سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی,زکات بهبودی,حمایت معتاد,خودکفایی معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام

سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی

سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی,زکات بهبودی,حمایت معتاد,خودکفایی معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام

با سلام، دوست دارم برداشت خود را از سنت هفتم بنویسم. البته این چیزی است که من از آن فهمیده ام. ناگفته نماند که از منابع NA مانند کتاب پایه و چگونگی عملکرد نیز بهره برده ام.

«حال طبق سنت هفتم، سبد پول به گردش در می آید. ما از طریق کمک های داوطلبانه متکی به خود هستیم.» حتما شما هم عبارت فوق را بارها در طول برگزاری جلسات شنیده اید، برای دوستان همدردی که به تازگی با جلسات آشنا شده اند ممکن است این تردید به وجود آید که: «این جا هم که پولی شده و یا این که « شما گفتید تنها شرط عضویت ، تمایل به قطع مصرف است » و یا «سبد پول دیگر چه صیغه ای است؟ » سرانجام این که ما حق داریم، بدانیم « این پول ها به کجا می رود و تحت نظر چه کسانی هزینه می شود؟

سری به گذشته 

سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی,زکات بهبودی,حمایت معتاد,خودکفایی معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام

سالیان سال در سایه ی عقل یخی و طوفانی خود می لرزیدم. برای تهیه و مصرف مواد مخدر، دست به کارهای ضد اخلاقی مثل گدایی، تقلب و دزدی می زدم بدون توجه به منافع دیگران فقط در فکر خود بودم و با وجود انجام همه کارهای بد، هیچ وقت پول کافی برای پر کردن چاله چوله های روحی و روانی خود نداشتم.

 هر چه را که ممکن بود از خانواده ی خود می گرفتم و اگر نمی شد آن را به هر طریقی به دست می آوردم، لابد به همین خاطر از معتادان به عنوان سربار اجتماع، نام می برند. گروهی که مردم و خانواده شان را موظف می دانند تا هزینه های مصرفشان را تأمین کنند الان که به گذشته ی خود فکر می کنم متوجه می شوم که مردم درست می گفتند، من سر بار آنها بوده ام. دغدغه ی تهیه ی پول، همیشه در زندگی نابسامان من نقش عمده ای داشته است. پول برای من هیولایی بود مشکل ساز، زندگی من به هم ریخته بود. به طوری که روحانیت من در آزادی و هرج مرج بیماری ام حبس بود. این نیاز به پول برای تهیه ی مواد مرا وادار می کرد که هیچ گاه متکی به خود نباشم و در نتیجه کل زندگی خود را از دنیا طلب کار بودم. من به دلیل وابستگی، قدرت انجام وظایف انسانی را که زندگی طبیعی از من طلب می کرد، نداشتم. طبیعی است که بعد از آشنایی با NA که اساس آن بر روی رشد روحانی و صداقت بنا گردیده است. دیگر نمی توان به زندگی انگل وار قدیمی ادامه داد و همیشه برای رفع احتياجات خود از دیگران متوقع باشیم. در این برنامه دیگر نمی توانیم کماکان لقب «چترباز» را به یدک بکشیم و آشنایی با سنت هفتم برای من تمرین خوبی در این رابطه بود.

 احیای آزادی و عزت نفس

سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی,زکات بهبودی,حمایت معتاد,خودکفایی معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام

 در جلسات بهبودی NA، سبد سنت هفتم ، این قلب کوچک NA دست به دست به گردش در می آید تا برای رسیدن به آزادی معنوی با کمک های داوطلبانه ی اعضای انجمن ، پر شود تا اتکا به خود را یاد بگیریم و نسبت به خود و گروه مان احساس مسئولیت کنیم. متکی بودن به خود در این سنت باعث تامین مالی و بقای گروه برای رساندن هدف اصلی که همانا «رساندن پیام بهبودی» است، می گردد. اگر خودمان برای زنده نگاه داشتن و موثر بودن NA کاری نکنیم هیچ کس آن را برای ما انجام نمیدهد و راهی دیگری هم جز سنت هفت نیست. در این سنت ما می خواهیم مادیات را در خدمت به معنویت، استخدام کنیم.

مخارج ما معمولا شامل موارد زیر می گردد:

1-اجاره ی محل جلسات

 ۲-نشریات، کتب و چیپ

 ۳-مبلغی برای کمک به هیات ها و کمیته های فرعی

 ۴-مازاد هزینه ها که صرف کمک به دفتر خدمات جهانی می گردد.

 با توجه به ۴ مورد بالا متوجه می شویم که انجام همگی موارد از عهده ی خودمان ساخته است.

 در مورد الویت اول یعنی اجاره ی محل ، معمولا گروههای ما اجاره ی اندکی بابت محل برگزاری جلسات می پردازند. حتی اگر مسئولین آن ساختمان از ما اجاره ای مطالبه نکنند ما این اجاره اندک را می پردازیم و سنت هفتم خود را رعایت می کنیم. به هر حال به دنبال چیز مجانی و رایگان نیستیم. چون میخواهیم استقلال و آزادی را تمرین کنیم. خود را نسبت به حفظ مكان واگذار شده، متعهد می دانیم و حتی در مورد نظافت، نظم و ترتیب و رعایت بعضی ملاحظات مربوط به آن محل، اقدامات لازم را انجام می دهیم. مثلا بعضی از جلسات که در مساجد تشکیل می گردد و اجاره ای پرداخت نمی کنند، گروه مربوطه شستشوی فرش ها و یا رنگ آمیزی دیوارها و تعویض لامپ های سوخته و نظافت آن محل و یا پرداخت قبض برق را به عهده می گیرد. هدف دوری از بی تفاوتی و ترویج سنت هفتم و قبول هزینه از طرف گروه است که حتما این سنت به شکلی رعایت شود تا اتکا به دیگران فراموش شود و خودمان دست به جیب شویم.

الویت شماره دوم هزینه ی نشریات است. ممکن است در ابتدای کار، یک گروه جدید به مقداری پول برای این کار نیاز داشته باشد ولی بعدا با فروش نشریات و کتب NA این پول به خزانه برگشت داده می شود فقط چیپ و نشریاتی که در جلسه ی اول به تازه وارد، داده می شود جزء هزینه های گروه محسوب می گردد.

الویت بعدی مربوط به کمک های گروه به هیأت ها و کمیته های NA می باشد. آنها به کمک مالی گروهها، برای انجام وظایف خود که همه باید در خدمت پیام رسانی باشد، نیاز دارند و چون آنها هم از دریافت کمک های خارجی امتناع می ورزند بنابراین گروه ها ، هزینه شان را از سبد سنت هفتم تامین می کنند تا کارهای مربوط به NA را انجام دهند. زیرا دایر ماندن و کارآیی جلسات و خدمت در NA خرج بر می دارد. و سرانجام بعد از هزینه کردن همه موارد بالا ، بخشی هم جهت کمک رسانی به دفتر خدمات جهانی هزینه می گردد. همان طور که در اوایل کار، دفتر خدمت جهانی امکاناتی را به NA ایران اختصاص داد تا ما بتوانیم روی پای خود بایستیم. اینک ما طبق سنت هفتم مازاد مخارج خود را برای آنها می فرستیم تا همین نوع کمک را به گروه های تازه پا انجام دهند.

 ما به اندازه ی توان مالی خود می توانیم سبد سنت هفتم را حمایت کنیم تا در این نیت خیر همگانی که معنویت در آن نهفته است شریک باشیم. زکات بهبودی ما با حمایت از سبد هفتم برای مان پرداخت می شود و در صورتی که نفس من در آن دخیل نباشد، به خودی خود صفت با ارزشی خواهد بود. هر شخصی مسئول بهبودی خودش است. من نیز تاوان بهبودی خودم را باید پرداخت کنم. شخص دیگری حتی بلاعوض یا بصورت وام و هدیه نمی تواند تاوان مرا با پرداخت پولی که در این سبد می اندازد، بپردازد.

در غیر این صورت من و گروه باید بهای سختی را بپردازیم. سنت هفتم به ما می آموزد که به تدریج روی پای خود ایستادن را تمرین کنیم و اتکای خود را از مردم برداشته و آن را متوجه ی خداوند مهربان کنیم این سنت به شکل زنجیره ای با سنت های دیگر ارتباط مستقیم دارد. ساختار سنت ها طوری بنا شده اند که اگر سنتی خصوصا سنت هفتم را از آن برداریم این بنای معنوی سست خواهد شد. یکی از دلایلی که سنت هفتم ما را از قبول کمک های خارج از گروه منع می کند آن است که : هر کمکی از خارج، سرانجام بهایی دارد.

ارتباط سنت هفتم با اصول روحانی بقیه سنت ها :

سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی,زکات بهبودی,حمایت معتاد,خودکفایی معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام

 هرچند که این سنت در ظاهر پولی به نظر می رسد ولی ارتباط عجیبی با اصول روحانی همه سنت ها دارد. این سنت اجازه نمی دهد پول سبد برای من و یا افرادی که تنها منافع خود را در گروه در نظر می گیرند هزینه گردد. اصول روحانی سنت اول، شامل روحیه ی تسلیم و پذیرا شدن و قبول مسئولیت در حفظ اتحاد انجمن، باعث اعتماد من به یک نیروی برتر می شود که احساس تعلق من به گروه این تعهد را ایجاد می کند که برای ادامه ی بهبودی خودم سبد هفتم را حمایت کنم و ضمنا روح از خود گذشتگی و محبت باعث جدا شدن از خود پرستی شده و مرا به سمت خیرخواهی و مشارکت در مورد سبد هفتم سوق می دهد. اصل گمنامی به من آموخت که در هنگام گرداندن سبد، هیچ گونه کنجکاوی در مورد این که چه کسی، چه مبلغی را پرداخت می کند، به خرج ندهم.

مشارکت در رعایت سنت هفتم و حمایت از سبد آن می تواند موجب ارتقاء اتحاد و همین طور کمک به بهبودی شخصی اعضای گروه ما گردد.

 سنت هفتم به من می گوید اگر تو و یا هر عضو دیگری مبلغ هنگفتی در سبد بیاندازد حق آنرا ندارد که رای وجدان گروه خود را بشکند و یا در آن تاثیر بگذارد شاید به همین خاطر است که سنت هفتم از خودکفایی گروه صحبت می کند نه خود کفایی افراد. در غیر این صورت نتیجه ی کار گروه به شخصیت یک یا دو نفر از اعضایش وا بستگی خواهد یافت که درست نیست. با این توضیح بدنیست که ما بعضی وقتها این پرسش را از خود بکنیم که آیا تصمیمات گروه مان واقعا تصویری از خواست خداوند است یا انعکاسی از عقیده ی افراد قدیمی و با نفوذ گروه و یا عقیده ی کسانی است که بیشترین کمک را به سبد سنت هفتم می کنند؟

به هر حال طبق اصول روحانی سنت دوم که می گوید همگی اعضا با هم برابرند و تنها مرجع نهایی خداوند مهربان است نقش خود را در سبد سنت هفتم ایفا می کنم.

 سنت هفتم باعث می گردد سنت سوم به خطر نیفتد، تنها لازمه ی عضویت تمایل به قطع مصرف است یعنی عضویت من در انجمن معتادان گمنام ارتباطی به پرداخت وجه شهریه و یا میزان ثابت کمک به سبد هفتم ندارد. و در واقع دادن یا ندادن پول، ملاک عضویت نیست، اصل روحانی تحمل در سنت سوم به من آموخت تا قضاوت نکنم که اعضا چه مقدار پول به سبد هفتم کمک می کنند. با هم دردی و سخاوتمندی اصل تواضع را پیشه ی خود کنم و از انتقاد دست بردارم و تاکید اصل گمنامی را که می گوید: اهمیت هیج عضو یا گروهی که بیشترین کمک را کرده به اندازه ی پیامی که حامل آن هستیم نمی باشد را فراموش نکنم و بهتر است که من این سئوال را با خود مطرح کنم که آیا من اجازه می دهم که زبان ، مذهب، نژاد، سطح دانش و یا مدرک تحصیلی، سن، ثروت و دیگر چیزها سر راه پیام رسانی من قرار گیرد و مانع شود که من کارم را به درستی انجام دهم؟

سنت هفتم تاثیر بسزایی در سنت چهارم دارد و اجازه نمی دهد اعانه ی گروه خانگی من در گروه مستقل دیگری هزینه شود به استثنای کمیته های خدماتی و آن هم با توجه به رأی وجدان گروهی در سنت دوم امکان پذیر خواهد بود. اصل روحانی روشن بینی در سنت چهارم باعث آن است که من پذیرای روش های نو برای دسترسی به معتادان و پر کردن مکان های ویژه خدماتی با توجه اهمیت دادن به سبد سنت هفتم باشم.

به هر حال ما به عنوان یک گروه هیچ اصراری نداریم که فقط چند راه خاص برای انجام کارها بر مبنای سبد سنت هفتم وجود دارد. خداوند همیشه بهترین راه حل ها را به ما نشان خواهد داد اگر خواستار آن باشیم، در حقیقت همین تصمیم به قبول نکردن کمک از خارج، بیان گر اطمینان ما به نیروی برتر مان می باشد. به هر حال تجربه نشان می دهد که اصولی ترین راه برای خودکفایی، کمک داوطلبانه ی افراد عضو انجمن می باشد.

تمام تلاش افراد در گروه ها برای برپایی سنت پنجم است، رساندن پیام به معتادی که هنوز در عذاب است. به گردش در آمدن سبد پول در جلسات، این پیام روحانی را بشارت میدهد تا حس تعاون و هم دردی در پاک ماندن اعضا افزایش یابد. نقش خود کفایی در سنت پنجم بدين گونه است که ما به دنبال کارهای پر زرق و برق نیستیم فقط به امکانات مختصری احتیاج داریم که ما را در رساندن پیام به معتادی که هنوز در عذاب است، یاری دهد و هزینه ی فراهم کردن این امکانات مختصر را از طریق سنت هفتم، تهیه می کنیم تا ورشکسته مالی و ثروتمند را در کنار هم بنشانیم. به این ترتیب نسبت به خود و مسائل گروه احساس مسئولیت می کنیم. در صورتی که تا قبل از این و در زمان مصرف نسبت به تنها مساله ای که احساس مسئولیت می کردیم، اعتیادمان بود! 

سنت هفتم به کمک سنت ششم می آید و چون طبق این سنت ما اجازه ی سرمایه گذاری در موسسات را نداریم. سنت هفتم خیال ما را از مسایل مالی، مالکیت و شهرت راحت می کند و از ما می خواهد هزینه های خود را فقط از طریق سید سنت هفتم تامین کنیم تا مشکلات مالی ما را از هدف اصلی خود دور نکند. 

به هر حال بهتر است که همگی با سخاوت بیشتری در سنت هفتم شرکت کنیم و با رعایت اصل سادگی، از هدف اصلی خود فاصله نگیریم. در این صورت، بندرت دچار مشکل می شویم و دیگر دچار این تصور واهی که مردم مسئول فراهم کردن احتياجات ما هستند نمی شویم. از این که از جیب خود می خوریم به خود می بالیم. ما برای کارهای خدماتی NA همیشه نیاز به پول داریم، با آن که این بی پولی بعضی اوقات آزار مان می دهد اما برای ما راهی بهتر از رعایت سنت هفتم وجود ندارد اگر هم داشته باشد می دانیم که بهایش، بسیار سنگین است، آیا گروه شما سهم خود را برای رعایت این سنت چه از لحاظ مالی و چه از نظر معنوی انجام می دهد؟

در معتادان گمنام، نه تنها گروههای ما بر روی پای خود می ایستند، بلکه آن را به عنوان یک حق مطالبه می کنند.

مجله پیام بهبودی پاییز 1385 نشریات معتادان گمنام,خودکفایی معتادان گمنام,حمایت معتاد,حمایت معتاد,زکات بهبودی,زکات بهبودی

سبد سنت هفتم، سبد عزت و آزادی,زکات بهبودی,حمایت معتاد,خودکفایی معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام,نشریات معتادان گمنام,خودکفایی معتادان گمنام,حمایت معتاد,حمایت معتاد,زکات بهبودی,زکات بهبودی

Visits: 9037

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!