ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA


ساختار خدماتی معتادان گمنام

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

توضیح مختصری در رابطۀ با ساختار خدماتی معتادان گمنام در زیر ارائه گردیده است. توضیحات بیشتری دربارۀ خدمت در سطح محلی شامل: گروهها، نواحی، کمیته های شهری، مناطق و غیره در کتاب “راهنمای خدمات محلی معتادان گمنام” موجود است.

گروه NA

گروههای NA گردهم آیی های محلی و غیر تشریفاتی معتادان در حال بهبودی است. آنها بنیان و اساس ساختار خدماتی NA هستند. گروهها در راستای هدف اصلی ما که رساندن پیام بهبودی NA است، تشکیل شده اند و تمام تلاشهایشان باید نشأت گرفته از این هدف باشد. برگزاری جلسات معتادان گمنام فعالیت اصلی یک گروه NA است. گروه امور داخلی خود را به هر نحو که اعضاء آن صلاح میدانند اداره می کند، به شرط آن که اعمال و تصمیم هایش در چهار چوب دوازده سنت NA باشد و تاثیر منفی بر دیگر گروهها و کل انجمن NA نداشته باشد. جهت اداره امور NA در کل، گروه ها مسئولیت اجرای خدمات NA را به سطوح دیگر ساختار خدماتی تفویض میکنند. نمایندگان خدماتی گروهها انتخاب می شوند تا از طرف گروه در شورای ناحیه و مجمع منطقه شرکت کنند.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

کمیته های خدماتی شهری
یک کمیته شهری مسئول هماهنگ کردن کمیته های فرعی در شهری است که در آن بیش از یک شورای خدمات ناحیه وجود دارد، تا بتواند از دوباره کاری جلوگیری کند و کمک کند تا پیام بهبودی NA بطور موثر رسانده شود. ارائه خدمات مستقیم در سطح شهر از طریق کمیته شهری، شوراهای ناحیه دستشان باز است تا از گروهها بهتر حمایت کنند.

شورای خدمات ناحیه
شورای ناحیه مکانی است که مسائل NA محلی در آن رتق و فتق میشود. شورای ناحیه از: نمایندگان بین گروه، مسئولین اداری گرداننده، نایب گرداننده، منشی و خزانه دار، مسئولین کمیته های فرعی و رابطین ناحیه در شورای منطقه تشکیل میشود. شورای ناحیه خود مسئولین اداری، مسئولین کمیته های فرعی و رابطین منطقه اش را انتخاب میکند.

شورای خدمات منطقه
شورای منطقه به وجود آمده تا باعث گردد، ائتلاف و گردهم آمدن تجارب و منابع موجود در نواحی و گروههایی که به آنها خدمت میکند، میسر گردد. شورای منطقه تشکیل میشود از اعضائی که نواحی عضو آن منطقه انتخاب کرده اند. اعضاء شورای منطقه از بین خود مسئولین منطقه را انتخاب میکنند. شورای خدمات منطقه، مجمع های را برگزار میکند که در آن نمایندگان بین گروه و اعضاء شورای منطقه، مسائل مختلف خدماتی از جمله مسائلی را که شاید بخواهند در کنفرانس خدمات جهانی مطرح گردد را به بحث و گفتگو می گذارند. نمایندگان منطقه جهت شرکت در کنفرانس خدمات جهانی توسط نمایندگان گروهها در مجمع و یا توسط اعضاء شورا در شورای خدمات منطقه انتخاب میگردند .

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

شوراهای فرامنطقه ای
فرامنطقه ها جلسات خدماتی جهت مشارکت و امور اداری هستند، تا از آن طریق جوامع مختلف NA بتوانند با یکدیگر رابطه داشته، همکاری و رشد کنند. در موارد بسیاری خدمات جهانی با شوراهای فرامنطقه ای در تعامل هستند. ما فرامنطقه ها را تشویق میکنیم تا گزارش کتبی خود را به کنفرانس خدمات جهانی ارائه نمایند و در صورت امکان کلیپهای ویدیویی کوتاهی از فعالیتهای خود را در صحن کنفرانس نشان دهند و پس از کنفرانس نسخه ای از آن را در اختیار شرکت کنندگان در کنفرانس قرار دهند. جهت ارتقاء ارتباط، گزارشات و نامه نگاریهای مربوط به کنفرانس در اختیار فرامنطقه ها قرار میگیرد و از آنها درخواست میشود تا یک نسخه از گزارشات جلسه خود را در اختیار خدمات جهانی بگذارند.

خدمات جهانی بطور معمول در جلسات فرامنطق های مختلف شرکت میکند و در مواردی نیز هزینه شرکت بعضی افراد در جلسه فرا منطقه را بپردازد. حفظ ارتباط موثر بین خدمات جهانی و فرامنطقه ها یک اولویت مهم است. جهت ارائه خدمات موثرتر به انجمن، خدمات جهانی و فرامنطقه ها باید به صورت مشترک برنامه ریزی و برگزاری کارگاه ها را به عهده گیرند و همینطور به یکدیگر در ارائه خدماتی مانند اطلاع رسانی به افراد حرفه ای و فعالیت هایی در راه توسعه انجمن کمک کنند. شوراهای فرامنطقه ای که شامل دو یا بیش از دو منطقه یا اجتماع فاقد کرسی در سطح فرامنطقه ای هستند، می توانند نماینده ای فرامنطقه ای را به کنفرانس خدمات جهانی اعزام کنند.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

چشم انداز خدماتی NA
تمام تلاشهای معتادان گمنام برخاسته از هدف اصلی گروه های ماست. بر این زمینۀ مشترک ما متعهدانه پای میفشاریم.

چشم انداز ما آیندهای است که در آن:
 هر معتادی در جهان، چه زن چه مرد، این امکان را دارد تا پیام ما را در قالب زبان و فرهنگ خود تجربه کند، و زندگی تازه ای را در پیش گیرد.
 تک تک اعضاء با شوقی برخاسته از موهبت بهبودی، در کارهای خدماتی طعم رشد و شکوفایی معنوی را میچشند.
 به منظور کمک به گروهها در انتقال پیام بهبودی ما، هیات های خدماتی NA در سراسر جهان، شانه به شانه یکدیگر با روحیۀ اتحاد و همیاری تلاش میکنند.
 معتادان گمنام در مقام برنامه ای معتبر برای بهبودی، به رسمیت و اعتبار جهانی دست یافته است.

صداقت، اعتماد و نیت خیر زیربنای تمام کوشش های خدماتی ماست، که خود به تمامی متکی است بر راهنمایی نیرویی برتر و مهربان.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

خدمات جهانی NA
منظور از خدمات جهانی، آن دسته از خدماتی است که با مشکلات و نیازهای NA در کل سر و کار دارد و NA به اعضاء و گروههای خود و جامعه ارائه میکند. اهداف اصلی خدمات جهانی ما ایجاد ارتباط، همکاری، ارائه اطلاعات و راهنمای است. ما این خدمات را ارائه میدهیم تا گروهها و اعضاء ما بتوانند در رساندن پیام بهبودی موفق تر عمل کنند و برنامۀ بهبودی ما در دسترس معتادان بیشتری قرار گیرد. اگر چه تمام اجزاء ساختار خدماتی بر روی NA در کل تاثیر میگذارند و از آن تاثیر میپذیرند، اما فقط در این سطح است که بدنه های خدماتی لازم جهت پرداختن به مشکلاتی که کل انجمن را در بر میگیرد، به وجود آمده اند.

کنفرانس خدمات جهانی
بخش نهایی ساختار خدماتی، کنفرانس خدمات جهانی است. کنفرانس سیستم عصبی انجمن ما به حساب میآید. کنفرانس زمان و مکانی است که در آن کل خدمات جهانی ما گرد هم میآیند. برخلاف دیگر بدنه های خدماتی در NA کنفرانس یک موجودیت نیست بلکه یک رویداد است. زیرا هر دو سال یکبار نمایندگان مناطق، اعضاء هیئت امناء و مدیر اجرایی دفتر خدمات جهانی گردهم میآیند تا به مسائل مهم انجمن معتادان گمنام در کل رسیدگی کنند. هدف کنفرانس خدمات حمایت از انجمن در کل و همینطور تعریف وجدان گروه معتادان گمنام و عمل بر طبق آن است.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

هیئت امناء
هدف هیئت امناء انجمن معتادان گمنام، این است که به استمرار و رشد معتادان گمنام کمک کند. هیئت امناء به عنوان منبع اصلی در خدمت انجمن NA است و در عین حالیکه حمایت لازم جهت رساندن پیام را ارائه میکند، از این امر که خدمات ارائه شده از بهترین سطح کیفیت برخوردار باشد نیز اطمینان حاصل می نماید. هیئت امناء کلیه فعالیتهای خدمات جهانی را مدیریت میکند که این امر شامل نظارت بر عملیات مرکز اصلی خدماترسانی به انجمن، یعنی دفتر خدمات جهانی نیز میشود.

دفتر خدمات جهانی
هدف دفتر خدمات جهانی که مرکز اصلی خدمات رسانی ماست، این است که رهنمودهای کنفرانس خدمات جهانی را در رابطه با حفظ اطلاعات و برقراری ارتباط با انجمن NA ، خدمات آن، گروهها و اعضاء به اجرا در آورد. دفتر خدمات جهانی از طریق حفظ ارتباطات و نامه نگاری با گروههای NA و کمیته های خدماتی، چاپ و توزیع نشریات تائید شده و حفظ و نگهداری آرشیو و پرونده های معتادان گمنام در پی دستیابی به این هدف است.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

نماینده منطقه
نماینده منطقه به عنوان رابط بین NA محلی و خدمات جهانی NA عمل میکند. از یک طرف نماینده منطقه اطلاعات کافی دربارۀ پروژه های در دست اقدام در خدمات جهانی را به اطلاع منطقه میرساند و از طرف دیگر نظر و چشم انداز منطقه را در رابطه با این پروژه ها را در اختیار خدمات جهانی میگذارد. طی دورۀ خدمت خود، نماینده باید در جلسات کنفرانس خدمات جهانی حضوری فعال داشته باشد و در طی این دوره که نماینده توسط مجمع منطقه یا شورای منطقه انتخاب گردیده و در برابر آن پاسخگو است نباید فقط به عنوان پیغامبری ساده عمل کند. نماینده توسط نمایندگان گروهها در مجمع منطقه یا توسط شورای منطقه انتخاب میشود تا در راستای منافع NA در کل عمل کند و تنها به عنوان مدافع و حامی نظرات منطقه خود نباشند.

نماینده منطقه با علی البدل نماینده منطقه همکاری نزدیک دارد. مانند نماینده منطقه، علی البدل نیز در شورای منطقه حضور کامل دارد. نماینده اغلب با علی البدل خود مشورت میکند و نظر او را دربارۀ امور خدمات جهانی جویا میشود و او را در انجام وظایف و کارهایش سهیم میکند. علی البدل نیز میتواند در جلسات کنفرانس خدمات جهانی به همراه نماینده منطقه شرکت کند، اگر چه هر منطقه در جلسۀ کنفرانس خدمات جهانی فقط یک شرکت کننده و یک رای محسوب میگردد. حضور در صحن کنفرانس فقط محدود به دو نفر میشود، یک نماینده و یک علی البدل نماینده برای هر منطقه.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

نمایندگان فرامنطقه ای
در کنفرانس خدمات جهانی 2018 ، شرکت کنندگان کنفرانس چندین طرح راجع به نمایندگان فرامنطقه ای تصویب نمودند. در نتیجه، فرامنطقه هایی که شامل دو یا چند اجتماع یا منطقه فاقد کرسی در کنفرانس خدمات جهانی بودند، این امکان را پیدا کردند تا نماینده ای فرامنطقه ای و علی البدل نماینده فرامنطقه ای را به کنفرانس بفرستند. به این نماینده فرامنطقه ای بودجه و حق رای داده می شود.

کنفرانس خدمات جهانی دو نهاد دیگر را به وجود آورده تا به او در انجام وظایفش کمک کنند، اگرچه نمایندگان این دو نهاد در جلسه کنفرانس حق رای ندارند:

اول پانل منابع انسانی که مسئول برگزاری فرآیند انتخابات است و به کنفرانس خدمات جهانی کمک می کند تا انتخاب خدمتگزاران مورد اعتماد خود را بر اساس اصول، توانایی و تجربه انجام دهد و کمک کند تا اعضاء از سراسر جهان بتوانند برای خدمت کاندیدا شوند، بدون اینکه نیاز باشد شخصاً در کنفرانس حضور یابند تا شرایط شان بررسی شود، و در ضمن فرصت مناسبی بوجود آورد تا خدمات جهانی بتواند از منابع جمعی و انبوه انجمن توسط این فرآیند شناخته شده و سازمان یافته استفاده کند. دوم کمک گردانندگانی که تصمیمات و بحث های مربوط به گزارش دستورکار کنفرانس و پیگیری مصوبات کنفرانس را در حین کنفرانس خدمات جهانی مدیریت و گردانندگی میکنند و شاید در دیگر زمان ها نیز یعنی در زمان گرفتن تصمیمات یا نظرسنجی کتبی به کمک آنها نیاز باشد. کمک گردانندگان در صورت لزوم با هیئت امناء هماهنگی های لازم را جهت آمادگی برای شرکت در جلسه کنفرانس به عمل میآورند.

ساختار خدماتی معتادان گمنام,تلاشهای معتادان گمنام,موهبت بهبودی,راستای منافع NA

ساختار خدماتی معتادان گمنام

 

Visits: 785

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!