شناخت هیجانات و رفتار های مخرب

شناخت هیجانات و رفتار های مخرب, معتاد وابسته, دوران سرد اعتیاد, عشق وبهبودی, هیجان در معتادان,

هیجان زدگی و ماجراجویی

مدت ها پس از برطرف شدن وسوسه مصرف، برخى از ما هنوز به دنبال “حال كردن” به روش هاى مختلف هستيم. اگر چه انگيزه براى هيجان داشتن باعث مى شود تا زندگى اى كامل، هيجان انگيز و سراسر ماجرا داشته باشيم، و همين طور نيز باعث مى شود تا بدون ترس ريسك كنيم و به دنبال فرصتى باشيم تا كارهايى را انجام دهيم كه هميشه خواهانش بوديم. اما به نظر مى رسد كه بعضى مواقع به آدرنالين توليدى جسم خود نيز وابسته و معتاد مى شويم، و جهت توليد آن به قمار، رابطه جنسى، يا مواردى از اين دست روى مى آوريم وچنان سريع در سراشيبى تند آن پيش مى رويم كه عقب نشينى بسيار سخت مى شود. ممكن است جهت پُر كردنِ خلاء درونى خود و يا بلوكه كردن احساسات مان به رفتارهاى خطرناك رو آوريم تا افكارمان را منحرف سازيم. به عهده ما است تا بين “حال كردن” مخرب از راه هاى مختلف با داشتن زندگى اى كامل و هيجان انگيز، تعادل برقرار كنيم.

 تعداد قابل توجه اى از ما به ورزش در سطح حرفه اى علاقه مند هستند. يكى از اعضاء كه تعطيلاتِ آخر هفته را به يخ پيمايى در يخچالهاى طبيعى مى گذراند، مى گفت كه: “در لحظاتى كه واقعأ بر لبه بين مرگ و زندگى قرار مى گيرم و حتى مطمئن نيستم كه مكانى براى برداشتن گام بعدى پيدا مى كنم يا خير، احساس مى كنم كه در لحظه حضور دارم. ديگر در موردِ صورت حساب و همسر و كار فكر نمى كنم، و احساس مى كنم كه زندگى چقدر خوب است و چطور بايد آن را حفظ كنم”. برخى از ما به ورزش هاى رقابتى و يا بدن سازى روى مى آورند و نسبت به آن بسيار علاقه مند و هيجان زده هستند. ما عشق و تعهدى به اين فعاليتها پيدا مى كنيم، كه در دوران اعتياد از بين رفته بود. ما آزاديم تا كارها و چيزهاى جديد را امتحان كنيم.

خيلى از ما علاقه مند و طرفدار موتور سوارى هستيم، واين انگيزه ممكن است ما را به سمتِ موتور سوارى سوق دهد. ما احساس آزادى، قدرت و خطر پذيرى را دوست داريم. بعضى از ما با ماشين خود، تند رانندگى مى كنيم وبا خود فكر مى كنيم كه هيجان اش، نه فقط در تند رفتن بلكه در خلاف كردن و گير نيفتادن است. البته ممكن است فكر كنيم كه ما اين گونه نيستيم، تا روزى كه راهنماى مان به ما پيشنهاد مى كند كه براى نمونه، فقط يك هفته كليه قوانينِ راهنمائى و رانندگى را رعايت كنيم. در حاليكه بعضى از ما در طول بهبودى خود روش هاى قابلِ قبولى پيدا مى كنند تا به “حال كردن” ادامه دهند، بعضى ديگر به نتيجه مى رسند كه بايد بعد از مدتى آرام گيرند، تا بيش از اين خرابى به وجود نياورند.

از کار افتادگی

ما مى دانيم كه بهبودى مان در رأس قرار دارد، اما زمانى كه با از كار افتادگى سرو كار داريم به چيزى بيش از آن نياز داريم تا هر صبح را شب كنيم. بعضى از ما با از كار افتادگى دائم وارد بهبودى شديم. تجربه به ما نشان داده كه هر معتادى مى تواند بهبود يابد، و چالش هاى مضاعف مانند از كار افتادگى، نمى توانند سد راه ما شوند. همان گونه كه يكى از اعضاء مشاركت مى كرد كه: “من مى دانم كه هرگز امكان بهبودى از نابينايى، به آن شكلى كه اين برنامه بهبودى از اعتياد را در اختيارم قرار داده است، برايم وجود ندارد. اما درك من از اين ناتوانى مى تواند بهتر شود و در نتيجه روحيه ام قويتر. درست مانند اعضايى كه بينا هستند، همه چيز براى من هم به خويشتن پذيرى ختم مى شود. من فقط بايد كمى بيشتر پذيرش داشته باشم”.

ضرب المثل معروفى است كه مى گويد: براى محدوديتهاى خود دليل و استدلال بياور، تا هميشه با تو باقى بمانند”. ممكن است ما به طرز دردناكى از محدوديت ها و ناتوانى خود آگاه باشيم، آن قدر كه نتوانيم حتى درد نكشيدن را تصور كنيم. ما براى توانايى هاى از دست رفته خود ماتم مى گيريم و از آينده ترس داريم. بعضى از ما براى درخواست كمك از ديگران با خود كشمكش دارند. نا اميدى و يأسِ حاصل از مسائل كوچك مانند: ناهموارى پياده رو يا بستن دكمه پيراهن و مواردى از اين قبيل كه براى ديگران خيلى ساده و پيش پا افتاده است، مى تواند دلسرد كننده و طاقت فرسا باشد. ممكن است از مقدارِ وقت و انرژيى كه براى انجام كارهاى ساده به هدر مى رود، تعجب كنيم. در اين گونه شرايط حتى صحبت درباره سپاسگزارى مى تواند، مضحك و عصبانى كننده باشد. ممكن است باخود فكر كنيم: “ديگران چه مى فهمند، آنها شرايط مرا درك نمى كنند”. تأسف به حال خود براى ما خطرناك است، چه آن زمانى كه احساس مى كنيم حق به جانب ماست، چه زمانى كه مى دانيم كاملأ بى مورد است، و در هر دو صورت مى تواند باعث مرگ ما شود. اگر مدتى است كه در برنامه هستيم، مى دانيم كه سپاسگزارى هميشه كوتاه ترين راه براى رسيدن به آسودگى و آسايش خاطر است. بعضى از ما سپاسگزاريم زيرا مى دانيم شرايط مى توانست از اين بدتر باشد و از كمك به ديگران، يا حتى آگاهى و تفاوت نسبت به كسانى كه با مشكلات بزرگترى در گير هستند، آسايش خاطر مى يابيم. البته براى بعضى، ممكن است اين حرف يك دلدارى و تسلى خاطر ناچيز باشد، اما اگر به چيزهايى كه داريم توجه كنيم، به طور حتم سپاسگزار خواهيم بود، كه مى توانيم با افرادى كه براى مان اهميت قائل اند و رابطه اى كه با نيروى برترداريم، آغاز كنيم. يك فهرست سپاسگزارى مى تواند ابزارى حياتى در اين گونه شرايط باشد.

پاك زيستن -فصل چهارم -جسم ما

شناخت هیجانات و رفتار های مخرب, معتاد وابسته, دوران سرد اعتیاد, عشق وبهبودی, هیجان در معتادان,

شناخت هیجانات و رفتار های مخرب, معتاد وابسته, دوران سرد اعتیاد, عشق وبهبودی, هیجان در معتادان,

وبسایت رسمی انجمن معتادان گمنام ایران: https://na-iran.org

نرم افزار آدرس جلسات: https://meeting.na-iran.org

تالار گفتگوی معتادان گمنام: https://forum.na-iran.org

آموزش ثبت نام در تالار گفتگو: https://na-iran.org/?p=354704

دفترچه تلفن خطوط نواحی: https://phone.na-iran.org

اپلیکیشن آدرس جلسات: https://na-iran.org/?p=354277

شناخت هیجانات و رفتار های مخرب, معتاد وابسته, دوران سرد اعتیاد, عشق وبهبودی, هیجان در معتادان,

شناخت هیجانات و رفتار های مخرب, معتاد وابسته, دوران سرد اعتیاد, عشق وبهبودی, هیجان در معتادان,

شناخت هیجانات و رفتار های مخرب, معتاد وابسته, دوران سرد اعتیاد, عشق وبهبودی, هیجان در معتادان,

Visits: 53

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!