دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی


دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

این جزوه جزء نشریات تأیید شده معتادان گمنـام نیست و شامـل تجربیــات و اطلاعـات جمع آوری شـــده تعدادی از خدمتگــــزاران شــورای منطقـه ایـــران با هدف درمیان گذاشتن آنـــچه کــــه

داریم، جهت حفظ و بـکارگیــری تجاربمان، می باشد.

باسلام و آرزوی بهبودی برای یکایک اعضای محترم انجمن معتادان گمنام

امیدواریم با تهیه این جزوه، بتوانیم تلاش اعضای خدمتگزار که بیش از یک دهه در کمیته کارگاههای آموزشی انجمن معتادان گمنام کشور عزیزمان ایران تجربه شده را به سایر اعضاء منتقل نماییم.

 

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

مقدمه :

تهیه جزوه­ای جهت انتقال تجربه، نیرو و امید کسانی که با بکارگیری ابزار روحانی برنامه خواهان صرف انرژی و وقت خود برای انجمن هستند، همواره جزء چشم اندازهای این کمیته بوده است. خداوند را شاکریم که فرصت یافتیم تا به این چشم انداز جامه عمل بپوشانیم.

یقین داریم قادر نخواهیم بود تمام تجارب خدمتگزاران را به رشته تحریر در آوریم و می ­دانیم این جزوه نگاهی اجمالی به چگونگی انجام فعالیت­های کمیته کارگاهها در این سالها می­ باشد اما امید ما این است این جزوه به همراه تجربیات ارزنده شما بتواند زمینه­ای جهت بسط و توسعه آموزش و رسیدن به اهداف کمیته کارگاههای نواحی، فراهم کند.

همانطور که می­دانید انجمن معتادان گمنام یک برنامه 12 قدمی میباشد که بر اساس کمک یک معتاد به معتاد دیگر و بصورت غیر حرفه ­ای با رویکردی آموزش محور جهت پیدا کردن راه تازه ای برای زندگی بهتر اعضای خود تلاش می­کند.

 گروه­های انجمن معتادان گمنام در سطح جهان یک هدف اصلی دارند که با دو روش در مسیر این هدف گام بر می­ دارند. مهم­ترین اقدام هر گروه برگزاری جلسات بهبودی و رساندن پیام شفاف NA از این طریق میباشد.

مسئولیت دیگر گروه­ها کمک به اعضا جهت درک و فهم 12 سنت و مفاهیم خدماتی NA می­باشد که کمیته کارگاهها با بعهده گرفتن قسمت عمده­ای از این مسئولیت در خدمت هدف اصلی گروه­ها می باشد.

ما طی سالها تجربه دریافته­ ایم که سادگی برنامه و همینطور سیاست آزاد عضویت و ارائه تجربیات شخصی در تنوع، خلاقیت و قدرت برنامه در پیام رسانی نقش بسزایی داشته اما از طرفی میتواند روزنه­ هایی جهت ورود بدعت­ ها یا تصورات غلط از اصول NA ایجاد کند.

در ضمن همانطور که ما خدمتگزار نمونه و کامل نداریم از سوی دیگر اگر عضوی با پاکی قابل توجه چه بسا در قالب یک کمیته خدماتی موضوعی را آموزش بدهد که از پیام شفاف NA فاصله داشته باشد. پیامدهایی را در بر خواهد داشت که سالها نیاز به تلاش جهت اصلاح دارد. لذا بر آن شدیم تا تجربیاتمان را در مورد کمیته کارگاهها و اجزای آن، همینطور مراحل شکل گیری و اقدامات کمیته را از شروع کار تا به انتها بطور شفاف به رشته تحریر در آوریم.

این جزوه شامل چند فصل میباشد که هر فصل دارای بخشهایی است که چکیده ای از اطلاعات و تجربیات خدمتگزاران در آن درج شده است مسلماً ما هرگز نمیتوانیم تمام تجربیات اعضا را در آن بگنجانیم ولی خوشحال خواهیم شد اگر مشکلی به نظرتان رسید ما را در برطرف کردن آن راهنمایی کنید.

ایده اولیه این جزوه در شهریور ماه سال 97 بوسیله کمیته کارگاه­های وقت شورای منطقه ایران به صحن شورا ارائه شد و در دستور کار کمیته قرار گرفت و طی چند ماه بررسی و تبادل تجربه، در زمستان 1398  پیش نویس آن آماده و به شورای منطقه ارائه گردید.

در نهایت امید داریم این جزوه منعکس کننده بخشی از تجربیات شما باشد و همینطور برای اعضایی که روزی با این کمیته آشنا خواهند شد راهنمای مؤثری باشد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

((نحوة شکل گیری کمیته کارگاه های آموزشی در ایران ))

از زمان تأسیس گروه های انجمن معتادان گمنام در ایران، به مدد تمرکز بر پیام رسانی و بسط و گسترش آن، رشد چشم گیری را تجربه نمودیم. ما از لحاظ کمی به سرعت روندی افزایشی را مشاهده کرده و نیاز به ارتقاء کیفی برایمان کاملأ مشهود بود، ما دریافتیم که ارتقاء آگاهی اعضاء را به نوعی پیگیر شویم تا کیفیت­ آگاهی و رشد انجمن توأم با کمیت آن ارتقاء یابد. در این اثناء دو نفر از اعضای خدمات جهانی به نام های پیت و دانیل در ایران حضور یافتند تا از نزدیک چگونگی رشد و توسعه منطقه ایران را مشاهده نمایند.

با توجه به رشد کمی انجمن ایران، معضلاتی در خصوص تعاملات و ارتباطات داخلی و خارجی به وجود آمده بود که نیاز به ارتقاء اطلاعات و آگاهی اعضای انجمن از چگونگی اجرای سنتها و مفاهیم، کاملأ ملموس بود.

از آنجایی که NA همیشه یک برنامه کاملاً آموزشی است ما نیاز به آموزش اعضاء و گروه هایمان را، در صدر اولویت های خود احساس می کردیم. در همین حین خدمات جهانی اقدام به برگزاری دومین میدل ایست – ورک شاپ ( کارگاه خاورمیانه ) در شهر منامه – کشور بحرین – نمود که در این راستا سه نفر از اعضای ما توسط خدمات جهانی برای شرکت در این کارگاه دعوت شدند.

در این ورک شاپ (کارگاه) اعضای ما با سیستم جدیدی از انتقال تجارب آشنا شدند. سیستمی که در آن وجدان گروه، تحت بارش افکار شرکت کنندگان و تقسیم بندی آنها به گروه های کوچک شکل گرفت. این روش با روش های پیشین که مبتنی برآموزش توسط یک سخنران بود، تفاوتی بارز داشت. اعضاء در گروه های کوچک نگرش، تجربه و ادراک خود را مطرح نمودند تا در پایان کارگاه، فهم جمعی گروه­ها به کل شرکت کنندگان ارائه گردد.

موضوع یکی از کارگاه­های برگزار شده فضای بهبودی بود که با طرح دو سئوال ذیل، منتج به فضایی جهت تبادل تجارب گردید:

1- در فضای بهبودی چه کارهایی انجام می دهیم ؟

2- در فضای بهبودی چه کارهایی انجام نمی دهیم ؟

در واقع ما پس از برگزاری این نوع کارگاه دریافتیم که جهت هدف­مند کردن تجارب اعضای شرکت کننده در کارگاه هایمان و نهایتاً دست یافتن به فهم جمعی از موضوعات مورد بحث، شیوه های مختلفی وجود دارد که بر اساس خلاقیت خدمتگزاران قابل اجرا می باشند. در سال  1385 اعضایی که با این روشِ تبادل تجربه و رسیدن به فهم جمعی آشنا شده بودند پس از بازگشت به ایران، به برگزاری این شیوه از کارگاه های آموزشی همت گماردند .

حاضرین در آن کارگاه ابتدا به دو گروه تقسیم و به مباحثه در خصوص هشت موضوع تشویق شدند. پس از اتمام کارگاه، این شیوة نوین مورد استقبال مخاطبان واقع گردید.

در همان سال ارائه این خدمت در شورای منطقه ایران به تیم اداری محول گردید که پس از درک ضرورت ارائه آن به صورتی منسجم و تعیین یک محدودة تصمیم گیری و پاسخگویی واضح و همچنین استقبال چشمگیر اعضاء در آن زمان، برآن شدند تا کمیته ای تحت عنوان کمیته کارگاه های آموزشی را در ایران به وجود بیاورند.

پس از تشکیل این کمیته در شورای منطقة ایران به مرور تشکیل این کمیته و برگزاری کارگاه هایی از این دست، مورد استقبال نواحی ایران واقع گردید و هم اکنون این خدمت، با اشکالی متنوع و موضوعاتی کاربردی در کل نواحی ایران ارائه می گردد.

شایان ذکر است که لزوم تشکیل کمیته کارگاه های آموزشی برای اولین بار در جهان، در منطقة ایران احساس شده و در مناطق دیگر این خدمت توسط بدنه اداری ساختارهای خدماتی انجام می پذیرد. ما در این کمیته قویأ معتقد هستیم که با در میان گذاشتن آنچه که داریم می توانیم آن راحفظ نماییم. ما به تجربه دریافته ایم که این کمیته می تواند در زمینة ایجاد فضایی جهت آموزش و همچنین هدفمندی آگاهی اعضای مان موثر واقع گردد.

چشم انداز ما این است که با اهتمامی که در خدمتگزاران مورد اعتماد خود سراغ داریم، بتوانیم در کنار وحدت و استقلال مان، به بهترین شکل ممکن فرصتی جهت تبادل تجربه، نیرو و امید را مهیا سازیم.

جدا از انگیزه اعضایی که درشکل گیری این کمیته نقش بسزایی داشته اند و اینکه امروز در این زمینه تجربیات گسترده ای بوقوع پیوسته که در حال مکتوب کردن آنها هستیم لازم است که بابت همت، زمان و خدمات ایشان سپاسگزاریمان را ابراز کنیم.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

تعریف کمیته :

همانطور که گروه ها برای تمرکز و اجرای هدف اصلی و همینطور به انجام رساندن هدف اصلی در زمینه های مختلف یک سطح خدماتی را بوجود می آورند یک سطح خدماتی هم کمیته های فرعی را ایجاد میکند تا کارهای لازم برای انجام خدمات مورد نیاز را انجام دهند وقتی کمیته ای تعریف میشود برای هدایت آن یک مسئول کمیته توسط همان سطح خدماتی انتخاب میشود و اگر بخواهیم تعریفی از یک کمیته فرعی مثلاً کمیته کارگاههای آموزشی داشته باشیم میتوانیم بگوییم کمیته اجتماع اعضایی است که توسط مسئول کمیته انتخاب می شوند تا برای یک شورا یا هیئت خدماتی در مورد موضوع خاصی مطالعه، بررسی و تبادل تجربه را انجام دهند.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

کارگاه :

یک جلسه غیر رسمی NA است که برای طرح مشکلات، آموزش یا بررسی موضوعات مختلف و ارائه ی راه حل ها با همکاری و همفکری شرکت کنندگان برگزار می شود فعالیتهای کارگاهها معمولاً در راستای یـادگیـری، پرورش و آموزش است که برگزاری آن به روش­های مختلفی انجام می شـود.

کارگاه ها دارای موضوعات آگاه کننده ای هستند که در اعضاء ایجاد کنجکاوی نموده و تکرار انجام آن میتواند بینش و آگاهی ما را وسعت بخشد و در نهایت منجر به تغییر ما گردد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

بخش های کمیته :

هر کمیته دارای دو بخش داخلی (هماهنگی) و خارجی (اجرایی) می­باشد.

مسئول کمیته موظف به انتخاب اعضای کمیته بر حسب توانایی ها و همین طور نیاز و اهداف کمیته می باشد.

پس از انتخاب اعضا تهیه آیین نامه و شرح وظایف اعضا از مسئولیتهای قابل توجه جهت تشکیل یک کمیته منسجم و قوی برای رسیدن به اهداف مورد نظر میباشد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

کمیته کارگاهها :

در این کمیته که ظاهرا اعزام خدمتگزار یا برگزاری کارگاههای درخواستی انجام میپذیرد؛ در حقیقت مشکلات جمع آوری و درخواستها پیگیری میشود تا در راستای هدف اصلی گروه ها با بررسی چگونگی ایجاد مشکل و اصول مربوطه در این زمینه تحقیق و بررسی های لازم بعمل آمده تا با تدوین برنامه های آموزشی، آگاهی اعضا را نسبت به چالشهای جاری NA بالا برده و اقدامات لازم انجام شود.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

نحـوه تشکیل کمیته کارگاهها :

طبیعتاً مسئول کمیته برای اجرایی کردن برنامه های صحن تصمیم گیرنده و برنامه های پیش رو نیاز به انتخاب اعضای کمیته و تعریف شرح وظایف برای آنها دارد تا با تقسیم کار و مشخص شدن محدوده اختیارات،  اقدامات در کمترین زمان به بهترین شکل صورت گیرد

همچنین با کمک اعضای کمیته چشم انداز و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کمیته را مشخص نماید که در ادامه مختصراً به بعضی از این موارد اشاره شده است:

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اعضای کمیته :

مسئول، نائب مسئول، منشی، مجری، مسئول آموزش  (پاور- نشریات – طرح و برنامه)

مسئول ارتباط،  اعزام، تیم بانوان، تدارکات و خزانه داری که البته هر کمیته ای بنا به شرایط جغرافیایی و فرهنگی تعدادی از این عناوین را استفاده نمی کند یا عناوینی را به آنها اضافه می کند .

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

چشم انداز کـمیته :

شناخت و ارائه برنامه در مورد مشکلات مشترک، شناخت و ارتقا توانایی ها، ایجاد روحیه همکاری، تقویت روحیه وحدت و دوستی بین اعضای خدمتگزار بعلاوه تعیین چشم انداز قطعاً کمک بزرگی برای عبور از چالشهای حین خدمت میباشد.

 

برنامه کمیته :

مشخص کردن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و برنامه ریزی کاربردی برای حرکت به سمت این اهداف بصورت مجزا و شفاف کمیته را هدفمند و خدمات را مؤثر می نماید.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

وظایف :

حضور منظم و مرتب در کلیه جلسات کمیته، همکاری و هماهنگ بودن با دیگر اعضاء کمیته، پاسخگو بودن نسبت به اقدامات خدماتی، ارائه گزارش کتبی از فعالیتها ی کمیته، امانت دار بودن و مسئولانه خرج کردن، ارائه فاکتور شفاف در صورت خرج کرد و هماهنگ بودن با مسئول کمیته قبل از هر اقدام دیگری جزئی از وظایف اصلی هر عضو کمیته می باشد .

البته هر کمیته ای بنا به شرایط جغرافیایی و فرهنگی تعدادی از این وظایف را استفاده نمی کند یا وظایفی را به آنها اضافه می نماید.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

ویــژگــــی خدمتگزاران کمیته :

گرچه مسئولیت های هر بخش از کمیته مهارت خاصی را می طلبد، ولی به هرحال انجام آن ها بیشتر به بلوغ روحانی خدمتگزار مورد اعتماد و استحکام شخصی بستگی دارد. (مفهوم چهارم)

هر عضو از کمیته با بکارگیری اصول روحانی درحین خدمت علاوه بر رشد فردی، به کمیته جهت انجام مسئولیت های خدماتی کمک می نماید.

اصل روحانى گمنامى به ما كمك مى كند تا از شخصيت پردازى بپرهيزيم و اصول انجمن را پايه خدمات كميته قرار دهيم.

بعلاوه با چرخش در خدمات و استفاده از اعضاى جديد و توانايي هايشان و بکارگیری اصل تداوم بعد از اتمام خدمت مى توانيم به جذابیت و کارآیی برنامه هاى آموزشى براى مخاطبين كميته كارگاه ها اميدوار باشيم. بدون شک استفاده از خلاقيت و شيوه هاى جذاب در خدمت،  انتقال و درك پيام ما را آسانتر كرده و تأثير مثبت زيادى در پاسخ به سوال ها و ابهامات ذهنى اعضا خواهد داشت. تقویت ویژگی های رهبری درحین خدمت، به ارتباط با نیروی برتر، شرکت مرتب در جلسات، کارکرد قدمها و تماس با راهنما، رابطه مستقيم دارد.

بکارگیری ویژگی های رهبری همانند فروتنی، مسئولیت پذیری (پاسخگویی و گزارش دهی) ، امانتداری در حین خدمت و آگاهی از آیین نامه داخلی ما را در انجام خدمات کمیته ای به بهترین نحو ممكن کمک می نماید.

 

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

جلسات هماهنگی و درون کمیته ای :

در بهبودی آموخته ایم که بهترین فکرهای ما، لزوماً بهترین راه حل و راهنمایی ممکن نیستند. درمسائل خدماتی نیز، یکی از ویژگیهای رهبری موثر این است که رهبران ما ، هیچوقت فکر نمی کنند که باید هر کاری را فقط خودشان انجام دهند. آنها دائما درخواست کمک و راهنمایی می کنند.

برگزاری جلسات هماهنگی و درون کمیته ای می تواند منبعی برای دریافت این راهنمایی باشد. جلسات درون کمیته ای به موجب انجام خدمت ساده و سهولت آن و همچنین ارتقای سطح کیفی و پرورش خدمتگذار و دریافت نقطه نظرات و ایده ها دربرگزاری کارگاههای آموزشی، جلوگیری از موازی کاری و تداخل خدمت خدمتگزارانی که در آئین نامه کمیته شرح وظایف خدماتی دارند، تشکیل میشود.

یک کمیته نیازمند تراز خدماتی بوده و در نتیجه، نفرات یا اعضاء، یک کار گروهی انجام میدهند.

برای ایجاد هماهنگی وشناسایی توانمندی های کمیته و انجام کار درست با انگیزه درست، این نوع جلسه طراحی میشود که باتوجه به فضای هرسطح خدماتی و نیازمندی های آن میتواند تعیین و تبيين شود.

همچنین جلسات هماهنگی فرصتی است جهت تبادل تجربه مسئولین امر آموزش در یک سطح خدماتی، بررسی چالشها، راهکارها و ایده ها، هدفمندی و هماهنگی نحوه اجرای طرحهای آموزشی و رسیدن به راه حلهای مشترک جهت ارتقاء کیفی آموزش، که بطور برنامه ریزی شده و مدون با توجه به نیاز هاى موجود برگزار میگردد.

در جلسات هماهنگی و درون کمیته ای با تکیه برتعامل و همکاری، حفظ اتحاد و دوستی ارائه و بررسی ایده ها، اقدامات هماهنگ و برنامه ریزی شده و ارتباط منظم و مداوم اعضا، می توان اطمینان حاصل کرد كه در راستای خدمات کمیته، به ایده های متنوع تر، راهکارهای موثرتر و درنتیجه برنامه ریزی های هدفمندتری دست خواهیم یافت که باعث برطرف شدن چالشها و ارتقاى كيفيّت آموزش می گردد.

 

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

از ایده تا عمل :

وقتی کمیته با یک ایده روبرو می شود،  در نگاه اول ممکن است گیج کننده و مبهم به نظر بیاید. به اجرا درآوردن آن ايده به انجام مراحلی نیاز دارد که در این قسمت قصد داریم به چند نمونه از این مراحل اشاره کنیم:

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اولویت بندی :

 ایده ها معمولا به دو روش وارد کمیته می‌شوند: یکی از طرف سطح تشکیل دهنده کمیته و دیگری از طریق اعضای کمیته البته در صورتیکه که ایده از طرف اعضای کمیته ابراز شود لازم است که نیاز و اهمیت آن بواسطه گروه ها مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت بهترین ابزار برای اولویت بندی تراز و سنجش بواسطه هدف اصلی میباشد.

یکی از مراحل اولیه و مهم، همخوانی ایده با اولویت برنامه کمیته می باشد. لازم است کمیته، همراه با برطرف کردن نیاز گروه ها و کمیته ها و اجرا کردن ایده آنها، به آموزش اعضا نیز بپردازد و به نوعی اهداف خود را با نیاز NA و ایده هاى وارده، ترکیب کند.

 نکته قابل توجه در اولویت بندی، توجه به نیازها و منابع می‌باشد تا همواره خدمات کمیته در جهت بر طرف کردن نیازها با استفاده از منابع موجود باشد. یک کمیته برای انجام کارها به صورت جداگانه، انرژی زیادی را از دست می دهد. اولویت‌بندی کمک می کند تا انجام چند کار متفاوت در یک قسمت صورت گیرد.

 برای مثال یک کمیته برنامه‌ای برای آموزش خدمتگزاران خود دارد و با ایده ای از طرف کمیته ها يا گروهها روبرو می شود. كميته با ترکیب این دو موضوع هر دو ایده را پوشش می‌دهد و با اولویت بندی، از منابع محدود NA بدون دوباره کاری و اتلاف انرژی استفاده می کند.

 

منابع:

 در این قسمت اولویت کمیته مشخص شده و لازم است برآوردی از منابعی که داریم تهیه کرده و به توانایی و داشته های کسانی که بدانها خدمت می کنیم توجه کنیم.

همین طور منابعی که لازم است درخواست کنیم و چگونگی دسترسی به این منابع را مشخص کنیم. امکان دارد با وجود پول، خدمتگزار و ایده کافی و عالی به علت نداشتن زمان کافی منابع را به هدر دهیم. بنا بر اين ضرورى است به زمان موجود براى اجرا، توجه كافى داشته باشيم.

بررسی و برآورد منابع قسمت مهمی برای به اجرا درآوردن ایده ها می باشد. لذا بايد توجه كنيم كه چه منابعی داریم، چه منابعی نیازداریم، چگونه و ازکجا نيازهايمان را درخواست کنیم.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

ابزارها :

برای انجام پروژه های خدماتی کمیته،  بکارگیری و استفاده به جا از ابزارهای کار آمد، موجب تسهیل، کم کردن هزینه ها و اجراى بهتر آنها میشود.

منابع انسانی یک کمیته جهت استفاده از ابزارها معمولاً آموزش می بینند تا بتوانند از ابزارها به عنوان منبعی جهت کمک به خدمات بهره گیرند نه پیچیده نمودن آنها.

به همان نسبت که در این سالها معتادان گمنام رشد نموده، ایده های متنوعی جهت تحقق بخشیدن هدف اصلی بکارگرفته شده اند. یکی از این ایده ها، بکارگیری ابزارهای کارآمد درجهت توسعه، هماهنگی و تأمين خدمات می باشد.

به طور متداول ابزارهایی که در کمیته کارگاه ها جهت آموزش بكار گرفته مى شوند، عبارتند از: تخته، ماژیک، گراف، لب تاپ، پروژکشن، پرده نمایش و…

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

تقسیم کار :

تقسیم کار ابزاریست تا فشار حاصل از اجرایی شدن ایده ها بر دوش تعداد محدودی خدمتگزار وارد نشود، هرعضو بنا به شرایط بکارگیری ایده، مسئولیت بخشی ازآن رابه عهده میگیرد. برای انجام یک طرح و ایده یا پروژه خدماتی به بررسی مسائل مختلفِ آن از تمام زوایا و چگونگی نحوه اجرای آن نیاز داریم. به عنوان نمونه میتوان به شرایط انجام طرح، گروه هدف، تاثیر و بازخورد آن، چالشهای پیش رو، هزینه های انجام طرح و. . . اشاره نمود که هرکدام احتیاج به دقت و صرف وقت زیاد دارد و به تنهایی ازعهده یک نفر خارج و نیاز به تقسیم کارها میباشد. در انجمن اینکه کارها چگونه انجام شود از اینکه چه کسی آن را انجام دهد مهمتر است. با تقسیم کارها علاوه بر ایجاد فرصت خدمت برای دیگران و ایجاد خلاقیت و تنوع بیشتر در خدمات، باعث ساده و آسانتر شدن مسئولیتها، هدفمندی و پیشگیری از تداخل کارها، جلوگیری ازخستگی و دلزدگی از خدمت، به موقع و درست انجام شدن ایده و. . . میشویم.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

همکاری :

همکاری به ما کمک می کند تا براي رویکردي یکپارچه جهت ارائه ي خدمات آماده شویم همچنین باعث می شود که اعضا از وظایف و حضور یکدیگر و نقششان در انجام پروژه مطلع باقی بمانند تا در صورت بروز هر اتفاق یا ناهمانگی مراحل اجرا را پوشش بدهند.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

چگونگی اجرا :

چگونگی اجرا، یعنی انتخاب روش برای رسیدن به هدف انتخاب شده که از خود اجرا، اهمیت بیشتری دارد. مشخص کردن اولویت ها، برآورد منابع ، انتخاب ابزار مناسب و شرایط انجام و تقسیم کار قسمت عمده ای از چگونگی اجرا می باشد. مثلاً برای برگزاری کارگاه، حضور اعضای کمیته قبل از برگزاری، جهت آماده کردن مکان و پذیرایی به موقع و مناسب ضرورى است. با اين كار برای حضور به موقع اعضا ارزش قائل میشویم.

نظافت بعد از اتمام کار، نکته برداری از محتوای کارگاه و انتخاب یک عضو هماهنگ کننده به منظور مراقبت از پيشرفت مراحل كار، طبق زمان و فرمت و دور نشدن از مسیر اصلی و ایده اولیه ضرورى است.

همچنین لازم است برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی مثل قطع برق، نور یا صدا آماده باشيم تا مجبور به واکنش آنی نشویم.

در نظر گرفتن اصولی چون هماهنگی و نظم ، کمک بزرگی به اجرای پروژه های خدماتی می کند. یک نکته مهم در همکاری و استفاده از مکان اجرا اين است كه سازمانها موظف به رعایت اصول ما نیستند، ولی ما با تعامل مناسب میتوانیم به توافقات سازنده با موجر و مسئولین برای رعایت اصول و ارایه خدماتمان برسیم.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

بررسی:

جهتِ ارائه ی خدمات موثر و هدف‌مند لازم است که ما همواره نگاهی به نوعِ خدماتِ خود داشته باشیم. در کمیته کارگاه های آموزشی، سیرِ تعیینِ اهداف مان و همچنین چگونگی رسیدنِ به آنها را به صورتی پیوسته مرور میکنیم تا نقاطِ ضعف و قوتِ خود را در مراحلِ مختلفِ این پروسه تشخیص دهیم. این ارزیابی باعث میشود که ما بتوانیم همواره در مسیری صحیح و دقیق قرار گیریم.

انجام این کار مستلزمِ این است که ما نحوه ی انجام امورات کمیته ی خود را از ایده ی اولیه تا مراحلِ پایانیِ آموزش را بازنگری نماییم. این بازنگری و تصحیحِ متوالی و جزء به جزء را، اصطلاحا “بررسی” می نامیم.

 

اجرای ماکت:

آخرین مرحله قبل از اجرا میتواند قسمت ماکت باشد منظور از ماکت این نیست که کل رویداد را اجرا کنیم. برای احیای آمادگی اعضا (آماده سازی) مدتی قبل از اجرای هر رویدادی میتوان در محل حاضر شد اعضا در جایگاه خود قرار بگیرند وظایف، فرمت، زمان، نوع معرفی،  چشم انداز و قصدمان از این ارائه و هماهنگی بین اجزای تشکیل دهنده گوشزد یا بررسی شود. چند سوال در این قسمت بسیار مؤثر است:

امیدوارید در این فرصت چه کاري را به انجام برسانید؟

مخاطب مورد نظر شما چه کسی است ؟

چرا کمیته می خواهد با این مخاطب ارتباط برقرار کند ؟

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

بازخورد:

آنچه که آموزش را تبدیل به ارتباطی آگاهانه و موثر می سازد، تلاش جهت گسترش رابطه ای دو طرفه می باشد. در واقع، یک کمیته ی همیشه قوی، همواره: قبل، در حین و بعد از یک پروژه خدماتی، نظر و ایده ی مخاطبین را دریافت و جهت ادامه ی خدمات لحاظ مینماید.

دریافت این ایده ها را اصطلاحاً (بازخورد گیری) می نامیم.

این کار به روشهای گوناگونی انجام میگیرد:

شنیدن نظرات اعضا در جلسات هماهنگی و درون کمیته ای گفتگو و تعامل با رابطین و خدمتگزاران در هنگام ارائه یا اجرا و متداول ترین روش، تهیه و توزیع پرسشنامه ی نظر سنجی در مورد پروژه انجام شده میباشد. این پرسشنامه میتواند به صورت چند گزینه ای(تستی) و یا تشریحی بوده و توسط خدمتگذاران کمیته بر مبنای آن پروژه تنظیم و پخش و جمع آوری گردد، نکته مهم این است که مطالب و سوالات کمیته را به چشم انداز خود نزدیک کند نه قضاوت در مورد اعضای درگیر و پس از مطالعه جهت ادامه کار خدمت رسانی مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که یکی از موارد مهم در بازخورد و نظر سنجی زمان میباشد که اثر آموزش و اقدامات انجام شده را مشخص میکند که آیا خدمات ما حاوی تأثیر پایدار بوده یا نه و نتیجه گیری عجولانه معمولاً قادر به ارائه تصویر کاملی از بازخورد نخواهد بود.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

پیدایش ایده های جدید:

همانطور که در بهبودی شخصی بعد از انجام هر اصل روحانی به دید تازه ای دست پیدا می کنیم در خدمات نیز بعد از اتمام یک پروژه آغاز نگاه جدیدی شکل میگیرد تا انگیزه، انعطاف و تنوع را در فضای خدمات پرورش دهد.

 ما تنها زمانی قادر به انجام این کار می باشیم که براي گفتگو و گوش دادن به یکدیگر وقت صرف کنیم. لازم است نسبت به ایده هاي جدید روشن بین بوده و اعضاي درگیر در پروژه را تشویق کرده تا دانش خود را در مورد چگونگی ارائه ي ایده های مؤثر با توجه به پروژه انجام شده به مشارکت بگذارند. ما می توانیم تلاش کنیم تا به بهترین وجه از ایده های جدید و متنوع در جهت پیشبرد فعالیت هاي خدماتی مان استفاده کنیم.

 

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اقدامات کمیته :

بعد از هر جلسه رسمی خدماتی در صحن تشکیل دهنده کمیته، صورتجلسه آن صحن دریافت و درخواستها و برنامه ها به اعضای مورد نظر کمیته منتقل میشود. در حین بررسی و مدیریت فعالیت های اعضای کمیته و ایجاد روحیه همکاری و وحدت بین آنها اقدامات زیر هم انجام می گیرد:

١-تقسیم کار و همکاری و هماهنگی منسجم جهت تهیه امکانات مورد نیازِ برگزاری جلسات کمیته و کارگاه ها (مکان – ویدئو پروژکشن و. . . )

٢-ثبت و بایگانی تمامی گزارشات و درخواستهای اعضای کمیته

٣- تهیه تلفن اعضاء و ارسال پیامک جهت حضور در جلسات کمیته و برگزاری جلسات هماهنگی و درون کمیته ای طبق فرمت تعیین شده

٤- بررسی موضوعات و مشکلات مشترک (چگونگی دقیق خطاها) و ارائه برنامه آموزشی، تهیه پاور و منابع نشریات و موضوعات آموزشی و پیگیری روند رو به رشد آموزشی کمیته و برنامه ها

٥- ایجاد ارتباط منظم و مداوم با اعضای کمیته جهت شناسایی اعضایی که توانایی و آمادگی کمک به این کمیته را دارند و استفاده مسئولانه از منابع انسانی و ایجاد تعادل و تعامل بین اعضاء قدیمی و جدید و همینطور انتخاب و معرفی خدمتگزاران مورد نیاز جهت اجرایی کردن برنامه های کمیته و کمک به معرفی اصول برنامه به اعضای مورد نظر.

به علاوه تهیه ترازنامه خدماتی از اقدامات کمیته، یکی از موارد ضروری است که مسیر ما را در راه رسیدن به چشم اندازهایمان، هموار خواهد کرد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

برگزاری کارگـاه :

یکی از اساسی ترین اقدامات کمیته، برگزاری کارگاه های آموزشی میباشد که انواع مختلفی دارد و به روشهای گوناگونی در NA ایران برگزار می شود لذا داشتن تعریفی واحد، این ابزار آموزشی را محدود می کند.

در لغت نامه کلمه ورکشاپ به معنای یک برنامه آموزشی معمولاً فشرده ‌است که با حضور گروه کوچکی از افراد تشکیل می‌شود و متمرکز بر آموزش اصول و مهارت‌های بکارگیری آن در یک زمینه خاص است.

کارگاه‌های آموزشی فرصتی هستند تا اعضا در محیطی جذاب، فراتر از جلسات بهبودی با جنبه های مختلف برنامه آشنا شوند. برای همین، انواع مختلفی از کارگاه ها که معمولاً شامل؛ متمرکز، غیر متمرکز، غير حضوري، فصلی یا ادواری و سایر روش‌های متنوع برای آموزش میباشند و هر کمیته یا NA محلی بنا به شخصیت و نیاز خود انواع گسترده ای از کارگاهها تا جایی که با سنتها و مفاهیم خدماتی NA در تضاد نباشد بکار می گیرد.

برگزارکنندگان کارگاه‌های آموزشی معمولاً اعضای فعالی هستند که به آموزش علاقه دارند و تجربه کافی در این جنبه از بهبودی و خدمات را دارا می باشند.

روشهای برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند بسیار متنوع باشد از روشهایی مثل بارش افکار،  اتاق فکر، خرد جمعي، امدادی، ماکت ، بحث و مناظره گرفته تا فرمتی خلاقانه و جذاب که به NA محلی شما کارآیی و انرژی لازم را برای خدمات رسانی بهتر در راستای هدف اصلی منتقل سازد.

برای برگزاری کارگاههای آموزشی معمولاً گردانندگان یا مجریان کارگاه تدارک لازم را قبل از برگزاری درمحل مورد نظر فراهم می کنند. در این فضا معمولاً زوایای متنوع اصول برنامه یا حتی تجارب متفاوت و جالبی که در نشریات NA گنجانده نشده‌ است و اعضای برنامه در همان ناحیه یا نواحی مجاور در حال بکارگیری اصول مورد نظردر خدمات و بهبودی هستند به اعضاء و خدمتگزاران منتقل می شود.

کارگاه‌های آموزشی معمولاً انگیزه‌ای برای اعضاء و خدمتگزاران جهت شرکت در فعالیت‌هایی فراتر از جلسات بهبودی ایجاد میکند. برای شکـل گیـری یک کـارگـاه و اجرایی مؤثر در نظر گرفتن نکاتی مثل تشخیص نیاز موضوع کارگاه ، تهیه مکانی مناسب آموزش، تامین منابع و بودجه، انتخاب گرداننده، سخنران، مشخص کردن گروه هدف، پیش بینی چالشها، طرح سوال، انتخاب نوع برگزاری، روش برگزاری، زمان بندی، نوع پذیرایی و داشتن برنامه ای برای تنوع در کارگاه حائز اهمیت می باشد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اعزام سخنران وگرداننده :

هدف از اعزام سخنران و گرداننده در کمیته کارگاههای آموزشی تبادل تجربه در بین نواحی می باشد، اکثر نواحی در زمینه های مختلف کارگاه های متعدد و زیادی برگزار کرده اند و از اکثر اعضای خدماتی خود بعنوان گرداننده و سخنران استفاده کرده اند و تمایل دارند از تجربیات دیگر نواحی نیز در این زمینه ها استفاده کنند که این کار از طریق دعوت از خدمتگزاران دیگر نواحی انجام می دهند؛

در اصل هدف از تمامی اعزامها استفاده از تجربه شخص خود خدمتگزار می باشد، که ما سعی می کنیم با گرفتن مشکلات و چالشهای ناحیه میزبان و رساندن آن به گرداننده و همچنین بستن فرمت کارگاه با هماهنگی گرداننده و ناحیه میزبان سعی در بهتر برگزار نمودن کارگاه نماییم تا بتوانیم بیشترین تأثیر را داشته باشیم.

به دلیل گسترده بودن ایران و مسافت های زیاد؛ شورای منطقه ایران اولویت خود را به نواحی همجوار داده است تا در کنار ردوبدل کردن تجربیات نواحی از منابع انجمن نیز مفید ترین استفاده را کرده باشد.

رعایت گمنامی و اصل چرخش در اعزام ها می تواند فضایی بوجود بیاورد تا خدمتگزاران جدیدی را نیز در این کمیته پرورش بدهیم.

بعد از درخواست، معمولاً با هماهنگی تیم اعزام و درخواست کننده، سعی می کنیم مؤثر ترین گزینه را برای کارگاه مورد نظر انتخاب کنیم، این همکاری با گرداننده معمولاً تا بعد از برگزاری کارگاه نیز ادامه دارد، ما با نواحی بعد از کارگاه تماس می گیریم و سعی می کنیم نقاط قوت و ضعف خود را در زمینه گردانندگی خدمتگزاران پیدا کنیم تا در کارگاههای بعدی بعنوان تجربه از آنها استفاده کنیم.

تبادل تجربه خدماتی از طریق گرداننده های مختلف همیشه کاری چالش برانگیز در این کمیته بوده است، که بخاطر تعدد خدمتگزاران و درخواست محدود نواحی با گزینه های زیادی برای برگزاری کارگاهها روبرو می شویم که انتخاب بهترین گرداننده از بین تنوع اعضاء همیشه راحت نیست.

خوشبختانه این کمیته در طول سالهای گذشته توانسته است خدمتگزاران زیادی در این زمینه پرورش بدهد و همین کار به جذابیت و تأثیرگزاری این خدمت افزوده است.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

پانل منابع انسانی :

در بعضی سطوح خدماتی به دو صورت برای درخواست سخنران یا گرداننده می توان عمل کرد؛ انتساب مسئول اعزام جهت مدیریت درخواستها و اعزام خدمتگزاران و همینطور بواسطه تهیه پانل منابع انسانی که شامل اسامی خدمتگزارانی که تمایل و توانایی خدماتی، همراه با رزومه و خدمات و عناوینی که تجربه کرده اند را می توان در اختیار کمیته ها گذاشت تا تنوع و استقلال NA محلی در انتخاب را تجربه کنند.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

موضوع و مخاطب :

انتخاب یک موضوع غیر تکراری بهمراه یک شعار یا متنی از نشریات NA می تواند در جذب اعضا به کارگاه تأثیر زیادی داشته باشد موضوع کارگاهها اگر برای مخاطبان قابل درک باشد و در انتخاب آن و علت انتخاب موضوع (برای مثال بواسطه نظر سنجی) سهیم بوده باشند یعنی توانسته ایم به نوعی قبل از برگزاری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.

حفظ ارتباط بین مخاطب و موضوع هم اهمیت خود را دارد و اگر این دو فراخور حال هم نباشند به نوعی مسئولیتمان مورد توجه مخاطب قرار نخواهد گرفت برای مثال مخاطبین ما اعضایی با پاکی کم و در حال تجربه اوائل بهبودی به موضوعات خدماتی و یا سنتها و. . . تمایل کمتری نشان میدهند و شاید این موضوع سبب طرد این اعضا هم بشود، در مورد اعضایی که تجارب خدماتی و بهبودی قابل توجهی دارند موضوعات تکراری و. . . . می تواند تا حد زیادی ارتباط این عده از مخاطبان را با برنامه های آموزشی تحت تأثیر قرار دهد.

 

 

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

انتخاب زمان و مکان :

برای انتخاب زمان مناسب طوری که تلاشهای کمیته به هدر نرفته و مؤثر واقع شود بهتر است تا در روز کارگاه، مسابقه ورزشی مهمی مانند بازی پرسپولیس یا استقلال نباشد و یا تعطیلی پی در پی پیش رو نداشته باشیم نکته دیگر اینکه در ایام مناسبتهای مذهبی و اجتماعی مهم نباشد ، همچنین باید در نظر بگیریم که در آن روز جلسات خدماتی یا کارگاههای دیگری در حال برگزاری نباشد و تداخل ایجاد نکند ، گذشته از این موارد رعایت فاصله با کارگاههای قبلی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

مکان برگزاری کارگاه با داشتن فضای متناسب با زمان و نوع برگزاری کارگاه، نوع چیدمان صندلیها مکان مناسب برای نمایش پاور، نورکافی، وسایل گرمایشی و سرمایشی، وسایل صوتی و مسافت و دسترسی مناسب برای تمام اعضا تاثیر بسزایی در دستیابی به چشم انداز کارگاه دارد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اهمیت پاورپوینت و تخته وایت بــرد :

برای تهیه پاور پوینت در نظر گرفتن هدف برگزاری کارگاه و چشم انداز (در پایان کارگاه انتظار میرود. . . ) آن در اولویت قرار دارد از طرفی لازم است از مطالبی استفاده کنیم تا جزء نشریات تأیید شده NA باشد.

تعداد اسلاید و مطالب گنجانده شده در آن موضوع را پیچیده و طولانی نکند .طراحی اسلایدها ، رنگ زمینه ، نوع یا اندازه و رنگ فونت و استفاده از عکس های مرتبط پاور را به یک ابزار ارتباط مؤثر تبدیل می کند.

در تهیه مطالب و طرح سؤال در پاور نکته مهم اینست که اسلاید ها به هم مربوط باشند.

باید توجه داشته باشیم پاورپوینت یک وسیله کمکی است نه ابزار اصلی ارتباط و منحصراً وسیله ای برای تأکید و تمرکز بر نکات مورد نظر شما میباشد.

البته استفاده از تخته وایت بورد در کنار پاور پوینت؛ برای نشان دادن جملاتی، که به موضوع جان می بخشند، بی اهمیت نیست.

یک لب تاپ جلوی خودتان قرار بدهید تا هرگز صفحه را مخاطب قرار ندهید و مانع ارتباط چشمی هنگام سخنرانی با مخاطبان نشود.

وقتی نکته ای به توضیح بیشتری نیاز دارد با فشردن (دکمهB ) صفحه نمایش موقتاً خاموش میشود تا تمرکز مخاطبان بر روی شما حفظ شود.

برای اینکه مخاطبان مشغول خواندن اسلاید نشوند و توجهشان از گرداننده منحرف نشود بهتر است تمام اسلایدها را با هم نشان ندهیـد و هردفعه یک خط نشان و توضیح دهید.

در صورت امکان هر خط بیش از پنج واژه ننویسید. درهر اسلایـد بیش از پنج خط نمایش ندهید.

واژه ها به اندازه ای بزرگ باشند که انتهای سالن نوشته های پرده را براحتی بخوانند و نکات کلیدی سخنرانی را متوجـه شوند.

ضمناً پذیرائی در کارگاه های آموزشی میتواند انرژی از دست رفته ی شرکت کنندگان را به ایشان برگرداند تا با توان و حضورِ ذهنِ بیشتری بتوانند تا انتهای کار تحت تأثیر فضای آموزشی قرار بگیرند.

یک نکته مهم در پذیرایی، زمان آن میباشد لازم است زمانی پذیرایی انجام شود تا در برگزاری کارگاه بی نظمی ایجاد نشود.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

انتقال بازخورد :

بازخورد یا خبر نامه میتواند پیام مکتوبی از رویداد اتفاق افتاده جهت ارائه به سطح خدماتی و اعضایی که نتوانسته اند درکارگاه شرکت کنند باشد لذا بهتر است خلاصه ای از شروع تا پایان کارگاه اعم از زمان شروع کارگاه، زمان پذیرایی، تعداد سنوالات و یا نحوه برگزاری کارگاه تهيه کنيم.

البته لازم است فرمی تهیه کنیم تا نظرات و اطلاعات لازم را برای جمع آوری بازخورد بدست آوریم مثل نظر اعضا در مورد نحوه پذیرایی، ساعت برگزاری، موضوعات و محتوی کارگاه و نحوه برگزاری آن که هم در تعیین برنامه های آینده و هم انتقال بازخورد و ارتباط با مخاطبین و اعضا کمک می کند و همچنین ثبت اسامی اعضای شرکت کننده و طول پاکی و خدماتشان کمک می کند برآوردی داشته باشیم تا متوجه شویم تا به گروه هدفمان دسترسی پیدا کرده ایم یا نه، و منبعی برای استفاده از اعضای آموزش دیده باشد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اهمیت بازیهای آموزشی :

بازی های ما در کارگاهها صرفاً جهت سرگرمی نیست موقعیت آموزشی است برای اعضاء که در بطن خود دارای هدف آموزشی است. بازی آموزشی یعنی انتقال نکته ای خاص و برجسته کردن قابلیتهای ویژه را به همراه دارد. اصول به شیوه ای ساده و قابل فهم در بازی به نمایش گذاشته میشود که انگیزه یادگیری را ایجاد و توجه اعضا را جلب میکند. از یکنواختی و کسالت محیط کارگاه می‌کاهد و جوی شاد و زنده را بوجود می آورد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

مزیت بازی های آموزشی:

فرصتی را فراهم می کند برای تمرین ابراز وجود و ازبین بردن ترس و خجالت و کمرویی بیهوده. موجب بروز خلاقیت می شود. حمایت افراد ضعیف را می آموزد. آموزش عملی همکاری و همیاری و همدلی و کار گروهی. ضمن‌ایجاد هیجان و تفریح چگونگی ارزیابی مخاطرات و برخوردها و اتفاق های روز NA را آموزش می دهد. جالب اینجاست که اعضای که در کارگاه حضور دارند بدون اینکه خود احساس کنند به تمرین و تکرار مفاهیم آموزشی و مهارتها می پردازند.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

اهیمت فراخوان و اطلاع رسانی :

تهیه یک فراخوان و ارسال آن به دست مخاطبان کارگاه میتواند ذهن مخاطبان را درگیر موضوع مورد نظر کرده و اطلاع رسانی بعنوان یک یادآوری تا روز برگزاری هم میتواند تمایل برای شرکت در کارگاه را در اعضا ایجاد کند که این موضوع بستگی دارد به اینکه فراخوان و اطلاع رسانی به هر صورت چه در فضای مجازی چه پیامک یا پوستر و اطلاعیه، حاوی پیام مختصر و مفید همراه یک شعار روحانی از نشریات NA مرتبط با موضوع کارگاه باشد تا به نوعی چند روز قبل از برگزاری رابطه با مخاطبان را آغاز کرده و به نوعی نشانگر تأثیر و اهمیت موضوع می باشد .

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

گزارش نویسی :

هیئت ها و کمیته ها به گروههایی که درمقابل آنها جوابگو هستند،  نتیجه عملکرد خود را ارائه میدهند.

به طور معمول مسئول کمیته به همراه منشی کمیته تمام گزارش های خدمتگزاران کمیته را که در جلسات درون کمیته ای دریافت مینمایند بازبینی و در یک گزارش کتبی کامل آماده میکنند که این گزارش شامل:

اهداف، برنامه ها، تصمیمات، موفقیت ها، موانع و مشکلات، درخواست ها میباشد.

به عنوان مسئول کارگاههای سعی می نمایم تا در گزارش خود به فعالیت های انجام شده ، فعالیت های در حال انجام ، فعالیت های در دست اقدام بپردازیم.

مسئول کمیته به طور مداوم و مستمر از کارگاههای برگزارشده کمیته به طور جداگانه گزارش تهیه می کند این گزارش شامل:

زمان، شروع کارگاه، نحوه پذیرایی، فضای کارگاه، نحوه برگزاری کارگاه ( گردانندگی، روش ها و. . . ) می باشد. این نوع گزارش را بازخورد یا تراز کارگاه می نامند که به روند رو به رشد کمیته کمک خواهد نمود.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

ویژگیهای گرداننده:

یکی از مهم ترین ویژگیهای این عنوان توجه به این موضوع که گردانندگی ؛ یک خدمت است نه یک تخصص یا خدمتی خاص و لازمه گردانندگی ؛ بکارگیری اصول روحانی صداقت، تمایل روشن بینی، درستکاری و البته تجربه و مهارت لازم میباشد.

کیفیت گردانندگی رابطه مستقیم توجه به بهبودی شخصی، اطلاعات در مورد هدف برگزاری، موضوع، مخاطب، منابع، ابزارها و زمان دارد. اما در عین حال تمرین، ممارست و پیگیری، تجربه یک گرداننده را بیشتر و کیفیت خدمت را مؤثرتر می نماید.

توانایی در ایجاد رابطه کمک می کند تا اطلاعات و ایده های خود را با مخاطبان در میان بگذاریم ، ایجاد کنجکاوی ، گفتگو ، دریافت تجربه و بهره گیری بیشتر از همه شرکت کنندگان قسمت عمده ای از این ارتباط میباشد که شامل قسمتهایی مثل مقدمه، ایجاد تعهد، شروع رابطه، تسلط بر فضا، قاطعیت، شوخ طبعی و گوش دادن فعال و ارائه مطالب کم حجم و ساده و نتیجه گیری می باشد.

البته بنا به تجربه بررسی اقداماتی را که قبل حین و بعد از کارگاه می توان انجام داد تأثیر بسزایی در نقش گرداننده خواهد داشت.

دریافت و درک موضوع کارگاه، شناخت مخاطب، بررسی ملزومات، مسافت، نوع برگزاری به آمادگی گرداننده قبل از برگزاری کمک می کند و اقداماتی از قبیل غلبه بر ترس، معرفی، مقدمه و شروعی مناسب فضای مورد نظر، طرح سؤال، آماده سازی افکار، اهمیت موضوع و ایجاد تعهد، ارتباط غیر کلامی و ایجاد انگیزه و از جدا کردن افکار قالبی از اذهان درگیر در کارگاه را میتوان در حین برگزاری بکار گرفت و بعد از برگزاری توجه به نقاط ضعف و قوت خدمت مورد نظر در کیفت خدمت و بهبودی شخصی مؤثر خواهد بود.

همچنین ایجاد فضایی شاد و متنوع یا استفاده از روشهای الهام بخش و خلاقانه جزء ویژگی های گرداننده می باشد ، چگونگی برخورد با اعضای اخلال گر، سلطه گر و قدیمی تر یا با تجربه تر از گرداننده، مورد سؤال و انتقاد قرار گرفتن هم جای خود را دارد.

در اکثر موارد، مهارت بکارگیری تمامی این موارد در رساندن پیام ساده رهایی و معرفی اصول NA در زمینه ای خاص از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

کارگاههای غیر حضوری:

برنامه معتادان گمنام ساده و فراگیر می باشد حتی جایی که لازم نباشد با حضور فیزیکی اعضا اصول روحانی ( درمیان گذاشتن آنچه که داریم ) را به اجرا در آوریم از طریق برنامه های آموزشی غیر حضوری اقدام به معرفی و آموزش اصول برنامه می کنیم.

یکی دیگر از خدماتی که کمیته کارگاهها ارائه می دهد طراحی و اجرای کارگاههای غیر حضوری می باشد. صرف هزینه مسئولانه و حداقل ، مدیریت زمان، استفاده از اعضایی که نمی توانند در جلسات خدماتی و آموزشی شرکت کنند، فراگیری سطح آموزش، اجرای تصمیم سازی و نظر سنجی همگانی، بحث و گفتگو در مورد مسائل چالش برانگیزی که نیازمند تعمق می باشد و. . . . . دلایلی هستند که گاهاً کمیته کارگاهها می توانند بصورت جایگزین یا جداگانه از این ابزار آموزشی استفاده کند.

در این روش تمامی عناصر معتادان گمنام (اعضا، گروه ها و ساختار خدماتی) در مورد آموزش و تصمیم سازی می توانند تشریک مساعی کنند.

قبل از هر چیز مخاطب، هدف، مجری، تسهیل گر و نوع اجرا بایستی مشخص گردد، هر چند شما در ابداع فرمت و نحوه آن بسته به شرایط و نوع نیاز خود آزاد هستید اما در زیر نمونه هایی از آن را مشاهده کنید:

  • ارسال پرسش نامه به اعضا و درخواست جواب در مدت معلوم و طریق ارسال ودریافت
  • نصب اطلاعیه (پوستر) در گروه ها
  • ارسال اطلاعیه خواندنیها در گروه
  • تدوین جزوه های آموزشی (مجله ، گاه نامه ، فصل نامه، بروشور) و ارسال به گروه ها یا اعضا
  • ارسال پیامک به اعضای مخاطب کارگاه ( در این روش مخاطب میتواند از طریق سامانه به پیام کوتاه پاسخ دهد)
  • فضای مجازی: شبکه های اجتماعی، تالار گفتگو، سایت یا وبلاگ و اپلیکیشنها
  • این موارد می توانند ابزارهای آموزشی غیر حضوری فراگیری باشند (برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به فصل 10 روابط عمومی رجوع کنید)

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

  • همکاری با کمیته هـا :
  • در بعضی از مناطق دنیا که کمیته ای به نام کارگاهها وجود ندارد آموزش توسط کادر اداری هر سطح و همینطور کمیته های فرعی مربوطه انجام میشود اما در سطح ساختار خدماتی ایران با بوجود آمدن و فعالیت مؤثر کمیته کارگاهها در این سالها لازم است برنامه ای شفاف برای همکاری بین این کمیته و دیگر بدنه های خدماتی در همان سطح تعریف گردد تا درگیر موازی کاری و تداخل خدماتی نشویم برای مثال در تعریف یک ساختار پوششی لازم است تا کمیته ها خدمات یکدیگر را پوشش داده تا همکاری و اتحاد صرفاً در جملات خلاصه نشوند یا بواسطه انعطاف در خدمات و روابط خدماتی و پرورش منابع انسانی که یک هدف جانبی مشترک در خدمات کمیته ها میباشد اعضای جدید در کنار اعضای قدیمی و با تجربه (بدون کنار گذاشته شدن اعضای قدیمی) در کمیته های دیگر به رشد خود ادامه دهند که این دور اندیشی و احترام میتواند در دستور کار کمیته کارگاهها قرار گیرد.

    برای مثال کمیته زندانها و بیمارستانها یا کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی زمانی که طرح برای برگزاری کارگاه دارند لازم است تا همکاری و روابط به وضوح تعریف گردد تا دچار چالش نشویم لازم به ذکر است که این ارتباطات فراتر از رابطه دوطرفه میباشد و پیچیدگی های خاص خود رادارد و توجه خاصی را هم می طلبد.

  • چالشها و رویکردکمیته :
  • همکاری و تعامل با کمیته های فرعی در مورد آموزش و برگزاری کارگاهها ( کمیته زندانها و روابط عمومی و. . .
  • درخواست برای برگزاری کارگاههای تکراری، تقلیدی، احساسی و غیرضروری
  • درخواست برای اینکه گرداننده شخص از پیش تعیین شده ای باشد که باعث شخصیت پردازی و چهره شدن یه خدمتگزار میشود
  • بالابودن سطح توقعات اعضا از کمیته که انتظار دارند با برگزاری کارگاه حتماً مشکلات سطح ساختار یا گروهشان حل شود.
  • بار مالی زیاد خدمات کمیته
  • سنگین بودن بار خدماتی کمیته
  • نبود یه مرجع مکتوب مثل هندبوک کمیته زندانها و چپترهای روابط عمومی درکمیته کارگاهها که مسئولین کارگاهها را در خدمات هماهنگ کند و سلیقه ای عمل نکنند .
  • عدم همکاری رابطین شوراها یا نمایندگان گروهها با پروژه ها وایده های خدماتی برای دستیابی مسئول کمیته به اهداف ترسیم شده از قبل.
  • تمایل کمرنگ گروهها به قراردادن روزهای آموزش در فرمت جلسات خود
  • عدم رضایت بعضی اعضا به خاطر نوع سلایق شان ، از موضوعات گردانندگان
  • عدم حمایت و پشتیبانی در طرح های در حال اجرا توسط اعضا ناحیه
  • نداشتن هماهنگی ما بین سطح ناحیه با کمیته های شهری در امر آموزش
  • کمبود منابع لازم جهت اجرا
  • عدم یا کمبود نیاز سنجی برای ارائه طرح و برنامه به ساختار مربوطه
  • عدم استفاده از اعضای قدیمی بواسطه پرورش و ایجاد فرصت برای اعضای جدید
  • و. . . . .

دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها,رساندن پیام شفاف NA,فراتر از جلسات بهبودی

دانلود فایل کامل دفترچه راهنمای کمیته کارگاهها

منبع : کمیته کارگاههای شورای منطقه ایران

 

Visits: 1368

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!