کمک کند. معمولا بعد از مشارکت یک تازه وارد ، می شنویم که اعضای با تجربه می گویند: “درست چیزی بود که نیاز داشتم بشنوم .” به نظر با معنی می رسد که یک فضای بهبودی از ترکیب هر دو اعضای تازه وارد و با تجربه ، به دست می آید.

وقتی اعضاء در جلسه مشارکت می کنند ، آیا در مورد تجربه ، نقاط قدرت و امیدشان صحبت می کنند یا این که سخنرانی کرده ، متکبرانه صحبت کرده و فقط سعی دارند خوب به نظر بیایند ؟ نشریات مان ، این آگاهی را به ما می دهند که تجربه ما در زندگی بدون مواد ، پیامی است که باید آن را به مشارکت بگذاریم

فضای بهبودی به NA خوش امدید این گونه مشارکت ، واقعی است و در هر جلسه ای ، با قلب معتادان ، ارتباط برقرار می کند . فضای بهبودی,به NA خوش امدید,مشارکت یک تازه وارد,قلب معتادان

آیا در جلسات اداری مان ، اعضای متعهد و با ثبات ، حضور دارند ؟ ممکن است گیج شویم که یک جلسه اداری چه ارتباطی با فضای بهبودی دارد. جلسه ، مسئول ایجاد حالت و فضای بهبودی است که در مورد چگونگی آن ، اغلب در جلسات اداری ، تصميم گیری می شود . اعضاء در مورد مسائلی که بر جلسه اثر داشته و توانائی گروه در رساندن پیام بهبودی صحبت می کند ، یا ممکن است یک خدمتگزار مورد اعتماد بخواهد خدمت خود در گروه را بیشتر از زمان موعد ، ادامه دهد .

در این صورت ، ما باید دقت کنیم که آیا این خواسته در راستای منفعت گروه می باشد یا این که اگر از اعضای دیگری برای این خدمت استفاده شود ، گام مثبتی در جهت رشد گروه برداشته شده است.

به منظور کمک کردن به خدمتگزاران مورد اعتمادی که تازه خدمت گرفته اند ، اعضای گروه ، می توانند اطلاعاتی را به صورت کتبی تهیه کنند تا به موفقیت آن ها در وظایف جدیدشان ، کمک کنند .

صرف زمان برای آموزش و آشنا کردن خدمتگزاران مورد اعتماد مان با وظایف شان ، به آن ها کمک می کند تا آمادگی پیدا کرده ، اعتماد به نفس بیشتری داشته و بهتر به گروه ، خدمت کنند. این کار باعث بهتر شدن فضای بهبودی می گردد.

خدمت ایثار گرانه در جلسه، به ایجاد فضای بهبودی ، کمک می کند . به کار هایی که می توان برای ایجاد و حفظ فضای بهبودی در جلسات مان ، انجام داد ، فکر کنید و همان کارها را در جلسات کمیته های خدماتی تاحیه نیز به کار ببرید.

یک جلسه ناحیه ای با حال و هوای فضای بهبودی ، چگونه به نظر می رسد؟ اغلب می گوییم که باید بهبودی مان را با خود به همه جا برده و در تمام روابطمان به کار گیریم. بیایید بهبودی و تمرینات جلسه مان را به کمیته خدمات ناحیه منتقل کرده و به ایجاد یک فضای بهبودی قوی در آن جا ، کمک کنیم. فضای بهبودی,به NA خوش امدید,مشارکت یک تازه وارد,قلب معتادان

چه راه بهتری برای کمک به ما در جهت حمایت از منافع مشترک مان، ایجاد یکپارچگی در هدف مان و قادر ساختن ما در رساندن پیام به معتادی که هنوز در عذاب است، وجود دارد؟

فضای بهبودی به NA خوش امدید

منبع : نشریه بین المللی معتادان گمنامNAWAY

Visits: 136

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!