سوال های رهجو از راهنما

سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

از خانم « دی جنکینز» سردبیر مجله NA WAY درخواست کردیم تا از آرشیو مجله شان ، مقاله ای برای چاپ در مجله « پیام بهبودی » پیشنهاد کند، نامبرده این مقاله را برای ما ارسال کرد که ترجمه آن به نظر شما می رسد :

سلام اسم من «اکسل اس » است و یک معتاد هستم، من در خارج شهر اسلو پایتخت نروژ زندگی می کنم من خیلی سعی کردم که مصرف نکنم اما اعتیاد باعث شد که فکر کنم باید به نوشیدن پناه ببرم تا دیوانه و از خود بیخود شوم و بعد در مستی با مصرف داروهای مخدر لغزش کنم .

سپس افسردگی بدون دعوت به سراغم آمد ، بعد از ۱۰ سال امتحان راه حل های مختلف برای قطع مصرف ، بالاخره بهترین فکر مرا به جلسات انجمن معتادان گمنام کشاند.

من تمام شهامتم را جمع کردم ، راهنما گرفتم و شروع به کارکردن قدم ها کردم ، چهار سال پیش در یک همایش در سوند با « رالف کی » آشنا شدم که خیلی با هم دوست شدیم و کمی بعد ، از او در خواست کردم که راهنمای من بشود.

رالف آلمانی است و با همسرش در برلین زندگی می کند، شروع کردم قدم یک را با او کار کردن ، کار سخت و دشواری بود، بخصوص در مواردی مثل مساله خود کشی پدرم.

قدم های ششم و هفتم واقعا چشمان مرا باز کرد، اغلب نتیجه به کارگیری اصول روحانی برای من شگفت آور است ، به نظر می رسد که من باید دائما پذیرش و تسلیم را در زندگی خود تمرین کنم. سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

صبح یکشنبه بود و من وسط صبحانه خوردن ، هوس کردم به رالف تلفن کنم و با او گپی بزنم این نتیجه گفتگوی ماست :

اکسل : در ادبیات بهبودی عبارت مورد علاقه شما چیست و چرا ؟ رالف : «فقط برای امروز» این برنامه در یک کلام است، چون با انجام روزانه آن لازم نیست به آینده و گذشته فکر کنم، من می توانم بهبودی ام را در زمان حال تمرین کنم ، بدون آن که احساس نمایم باید برای همیشه پاک بمانم و یا اصلا کاری را برای همیشه انجام دهم، همچنین این به من کمک می کند که فروتن و متواضع باشم. سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

اکسل : اصل روحانی مورد علاقه شما چیست و چرا ؟ رالف : صداقت ، صداقت پایه و اساس برنامه است، با آن من از سد انکار می گذرم و می توانم شاهد پیشرفت در زندگی ام باشم، صداقت کارها را آسان می کند و من را قادر می سازد که با مردم بدون ترس و تردید ارتباط برقرار کنم .

اکسل : کارکردن قدم ها برای شما چه معنایی دارد؟ رالف : همان طور که گفته شده ؛ کارکردن قدم ها آن قدر مهم نیست که زندگی کردن با قدم ها، «قدم ها در تمام امور زندگی ام » به من جهت می دهند، قدم ها ابزار مفیدی هستند جهت کنار آمدن و برخورد با هر آنچه باید با آن روبرو شوم.

اکسل : نظرتان راجع به عبارت «کارکردن» در کارکردن قدم ها چیست؟ رالف : برای من قسمت «کارکردن» به منزله یک ایستگاه و تأمل در مسیر زندگی کردن با قدم ها و یک پیش نیاز برای آن است، کارکردن قدم ها هدف نیست و پایانی ندارد .

اکسل : در مورد جلسات اینترنتی آنلاین چه نظری دارید ؟ رالف : برای کسانی که دسترسی به جلسات عادی ندارند می تواند مفید باشد، ولی در کل ، افراد به هنگام مشارکت در این جلسات ، اغلب خیلی زود عکس العمل نشان می دهند، به خصوص وقتی که هماهنگ کننده ای به عنوان مسئول جلسه حاضر نباشد، من به همین خاطر دیگر در این نوع جلسات شرکت نمی کنم . سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

اکسل : برخورد شما با بی نظمی و اختلال در جلسات بهبودی گروه خانگی تان چگونه است؟ رالف : ما به این مسأله در جلسات اداری رسیدگی می کنیم، ما به اداره کننده جلسه با پشتوانه وجدان گروه ، اختیار و حق مداخله در صورت بروز اختلال در جلسه بهبودی را داده ایم، این مهم است که گروه تصمیم را اتخاذ کند و نه یک شخص خدمت گزار مورد اعتماد.

مسئولیت ما به عنوان اعضاء این است که با این مسأله بگونه ای جمعی و گروهی برخورد نمائیم.

اکسل : شما چگونه می دانید خواست خدا چیست؟  رالف : هیچ گونه ! اغلب از طریق آزمایش و خطا، ولیکن قطعا با دعا و مراقبه سعی می کنم از آن آگاه شوم .

اکسل : آیا فکر می کنید که عضو سازنده و مسئول بودن به معنی ملال آور و کسل کننده بودن است ؟ رالف : خیر ، دقیقا برعکس .

اکسل : درباره کار کردن چه می گوئید؟ رالف : کار کردن و شاغل بودن یعنی ، عضو مسئول جامعه بودن. این یک راه برای مثبت و مؤثر بودن است، البته کار گاهی کسل کننده است، من یک انسان هستم !

اکسل : معنی مسئول و سازنده بودن در انجمن و جامعه چیست؟ رالف : …… این به معنی ایفای نقش خود در ایجاد سلامت و رفاه یک کل بزرگ تر است ؛ لغت آن چیست ؟ !…. بله قابل اعتماد و اتکاء بودن ، درستی و به دیگران آزار نرساندن ، یعنی در خدمت بودن و به نیازهای دیگران توجه داشتن.

اکسل : شما سپاس گزاری خود را چگونه بیان می کنید؟ رالف : از طریق مشارکت با دیگران ، وقت دادن ، انرژی گذاشتن ، پول و توانائی های خود را بذل کردن، خدمت من در NA بیان کننده سپاس گزاری من است.

اکسل : شما چگونه به جبران خسارت کردن ادامه می دهید؟ رالف : وقتی من عمل خطائی انجام می دهم، سعی می کنم بلافاصله آن را اصلاح و جبران کرده و روی نواقص شخصیتی ام از طریق کارکردن قدم ها و کارکنم. سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

برای مثال در ارتباط با خانواده ام من به ایجاد ارتباطي سالم ادامه داده و تلاش می کنم هر وقت به وجود من نیاز دارند، آماده و در خدمت آن ها باشم ، نه فقط برای یک بار سال های متمادی حتی در اعتیاد ، کریسمس به دیدن آن ها نمی رفتم، ولیکن در این سال های اخیر من این کار را کرده و لذت بسیار هم برده ام، ما حتی بطور مرتب مکالمه تلفنی داریم .

اکسل : یادم نمی آید ، آیا تو هرگز از من جبران خسارتی کرده ای ؟ ( یک سئوال زیرکانه از یک رهجوی خود محور) رالف : حداقل یک بار و چند وقت پیش بود. موضوع را دقیقا به خاطر نمی آورم راجع به حرفی بود که به تو زده بودم .

اکسل : تو خودت را چطور سبک می کنی ؟ آیا نسبت به خود سخت گیر و انعطاف ناپذیری ؟ رالف : سئوال بسیار مشکلی است، من چطور خودم را سبک می کنم ؟ با بیرون آمدن از خودم. بازی کردن، خودم را زیادی جدی نگرفتن من در جامعه ، این ها را تمرین می کنم و سعی میکنم که یک زندگی متعادل اجتماعی داشته باشم ، گاهی با مراقبه نیز این کار را می کنم.

اکسل : من نیز مایلم به خوانندگان بگویم که صاحب یک دختر هستم به نام کاترین هستم ؛ او ده ساله است. ما دوستان خوبی هستیم و خیلی کارها را با هم انجام می دهیم، وقتی او کوچک تر بود با من به جلسات می آمد. سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

هنوز هم گاهی می آید به خصوص اگر همگی بعد از جلسه به پیتزا شاپ برویم، ازدواج من در مراحل اولیه بهبودی ام به خاطر فشارهای ناشی از زندگی کردن بدون برنامه از هم پاشید، البته امروز رابطه خوبی با همسر سابقم دارم.

او دوباره ازدواج کرده و خوب این اشکالی ندارد، مادرم مشغول زندگی خودش است و من نیز رهجویانی دارم که به من کمک می کنند تا از خودم بیرون آیم.

یک دوست روحانی دارم که قرار است سال دیگر با هم به کشور تبت برویم و یک مدرسه برای بچه ها بسازیم، من واقعا خوشحالم و افتخار می کنم که جزئی از این پروژه هستم، من مایلم باور داشته باشم که بدون در نظر گرفتن این که ما چقدر وقت داریم ، همگی این راه را با هم می رویم ، نه با تکیه دادن به همدیگر ، بلکه با زندگی کردن بدون مواد مخدر ، دوش به دوش هم و روز به روز ، اگر من به کسی تکیه کنم و او سقوط کند و من هم سقوط خواهم کرد.

برای همین است که به هیچ فردی تکیه نمی کنم ، برعکس سعی می کنم قلبم را باز کنم تا تجربه جمعی انجمن را در چگونه زندگی کردن بدون مصرف مواد دریافت کنم. من فکر می کنم که خوش شانس هستم که می توانم از منابع معتادان گمنام در این زمان استفاده نمایم ؛ پس متشکرم NA .

سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

نویسنده : (اکسل اس اسلو از کشور نروژ)

سوال های رهجو از راهنما,ادبیات بهبودی,سد انکار معتاد,تجربه جمعی انجمن,منابع معتادان گمنام

منبع : (مجله پیام بهبودی ؛ ترجمه از مجله NAWAY آوریل ۲۰۰۶)

 

 

Visits: 673

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!