توانايى در عشق ورزيدن

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

اگر چه این سنت بطور شفاف درباره استقلال گروه صحبت می کند، اما اکثر ما در می یابیم که به کارگیری این اصول در زندگی شخصی مان نیز بسیار مفید است . استقلال شخصی به ما اجازه می دهد که خود واقعی مان باشیم، و دقیقاً با خود واقعی بودن مان است که قادریم پیام را به معتاد دیگری که در عذاب است برسانیم. دلیل آن نیز این است که هر یک از ما متفاوت هستیم و می توانیم با خود رو راست و در مورد تجربه مان نیز صادق باشیم. این صداقت نیرومند ترین ابزاری است که در تلاش مان برای رساندن پیام در دست داریم. در دوران اعتیاد فعال، خیلی دوست داشتیم خود را مستقل نشان دهیم و از آن در هر فرصتی سوء استفاده کرده و خود را آزاد و رها نشان دهیم. یا بر عکس هرگز به مستقل بودن خود افتخار نمی کردیم، شاید به این دلیل که آسایشی غیر طبیعی در وابستگی مأیوسانه خود می یافتیم و فکر می کردیم نداشتن مسئولیت یعنی آزادی. در بهبودی درک می کنیم که بردگی را با آزادی اشتباه گرفته بودیم و بهبودی یک فرآیند پیشرونده برای رهایی ما از قید و بند اعتیاد است. به دست آوردن آزادی در بهبودی به این معنی نیست که ما مسئولیتی نداریم. انواع تعهداتی که ما در زندگی داریم به نسبت روابط مان و نقشی که در آن روابط بازی می کنیم متغیر هستند. در محل کار، در خدمت، در جامعه و خانواده مان اعمال ما بر روی دیگران تاثیر دارد . اعمال ما بر روی معتادان گمنام چه تاثیری دارد؟ این اعمال چگونه بر خانواده، دوستان، همکاران و جامعه ما تاثیر دارد؟ ما در می یابیم که دیگر تنها نیستیم و حتی زمانی که احساس وصل بودن نمی کنیم، باز هم در ارتباط با دیگران هستیم و اعمال ما مهم است. گرفتن ساده ترین تصمیمات برای ما می تواند چالش برانگیز باشد، و ممکن است بدنبال کسی یا چیزی باشیم تا به جای ما تصمیم بگیرد. در زندگی شخصی مان، استقلال خیلی شبیه به خودمختاری است، به این معنی که: ما از ابزاری که اصول روحانی مان در اختیارمان گذاشته استفاده می کنیم تا زندگی ای برای خود تشکیل دهیم که برایمان قابل قبول باشد. حتی وقتی محدودیت های شدید داریم، مثل معلولیت جسمی یا زندانی بودن، باز هم می توانیم آزادی را تجربه کنیم. یکی از اعضای مسن ما که در حال سازگار شدن با یک معلولیت جسمی بود، آزادی را این گونه تعریف می کرد “توانایی در عشق ورزیدن به محدودیت ها بدون ترس.” اگر قادر باشیم به آزادی به عنوان یک شرایط روحانی بنگریم، دیگر کمتر به محدوده آن توجه داریم و بیشتر به دنبال کشف امکانات فوق العاده ای هستیم که در اختیار مان می گذارد.

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

برای گروه ها

 این سنت گروه ها را مورد خطاب قرار می دهد، و مهم است تا ما این تمرکز را حفظ کنیم و در همان حال در باره انواع کاربرد های اصول آن تحقیق کنیم. سنت چهار می گوید “هر گروه بایست مستقل باشد به استثناء مواردی که بر گروه های دیگر و NA در کل اثر بگذارند”  کلمه  “بایست” به این معنی است که این سنت هدف ما است و نه یک امر مطلق. بعضی اوقات ممکن است یک گروه کمک و حمایت دیگر گروه ها یا ساختار خدماتی NA را بپذیرد. در بعضی شرایط ممکن است انجمن محلی قدم پیش بگذارد و با دلیلی منطقی از یک گروه که مشکل دارد، حمایت کند. برای مثال، گروه های سازمان یافته ممکن است گهگاه از گروه های دیگری که از نظر جغرافیایی در انزوا قرار دارد یا مشکل خاصی دارد، حمایت کنند. در این گونه موارد مفید است تا بطور دقیق ذات و نیت چنین کمکی را بررسی کنیم و اهداف مشخصی جهت کمک در نظر بگیریم تا گروه مربوطه به استقلال و خوداتکایی برسد. استقلال به این معنی است که گروه های ما می توانند به هر شکلی که صلاح می دانند جاذبه ایجاد کنند، به شرط اینکه هدف اصلی آنها رساندن پیام به معتاد در حال عذاب باشد. شش مورد در کتابچه گروه وجود دارند، که به ما کمک می کند تا بهتر حرف آخر درباره چیز هایی که یک گروه را بوجود می آورند، را درک کنیم.

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

  • تمام اعضای یک گروه معتاد به مواد مخدر باشند، و همه معتادان به مواد مخدر واجد شرایط عضویت هستند.
  • به عنوان یک گروه، آنها متکی به خود باشند.
  • به عنوان یک گروه، تنها هدف آنها کمک به معتادان مواد مخدر جهت بهبودی از طریق کارکرد دوازده قدم معتادان گمنام باشد.
  • به عنوان یک گروه هیچ وابستگی ای به خارج از معتادان گمنام نداشته باشند.
  • به عنوان یک گروه هیچ عقیده ای در مورد مسایل خارجی نداشته باشند.
  • به عنوان یک گروه، خط مشی روابط عمومی آنها بر اساس جاذبه باشد تا تبلیغ.

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

 حتی با رعایت این شش مورد، هنوز گروه ها آزادی بسیاری دارند تا به روش های مختلفی که وجدان گروه شان صلاح می داند، دست یابند و هر چه بهتر هدف اصلی را به پیش ببرند. هیچ یک از سنت ها به تنهایی معنی ندارند. یک آزمایش خوب برای اینکه ببینیم، موضوع یا تصمیم خاصی “بر دیگر گروه ها یا NA در کل تاثیر می گذارند” این است که به دقت بررسی کنیم که آیا تصمیم ما با دیگر سنت ها هم خوانی دارد یا خیر . به عنوان مثال، ممکن است اشتیاق ما در حمایت از اعضاء همدرد که نیاز مشترکی دارند ما را تشویق کند که فورمت خاصی برای جلسه بوجود آوریم. باید به خاطر داشته باشیم که سنت ششم در باره تایید و وابسته بودن به ما هشدار داده است و سنت دهم ما را از داشتن عقیده در باره مسایل خارجی بر حذر داشته است. ما نمی توانیم فورمت جلسه ای بوجود آوریم که مخصوص معتادان با عقاید مذهبی یا فلسفه خاصی باشد، یا مخصوص گروهی از اعضاء NA باشد که عین حال عضو سازمانی خارج از NA نیز هستند، یا خاص گروهی که در جلسه خود نشریاتی غیر از نشریات NA را استفاده می کنند. تایید و وابستگی به سازمان ها، علایق و اعتقادات خارج از برنامه و انجمن، فرا تر استقلالی است که سنت چهارم برای ما در نظر گرفته است. در نظر داشتن اصول یازده سنت دیگر هنگام به کار گیری روش های جدید، به ما کمک می کند تا از به خطر انداختن اصول مان پرهیز کنیم.

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

NA در مکان های مختلف متفاوت است. در بعضی جوامع محلی NA جلسات همگی مشابه هم هستند، اما در بعضی جوامع دیگر از لحاظ فورمت و نوع برگزاری بسیار متفاوت هستند. بعضی اوقات برای اعضاء سخت است تا بین سنت ها به عنوان اصولی که ما را زنده و آزاد نگه می دارد با رسوم محلی تفاوت قائل شوند. اگر چه رسوم محلی در بعضی از جوامع NA ممکن است باعث شوند تا انجمن برای ما کمتر جذاب باشد، اما باید در رابطه با هر نوع تصمیمی جهت تغییر آن، کاملاً مراقب باشیم. اگر بخواهیم تصمیم بگیریم تا کاری را به گونه ای متفاوت انجام دهیم، باید حتماً دلیلی منطقی داشته باشیم. تلاش های ما باید با این هدف باشد که کمک کنیم تا معتادان توجه بیشتری به پیام ما بکنند، نه اینکه بخواهیم برای خود جلب توجه کنیم. گروه های ما، جوامع محلی همسایه ما و انجمن در کل جهت اتحاد به همدیگر ملحق شده اند. ارتباط آنها با یکدیگر مانند تار های یک تار عنکبوت آنقدر ظریف و نازک باشد که دیده نشود، اما بسیار قوی و قابل انعطاف هستند. رشته های ارتباطی آنها، همان اصول مشترکی هستند که اگر از آنها هنگام تمرین استقلال خود درست استفاده کنیم، آنگاه می توانیم مطمئن باشیم که باعث تقویت NA در کل شده ایم.

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

در حین خدمت

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم، اگر چه گروهها مستقل هستند اما این موضوع در مورد بدنه های خدماتی صدق نمی کند. مفاهیم به ما می گوید که اختیار لازم را به ساختار خدماتی جهت انجام کار ها تفویض کنیم، اما در عین حال یادآور می شود که اختیار نهایی نزد گروه ها است. این به معنی آن نیست که سنت چهار هیچ معنا و کاربردی برای بدنه های خدماتی ندارد. حداقل دو مورد بسیار مهم وجود دارد که بدنه های خدماتی در رابطه با این سنت در نظر گیرند، و این دو مورد کاملاً یا یکدیگر متفاوت است. اولین مورد شاید مهم تر باشد: تمام ساختار خدماتی ما جهت کمک به گروه ها برای رساندن پیام بوجود آمده اند. این مسئله می تواند به راحتی فراموش شود اگر ما در مسایل مختلف گیر کنیم یا گروههای مان را فراموش کنیم. آیا ما به گروههای مان کمک می کنیم تا مستقل باشند، یا فضای وابستگی و فرمان برداری را به وجود می آوریم؟ آیا گروه ها به بدنه های خدماتی پاسخگو هستند، یا این مسئله بر عکس است؟ در خدمت همانند بهبودی شخصی، اگر فکر کنیم که بهترین هستیم، به مشکل بزرگی بر خواهیم خورد. ما به گروه ها کمک می کنیم تا بدون گمراه شدن به پیشبرد هدف اصلی بپردازند. ما توسط ارتباطات مؤثر و حمایت از گروه ها توسط به مشارکت گذاشتن تجارب و ابزاری جهت خدمت بهتر، کمک می کنیم .

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

ما به خوبی گوش فرا می دهیم تا زمینه های مشترک را بیابیم، به جای اینکه بخواهیم ثابت کنیم که ایده ما بهتر است. ما به گروههای مان بهترین خدمت را می کنیم. اگر در حین خدمت عاقل، از خود گذشته و ساده باشیم، زیرا غرور و مناقشه و عدم اتحاد در هر جای انجمن بر روی فضای بهبودی گروه ها تاثیر منفی می گذارد . اگر چه بدنه های خدماتی ما مستقل نیستند، اما کار های بسیاری انجام می دهند و بطور دائم و بطور مجزا از گروه هایی که به ایشان تفویض اختیار کرده، در حال تصمیم گیری هستند. این دومین روشی است که بدنه های خدماتی می توانند این سنت را به کار گیرند، و به دقت بررسی کنند که اعمال آنها ممکن است چگونه بر گروه‌ها و NA در کل تاثیر بگذارد. ممکن است ما بخواهیم از سوالات مشابهی که در گروه ها از خود می پرسیم ، در بدنه های خدماتی نیز استفاده کنیم . آیا تصمیمات و اعمال ما بر گروههای دیگر و NA در کل تاثیر می گذارد؟ آیا باید بحث خاصی را با انجمن محلی مان در میان بگذاریم؟ مفهوم هشت به ما یاد آور می شود که خدمات ما بستگی دارد به، “انسجام و مؤثر بودن ارتباطات مان” و ارتباطات معنای بیش از رد و بدل کردن گزارش دارد. بحث و گفتگوی رک و صادقانه با انجمن مان درباره مسایلی که کمیته خدماتی ما با آن روبرو است کمک می کند تا از مناقشاتی که اغلب پس از عمل کردن بدون درخواست راهنمایی به وجود می آید اجتناب کنیم. در بدنه های خدماتی، سنت چهار و سنت یک دست در دست یکدیگر دارند، یعنی: اعمال ما چگونه می تواند از اتحاد مان حمایت کند، ما چگونه از گروه ها حمایت می کنیم، و ما چگونه می توانیم بهتر به اتحاد و اجماع دست پیدا کنیم؟ سنت چهار از ما می خواهد که مراقب محدوده اعمال مان باشیم، و به دقت در نظر داشته باشیم که کجا ممکن است شور و اشتیاق ما تبدیل به خود رأی شود .

روح سنت ها : سنت چهارم

توانايى در عشق ورزيدن,استقلال گروه,پیام به معتاد,اصول روحانی مان,بهبودی فرآیند پیشرونده

وبسایت رسمی انجمن معتادان گمنام ایران: https://na-iran.org

نرم افزار آدرس جلسات: https://na-iran.org

تالار گفتگوی معتادان گمنام: https://forum.na-iran.org

آموزش ثبت نام در تالار گفتگو: https://na-iran.org/?p=354704

دفترچه تلفن خطوط نواحی: https://phone.na-iran.org

اپلیکیشن آدرس جلسات: https://na-iran.org/?p=354277

بهبودی فرآیند پیشرونده

 

Visits: 37

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!