خدمتگزاران مورد اعتماد

خدمتگزاران مورد اعتماد,نظام خدماتی,رشد انجمن معتادان,انتقال پیام NA,پیام رسانی به معتادان

در مفهوم چهارم خاطر نشان شده كه ما به منظور حمايت هر چه بهتر از گروه هايمان، به وجود رهبرانى تاثير گذار در نظام خدماتى مان نيازمند هستيم. ما شاهد موفقيت فراوانى در رشد انجمن بوده ايم، به همين سبب شايد گاهى به نظر برسد كه بيشتر كارهاى NA به انجام رسيده است. وقتى فرصت شركت در جلسات ما براى همه مهياست، شايد هميشه روشن نباشد كه براى پيشبرد هدف اصلى، چه كار هاى ديگرى بايد كرد. واقعيت اين است كه تمام كارهاى خدماتى ما مستلزم جريانى مستمر از استعداد، خلاقيت و تمايل اعضاى ماست تا روند كمك به گروه ها در انتقال پيام NA استمرار يابد. ستادهای روابط عمومى، برگزارى پانل در بيمارستان ها و زندان ها، خطوط امداد، فهرست جلسات و وب سايت ها، تنها بخش كوچكى از خدمات متعددى است كه توسط آن ها، از گروه هاى ما حمايت مى شود. براى انجام اين امور، ما نيازمند رهبران و ساختارى هستيم كه از تلاش هاى ديگران حمايت كند و به آن ها رهنمود ارائه دهد. تاثيرگذارترين رهبران در خدمات  NA، كسانى هستند كه هم اعضاى ديگر را به فعاليت تشويق مى كنند و هم در پى راه هايى براى بهبود خدمات موجود هستند؛ همچنين روش هاى ابتكارى و تازه اى كه به انتشار پيام NA ، يارى رسانَد .

“همكارى با ديگران فقط سرآغاز كار هاى خدماتى است. خدمت در NA باعث مى شود بيشتر وقت ما صرف كمك مستقيم به معتادان در عذاب شود، و در ضمن تضمينى است براى بقاى خود معتادان گمنام. به اين ترتيب ما با ايثار كردن از آن چه داريم، محافظت مى كنيم.”

کتاب پایه، فصل<<چه باید کرد؟>>

خدمتگزاران مورد اعتماد,نظام خدماتی,رشد انجمن معتادان,انتقال پیام NA,پیام رسانی به معتادان

رهبرانِ جذاب و مُشوِق:

موفقيت ما در پيام رسانى به معتادان در حال عذاب، به تمامى، متكى بر اعضايى است كه به پا مى خيزند و دست به كار مى شوند. مشهور است كه مى گويند : نود در صد كار هاى NA را فقط ده درصدِ اعضاء انجام مى دهند، اما ما بر اين باوريم كه براى جذبِ بيشترِ اعضاء به خدمت، از اين بهتر هم مى شود كار كرد. برنامه بهبودىِ ما، همگى مان را به رساندن پيام به معتادان در حال عذاب، فرا مى خواند. ما با شور و شوق حاصل از بيدارى معنوى و موهبتِ بهبودى كه نصيب مان شده، فرصت خدمت گزارى را هم به چشم نوعى امتيازمى بينيم، و هم نوعى وظيفه. اعضايى كه در NA مشغول خدمت مى شوند، مهارت ها و تجربه هاى متنوعى دارند كه مى تواند در تلاش هاى ما مفيد واقع شود. با در نظر داشتن اين نكته، شايسته است ما در برگزيدن رهبران مان به آن دست از ويژگى هاى رهبرى كه ريشه در اصول ما دارند، توجه مخصوص داشته باشيم؛ ويژگى هايى چون درست كارى و فروتنى، در كنار مهارت هاى ارتباطى و سازمان دهى.

كار رهبرى سَبك هاى زيادى دارد، امّا مفيد ترين شيوه در خدمات NA آن است كه مبنايش اصول روحانى نهفته در قدم ها، سنت ها و مفاهيم ما باشد.

اگر با در نظر داشتن اين اصول، خدمت و رهبرى كنيم ، خدمت را براى تمام اعضاء جذاب تر خواهيم ساخت. گاهى ممكن است هيأت هاى خدماتى ما حالتى نا منسجم و پُرتنش پيدا كنند. اعضايى كه مسئوليتى دارند يا صرفاً براى سر و گوش آب دادن در جلسه فلان كميته شركت مى كنند، ممكن است با احساس بيهودگى و دل سردى از جلسه بيرون بيايند. وظيفه جمعى ما اين است كه هيأت هاى خدماتى مان را سرشار از نوعى فضاى بهبودى كنيم، تا اعضاء براى حضور، شركت و رشد، تشويق شوند. داشتن رهبرانى كار آزموده كه مظهر اصول ما باشند، در كمك به پرورشِ امرِ رهبرى در ساير خدمت گزاران مورد اعتماد بسيار مفيد واقع خواهد شد. چنين آموزش هايى نه تنها براى كسانى كه ذاتاً ويژگى رهبرى را دارند، بلكه براى هر عضوى كه تمايل به خدمت دارد مفيد خواهد بود. چه بسا اعضايى كه علاقه مندِ خدمت كردن هستند، امّا اساسنامه ها و دستور العمل هاى مفصل و دست و پا گير و مذاكرات و سياست بازى هاى خسته كنندهء جلسات شورا، آن ها را منصرف مى كند.

وقتى مسئوليت رهبرى بر عهدۀ خدمت گزاران مورد اعتمادى مى افتد كه در اصول راهبردى ما ورزيده شده اند. اغلب مى بينيم مى شود به جاى مرسوم شدن دستورالعمل هاى انعطاف ناپذير و بحث هاى خشك در جلسات ادارى، به سمت نشست هايى برويم كه جاىِ گفت و گوى آزادانه، سِعۀ صدر، همكارى، و رسيدن به توافق جمعى است.

خدمتگزاران مورد اعتماد,نظام خدماتی,رشد انجمن معتادان,انتقال پیام NA,پیام رسانی به معتادان

ويژگى هاى رهبرانِ تاثير گذار

رهبرىِ تاثير گذار، به نوعى تضمين كننده كيفيتِ بهترِ خدمت رسانى در NA خواهد بود. شايد مهم ترين نقش رهبر تاثير گذار، اين است كه در به كار بستن اصول، الگو باشد. مثلاً رهبران ما با پیروى از وجدان گروه چنان كه سنت دوم ايجاب مى كند، فروتنى شان را نشان مى دهند؛ يا وقتى طبق مفهوم پنجم و هشتم، ما را از چند و چون وظايفى كه بر عهده شان گذاشته شده آگاه مى كنند، دُرست كارى و مسئوليت پذيرى را تجسم مى بخشند. رهبران ما وقتى در به كار بستن اصول ثابت  قدم هستند، آن درست كارى و رعايت گمنامى را كه در سنت دوازدهم از ما خواسته شده، عملاً به تجلى در می­آورند.

يكى ديگر از ويژگى هاى بسيار مهم رهبرى، توانايى انتقال مؤثر اطلاعات بين مخاطبان گوناگون است. چنان كه در مفهوم هشتم آمده “ساختار خدماتى ما كاملاً به انسجام و مؤثر بودن ارتباطات مان بستگى مستقيم دارد .”

نمايندگان خدماتى گروه، اعضاى شوراى منطقه و وكلا يا نمايندگان منطقه اى، همه نقش بسيار مهمى در شبكۀ ارتباطىِ نظامِ خدماتىِ ما دارند و اين امر را به بهترين وجه با ارائه گزارش هاى روشن و بدون ابهام در مورد كارهاي شان نشان مى دهند.

هر يك از اين پست هاى خدماتى مستلزم تعامل با دست كم دو سطح مجزاى خدماتى است، و دانش و تجربه افراد در هر يك از اين سطوح با هم فرق مى كند. به همين دليل، مهم است كه ما اعضايى را براى خدمت برگزينيم كه بتوانند مسائل را به روشنى توضيح بدهند و خوب گوش كنند.

يكى ديگر از مهارت هاى مهم ارتباطى، ارزيابى ميزان اطلاعات و تجربۀ مخاطبان، و تعيين چگونگى انتقال اطلاعات بر مبناى همين ارزيابى است.

ساير مهارت هاى رهبرى را هم نبايد از نظر دور داشت؛ مثلاً پاسخ گو بودن، دُرست كارى، صداقت، و توانايى تعليم و تشويق ساير اعضاء در مورد تصميم گيرى و فعاليت. ويژگى هاى يك رهبر تاثير گذار، هم بر اساس اصول برنامۀ ما تعريف مى شود و هم با توجه به وظايف مربوط به آن مسئوليت خدماتى. در گزينش اعضايى كه مى خواهند وظايف رهبرى را در خدمات NA بر عهده بگيرند، تمام اين ويژگى ها را بايد به دقت مورد نظر قرار داد.

خدمتگزاران مورد اعتماد,نظام خدماتی,رشد انجمن معتادان,انتقال پیام NA,پیام رسانی به معتادان

در NA رهبرى به معناى خدمت گزارى است، نه مقامى والاتر در عضويت

چگونگى عملكرد ، ” سنت دوم “

خدمتگزاران مورد اعتماد,نظام خدماتی,رشد انجمن معتادان,انتقال پیام NA,پیام رسانی به معتادان

منبع: جزوه اصول و رهبرى در خدمات NA

خدمتگزاران مورد اعتماد,نظام خدماتی,رشد انجمن معتادان,انتقال پیام NA,پیام رسانی به معتادان

Visits: 588

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!