فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان

فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان


فصل پنجم روابط

فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان

بهبودی در انزوا صورت نمی گیرد. در این راه ما به یکدیگر نیازمندیم و باید به دنیای اطرافمان متصل باشیم. پاک زيستن ما در روابط مان نهفته است و این شامل رابطه مان با خود، با دوستان بهبودی، با عزیزانمان، با جامعه و نهایتا با نیرویی برتر از خودمان می گردد.

وجود دیگران در زندگی ما وسيله ايست که از طریق آن عنایت الهی را تجربه می کنیم، همانگونه که معجزه تغيير را در دیگران می بينيم، دیگران نیز شاهد تغييرات ما بوده و آنها را به خودمان بازتاب خواهد داد.

روابط ما دريچه جدیدی را به دنیای اطرافمان باز نموده و موجب پیشرفت روحانی مان می گردند. واقعیت این است که اغلب ما نمی دانیم چگونه با دیگران رابطه برقرار كنيم، بعضی ها معتقدند ناتوانی در ایجاد و حفظ يك رابطه در دراز مدت نشانگر بیماری اعتیاد ماست.

کتاب پایه به ما می گوید بیماری اعتیاد ما را به اشخاصی منزوی، وحشت زده و حیله گر با عاداتی عجیب و غریب تبدیل می کند که نزاکت اجتماعی خود را از دست داده اند. وقتی وارد بهبودی شدیم نمی توانستیم درك كنيم چرا قادر به ایجاد رابطه درست با دیگران نيستيم، عادات وتوقعات ما تحت تأثير تجارب ما در اعتياد فعال قرار گرفته بودند.

برای دیگران آسان نبود که با ما زندگی کنند. وقتی مصرف می کنیم به دیگران خسارت می زنیم و کسانی که به ما نزدیکترند صدمات بیشتری می خورند. ما می توانیم انسان هایی لجباز, شكاک ،خشمگین, وحشتزده و پر از كنايه باشيم که باید همه کارها را طبق أراده شخصی خویش انجام دهیم.

زندگی ما جهنم بود و دیگران را نیز با خود به آنجا میبردیم. ما شكست و اغلب خشونت را تجربه کردیم و چیزهای زیادی را در زندگی از دست دادیم. حتی اگر به هنگام ورود به برنامه خانواده و شغل خود را از دست نداده باشیم ، باید طرز برخوردمان با آنها را تغییر دهیم.

کسب این مهارت ها در بهبود فرآیندی طولانی و دردناک است. وقتی نگاهی به دوران اعتیاد فعال می اندازیم، از خساراتی که به بار آورده ایم و فرصت هایی که برای داشتن روابط صمیمی از دست داده ایم ، شگفت زده می شویم.

اما در عین حال می توانیم برای پاك بودن و در مسیر تغییر قرار داشتن سپاسگزار باشیم. به رابطه هایی که در گذشته داشته ایم می نگریم و فکر می کنیم که دیگر امیدی برایمان باقی نمانده است. فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان

اما تجربه مان از قدم دوم به ما ثابت کرده است که سلامت عقل میتواند به ما بازگردانده شود. ما به کمکی نیاز داریم که عزیزانمان نمی توانند آنرا برایمان فراهم کند هیچ چیز ارزش درمانی كمك يك معتاد به معتاد دیگر را ندارد.

مراقبت و مشاركت به روش NA بهترین حربه ای است که برای مقابله با این بیماری منزوی کننده، مزمن و مخرب در اختیار داریم.

فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان
بنابراین نیاز داریم تا اقدام به عملی جدی را به نمایش بگذاریم. طی تعامل با دیگران هم در انجمن و هم در بیرون از آن ، با مسائل مهمی روبرو می شویم که مجبوریم با آنها مقابله کنیم. با بودن آنچه که هستيم، به زندگی خود ادامه داده و به تدریج التيام پبدا می کنیم.

در طی التیام باقتن, دشواری ها و ضد و نقیض هایی را نیز تجربه می کنیم. زمانی که دیگر سختی هایمان را به گردن مواد مخدر نمی اندازیم شروع به ديدن نقش خود در به وجود آوردن کشمکش هایمان با زندگی می کنیم.

وقتی می بینیم در دوران پاکی نیز خسارات عظیمی بر زندگی خود وارد نموده ایم، صلح نمودن با خودمان دشوارتر می گردد. برخی از ما با این فکر دست و پنجه نرم می کنیم که آیا تغيير دائمی امکان پذیر است یا خیر؟ اعضایی که بیشتر به ما اهمیت می دهند كمك می كنند متوجه شویم هنوز از چه راههایی در زندگی خود مشكل ایجاد می کنیم و اینکه در نهایت مسئولیت حل آنها نیز به عهده خودمان خواهد بود ، ما یاد می گیریم صادقانه مشارکت کنیم ، رابطه راهنما و رهجو در این مقطع برای اکثر ما اولین رابطه صادقانه و درستی است که تا به حال داشته ایم.

به عنوان اولین رابطه منطقی و درستی که بعد از مدت مدیدی داشته ایم، این رابطه میتواند نقش الگویی را برایمان ایفا کندکه روابط سالم، مؤثر و محبت آمیز با دیگران را بر روی آن پایه ریزی کنیم. بسیاری از اعضای قدیمی آن دسته از تازه واردانی را که به همه چیز با ديد شك و تردید نگاه می کردند، به خاطر می آورند.

این تازه واردین با همه مشاجره و ستیز می کردند و به دو دلی خود نیز قرار داشتند. در میان دیگران اشتباه می کردیم و عواقب آن را نیز می پذیرفتیم. ما زیر بنای خود را نه بر اساس تظاهر بلكه بر مبنای رویارویی با کشمکش ها از طريق شهامت و صداقت ساختیم و در این راه کمک دیگران را نیز پذيرفتيم.

بهبودی يك فرايند مرتب و منظم همیشگی نیست. ما در حال ایجاد روابط صمیمانه با دیگران و با نیرویی برتر از خودمان هستیم که هیچ کدام از این ها در حالت طبیعی برایمان امکان پذیر نمی باشند.

فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان
همه ما به تنهایی وارد انجمن نمی شویم، بسیاری از ما با همسران ، والدین و فرزندان و کسان دیگری که به آنها نزدیک هستیم وارد برنامه می شویم. اما بسیاری از این روابط در اثر بیماری ما آسیب دیده اند.

در این مطلب که نمیتوانیم روابط مان را با آنها به يك باره ترمیم کنیم ، میتواند ما را وسوسه کند تا از آنها کاملا دست بكشیم. اما روابط مانند مواد نیستند. گرچه برخی از ما با همان نیت از آنها استفاده کرده ایم ، اما نمی توانیم به سادگی از روابطمان پرهیز کنیم.

کار اصلی در پاک زیستن وقتی اتفاق می افتد که با دنیا و آدم های آن در تماس باشیم ، تنها گزینه ای که داریم یادگیری حین برقراری روابط است. همزمان با پیدا کردن جایگاه خود در جلسات, رفتار با خانواده در محل کار و در اجتماع را نیز می آموزیم ، هر رابطه ای که داریم بر روی دیگر روابط مان اثر می گذارد و هر يك از اينها چیز هایی به ما می آموزند که به سایر روابط مان کمک می کنند. فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان

چه در جلسات و چه بیرون از آن, ما بدون داشتن روابط به يك بهبودی دراز مدت دست نمی یابیم. داشتن روابط برای ما همانند غذا ، آب و هوا می باشد. روابط ما بر روی تمام کار هایی که انجام می دهیم و تمام آنچه که هستیم تأثیر می گذارند.

طرز واکنش ما نسبت به تجارب مان، هویت واقعی ما را شکل می دهد. مادامی که به ادامه بهبودی تمایل داریم و به خود اجازه تغییر نمودن می دهیم، يك سلسله کامل از احساسات را تجربه می کنیم.

اینکه پاک شده ایم به خودی خود یک معجزه محسوب می گردد، اما به همین جا ختم نمیگردد: ما به افرادی ثابت قدم، قابل اطمینان و مهربان تبدیل می شویم که می توانند نیرویی برای تغییر در زندگی دیگر معتادان و اطرافیان آنها باشند.

روابط محور اصلی تمام کارهایی است که انجام می دهیم. هیچ قدم یا سنتی در برنامه نیست که به نوعی راجع به روابط نباشد و همه نشریات ما چیزی در مورد روابط برای گفتن دارند،هیچ قسمت دیگری در بهبودی مان وجود ندارد که درد بیشتر یا شادی بیشتری از آن حاصل گردد. واضح ترین نشان دهنده رشد و بهبودی مان در برنامه , روابط مان می باشند.

فصل پنجم روابط,نشانگر بیماری اعتیاد,مشاركت به روش NA,به گردن مواد مخدر,زندگی دیگر معتادان

منبع : کتاب پاک زیستن

 

Visits: 1340

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!