خدمت بر پایه ی بهبودی

خدمت بر پایه ی بهبودی,افکار دروغین معتاد,بهبودی و آرامش معتاد,۱۲ قدم NA,نشانه از بیماری اعتیاد

من یک معتاد قدر شناس هستم و به خاطر پاک ماندن تا امروز سپاس گزاری می کنم، قبلا، از نوشتن مقاله برای مجله راه إن ای می ترسیدم چون فکر می کردم فقط می توانم گزارش های خدماتی خوبی بنویسم و بیش از آن چیزی برای گفتن ندارم و چون نویسنده نیستم ، هیچ کس نوشته های من را نخواهد خواند ، اما آن افکار دروغین امروز از بین رفته و برنامه به من نشان داده که قطعا چیزهای با ارزشی برای گفتن دارم و می توانم نظریات ذهنی ام را عملی کنم، دوستان، من قبل از آمدن به معتادان گمنام تقریبا چیزی را از دست نداده بودم، هنوز شغل، شوهر ، خانه، بچه ها و ماشینم سر جایش بود، اما خودم از دست رفته بودم .

اصلا نمی دانستم چه کسی هستم و در زندگی به دنبال چه می گردم، پیوندی با افراد و چیزهای اطرافم نداشتم و فقط در راه مصرف از آنها بهره می بردم، من از لحاظ روحانی بیهوده و پوچ شده بودم، و این پوچی بود که من را جذب جمع صمیمی دوستان NA کرد.

خدمت بر پایه ی بهبودی,افکار دروغین معتاد,بهبودی و آرامش معتاد,۱۲ قدم NA,نشانه از بیماری اعتیاد

در شش ماه اول پاکی فکر می کردم که برای بهبود یافتن فقط باید در جلسات شرکت کنم، راهنما داشتم اما به رهنمودهای او عمل نمی کردم، به کار کرد قدمها بی اعتنا بودم و با نیروی برتر ارتباط برقرار نمی کردم.

پاکی داشتم اما بویی از بهبودی و آرامش نبرده بودم ، تا شش ماه پاکی با دیوانگی کامل دست به رفتارهای مختلفی می زدم، به واسطه ی همین رفتارهایم شوهر، بچه ها، خانه ام را از دست دادم، تنها چیزی که برایم باقی ماند شغلم بود که آن را هم به خاطر دل رحم بودن رئیسم، حفظ شد.

این مسائل باعث ایجاد انگیزه ای شد که من برای شروع کار به آن نیاز داشتم، من سرانجام رهنمود راهنمایم را قبول کردم و کتاب راهنمای کار کرد قدم را باز کرده و شروع به نوشتن کردم، با اینکه بلافاصله نتوانستم تغییر کنم، اما به هر حال مسائل زندگی ام آهسته آهسته بهتر شدند.

من شروع به برقراری روابط کردم و به این ترتیب بود که احساس گم گشتگی و تنهایی را از دست دادم، خدمت در معتادان گمنام را از وقتی ، هشت ماه پاکی داشتم شروع کرده و تا امروز بدون وقفه آن را ادامه داده ام و در حال حاضر با انجمن مان خیلی همسو شده ام.

در ابتدا با شوهرم به یک جلسه ی خدماتی منطقه رفتیم و من در آنجا در مورد موضوعات مورد بحث، صحبت کردم.

 ظاهرأ من در جای درستی قرار گرفته بودم، چرا که ماه بعد نیز به آنجا رفتم و از همانجا بود که ماجرای خدماتی ام شروع شد، من در انجمن مان، در لایه های مختلفی همچون گروه، کمیته ی ناحیه، منطقه، فرامنطقه و جهانی خدمت کرده ام. خدمت بر پایه ی بهبودی,افکار دروغین معتاد,بهبودی و آرامش معتاد,۱۲ قدم NA,نشانه از بیماری اعتیاد

همه اینها پاداش بوده و من چیزهای بسیار زیادی را در این بین آموخته ام، اما به بهانه ی همین خدمت، مدتی از بقیه ی برنامه فاصله گرفته و قدم کار نمی کردم، در آن مدت به اندازه کافی در جلسات شرکت نمی کردم و دچار خودمحق بینی و خود پرهیزکاربینی شده بودم.

سرانجام یکی از خانم های هم خدمتی ام “با ملایمت”  در این باره با من صحبت کرد و برایم تشریح کرد که با این رویکرد، فقط باعث ترسیدن اعضا شده و تازه نفس ها را از خدمت دور می کنم، صحبت های آن خانم باعث شد تا من رفتارهایم را  بررسی کرده و یک بار دیگر خودم را به انجام تمام بخش های برنامه متعهد کنم.

این بار من ۱۲ قدم NA را با تمرکز بر “چرایی و چگونگی خدمت” کار کردم، مزایای این کار فوق العاده بود، این رویکرد یک بار دیگر به من ثابت کرد که من می توانم ۱۲ قدم را درباره ی هر مشکلی که در زندگی با آن روبرو می شوم به کار گیرم و مواد مخدر تنها یک نشانه از بیماری من بوده و من باید همواره و در همه زمینه  های دیگر نیز مراقب خودم باشم، من در حال حاضر گرداننده ی کمیته خدماتی (هیأت نمایندگان) ناحیه هستم، ما جلسات مان را، همچون سایر جلسات با معرفی خودمان شروع می کنیم، اما علاوه بر معرفی خود، به چند سوال نیز جواب می دهیم : خدمت بر پایه ی بهبودی,افکار دروغین معتاد,بهبودی و آرامش معتاد,۱۲ قدم NA,نشانه از بیماری اعتیاد

سوالاتی همچون اصل روحانی مورد علاقه ی شما چیست؟

شما چگونه معتادان گمنام را پیدا کرده اید؟

کدام برگه ی خواندنی را دوست دارید؟

کدام سنت را دوست دارید و علت علاقه ی شما به آن چیست؟

این سوالات فضا را گرم کرده و به ما کمک می کند تا خدمتگزاران مورد اعتمادمان را بهتر بشناسیم، ما در یافته ایم که وقتی در جلسه می گوییم که اصلا روحانی مورد علاقه مان عشق و مهربانی است، آنگاه دیگر به خودمان اجازه نمی دهیم تا با شلوغ کاری جلسه را به هم بزنیم.

دوستان، اخیرا یک موضوعی حسابی من را متحول کرده است، و آن لغزش یکی از دوستان بسیار نزدیکم بود که باهم به برنامه آمده بودیم او پی گیر برنامه بود، جلسه می رفت، خدمت داشت و قدم کار می کرد اما باز هم لغزش کرد.

در ابتدا از دیدن لغزش او خشکم زده بود و نمی دانستم چه کار کنم، اما پس از گذشت مدتی یادم آمد که چه باید کرد؛ به راهنما و اعضایی که از من حمایت می کردند، تلفن زدم و درخواست کمک کردم. خدمت بر پایه ی بهبودی,افکار دروغین معتاد,بهبودی و آرامش معتاد,۱۲ قدم NA,نشانه از بیماری اعتیاد

به سراغ نیروی برترم رفته و از او کمک خواستم خودم را غرق در برنامه کردم و هر روز به جلسه رفته و با اعضای دیگر تماس برقرار کردم، یک بار دیگر قدم چهارم را نوشتم و این بار این پیام را دریافت کردم که روی دادن این اتفاق در زندگی من بی حکمت نبوده است ، البته من نمی گویم این اتفاق، پاکی من را تضمین کرده است، چرا که “سفر” هنوز تمام نشده است، اما معتقدم که این اتفاق باعث شد تا من به کمک نیروی بر ترم، راهنما و دوستان که از من حمایت می کنند، برنامه را بهتر دنبال کنم.

خوشبختانه آن دوست دوباره پاک شد و ما دوباره به آینده امیدوار هستیم ، من معتقدم که نیروی برترم، برنامه ای برایم دارد و من فقط باید تمایل به انجام آن داشته باشم، آرزویم این است که نیروی برترم گاهی وقت ها با یک سر نخ، به من نشان دهد که برنامه اش چیست؟ هدایایی که معتادان گمنام به من داده است، بی پایان و بسیار شگفت انگیزند.

وقتی با دوستان و رهجویان صحبت می کنم، کلماتی روحانی، مفید و محبت آمیز از دهانم خارج می شود، من هرگز فکر نمی کردم که یک روز چنین اتفاقی خواهد افتاد، خدمت کوچک من در ناحیه، رو به پایان است و به زودی فرد دیگری جایگزین من خواهد شد، من تا به حال افراد پرشماری را دیده ام که در تلاش برای بهبود شرایط ما، حقیقتا خودشان را وقف این انجمن کرده اند، آنها برایم بسیار الهام بخش اند و من همواره تکه ای از حضورشان را در قلبم حس می کنم.

من مشتاقانه منتظرم تا ببینم در تا آینده چه اتفاقی برایم رخ خواهد داد (چیزی که فقط نیروی برترم آن را می داند!) .

این روزها ترجیح می دهم تا به جای “فقط قبول خدمت” و یا “فقط انجام خدمت”، با خدمت همسو باشم، همه ی درک من در این جمله خلاصه می شود که در بطن بهبودی خود با خدمت همسو باشم، این رویکرد به من کمک می کند تا همواره به دنبال راه حل باشم و با دلایل و انگیزه ها، یا خدمت همسو شده و عشق و محبت را در میان بگذارم.

دوستان عزیز هدف من از این مشارکت این است که بگویم شما می توانید علی رغم هر اتفاقی پاک بمانید، من از همان اولین باری که به سمت در جلسه آمدم دیگر مصرف نکردم، مشکلات کوچک و بزرگی همچون از دست دادن یک رابطه، تحویل فرزندان به پدرشان، مرگ دوستان و لغزش اعضایی که با آنها صمیمی بودم، برایم پیش آمد ولی من جان سالم به در بردم، من باور دارم مادامیکه با نیروی برترم و انجمن در ارتباط روزانه باشیم، می توانیم از مصرف خودداری کنیم .

نویسنده : (دیبان، منطقه بریتیش کلمبیا، کانادا)

خدمت بر پایه ی بهبودی,افکار دروغین معتاد,بهبودی و آرامش معتاد,۱۲ قدم NA,نشانه از بیماری اعتیاد

منبع : مجله NAWAY  اکتبر 2016

 

 

Visits: 84

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!