تنها هدف متعالی NA

هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن 

سنت پنجم:  هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن

سنت پنجم هدف را به زندگى ما باز مى گرداند، يعنى رساندن يك پيام ساده به معتادان در حال عذاب . جهت خدمت به اين هدف، ما دست يارى به سمت ديگران دراز مى كنيم. ما جلسات را راه اندازى و از آنها حمايت مى كنيم. ما به آنچه كه مى گوييم عمل مى كنيم، قدم ها را كار مى كنيم، اهميت مى دهيم و مشاركت مى كنيم. عشق ما به بهبودى، يك منبع مداوم جهت سپاسگزارى است. ما با پاك شدن فقط يك معتاد، متوقف نمى شويم، ما به يارى رساندن ادامه مى دهيم. حتى وقتى صد، يا هزار يا ده هزار معتاد هم پاك شدند، باز هم متوقف نمى شويم. هميشه يك معتاد در حال مرگ ديگر وجود دارد كه نياز به شنيدن پيام NA دارد.

معتادان گمنام از يك رويا تبديل به يك انجمن جهانى گرديده، زيرا اعضاى بسيارى الهام گرفته از يك هدف مشترك، از خود به رايگان مايه گذاشته اند تا بهبودى را در سراسر جهان تبديل به يك واقعيت كنند. زمانى كه برنامه را در حين عمل مى بينيم، اميدوارى مان بيشتر مى شود. تمايل ما نيز بيشتر مى شود، وقتى معجزه بهبودى را به گونه اى فوق العاده و متنوع مى بينيم و تجربه مى كنيم.

امروز ما هدفمند به پيش مى رويم، به جاى اينكه به دنبال اهداف پوچ باشيم. سپاسگزارى در عمل موتور محركه ما جهت تغيير است، به اين معنى كه: در حالى كه پيام مى رسانيم، زندگى خودمان نيز متحول مى شود.

 پيام ما، قلب انجمن معتادان گمنام است . هر كارى كه انجام مى دهيم، و هر چيزى كه به عنوان يك انجمن براى ما مهم است، همگى در ارتباط با پيام ساده ما از اميد و آزادى است، با اين مضمون كه: معتاد، هر معتادى مى تواند مصرف مواد مخدر را قطع كند، از وسوسه مصرف رهايى يابد و راه تازه اى براى زندگى پيدا كند. هيچ كس نه آنقدر بيمار است نه آنقدر سالم، نه آنقدر ثروتمند است، نه آنقدر فقير، نه آنقدر اصلاح ناپذير، نه آنقدر دور از دسترس. اين برنامه در دسترس همگى قرار دارد.

مسئله مهم، رساندن پيام است. ما شاهد آن در جلسات مان هستيم، زمانى كه يك اتاق خالى تبديل به محيطى گرم توأم با همدلى مى شود. ما شاهد آن هستيم وقتى كه مى بينيم اعضاء با دست و دلبازى از خود و وقت خود جهت خدمت مايه مى گذارند. ما شاهد آن هستيم زمانى كه تفاوت ها و علايق شخصى را كنار      مى گذاريم تا بتوانيم به يك معتاد در حال عذاب كمك كنيم. از بسيارى از ما هنگامى كه خود در حال درد كشيدن بوديم خواسته شد تا به ديگران كمك كنيم. كمك به ديگران چهارچوب خود مشغولى ما را مى شكند و ما را رها مى سازد تا خود و دنياى اطراف مان را با نگاهى متفاوت ببينيم. با اميد بخشيدن به ديگران ما خود نيز اميد پيدا مى کنیم.

بسيارى از ما زمانى كه شروع به مصرف كرديم ، از اين طريق به دنبال آزادى بوديم. ما در پى راهى جهت فرار از احساسات، مسئوليت ها و زندگى مان بوديم. آزادى كه در NA يافتيم با اين نوع آزادى تفاوت دارد. دوازده قدم ما را از افكار وسواسى و اعمال اجبارى رها مى سازد. انجمن ما، آزادى از انزوا را براى ما به همراه دارد.

اميد و آزادى ما را در تيره ترين عذاب ها و روشن ترين روز ها به جلو می راند. وصل بودن به ما يادآور می‌شود كه هميشه كار هاى بيشترى براى انجام وجود دارد و هميشه كارهاى بيشترى در حال انجام است. ما هميشه در باره‌ی معتادى با دو روز پاكى حرف مى زنيم كه به يك معتاد با يك روز پاكى مى گويد ” اين برنامه كار مى كند .” وقتى بيشتر پاك مى مانيم، حتى اين تجربه را پيدا مى كنيم كه ممكن است معتادى با دو روز پاكى به معتادى با ده سال پاكى ثابت كند كه اين برنامه كار مى كند. ما هرگز نمى دانيم كه اين پيام اميد از كجا سرچشمه مى گيرد. نگه داشتن هدف مان در اولويت به ما كمك مى كند تا پيام برسانيم و همينطور نيز به ما توانايى گرفتن پيام را مى دهد.

  اتحاد ما امكان پذير است زيرا پيام مان شفاف است. ما در مورد اينكه چرا اينجا هستيم، سر در گم نيستيم. ما مى توانيم تفاوت ها يمان را كنار بگذاريم و كار اصلى خود را انجام دهيم. سنت ها به ما كمك مى كنند تا مسايل مهم را ببينيم و بعضى شرايط كه ممكن است از آنها دور شويم را بشناسيم.

  براى اعضاء:

معتادان در حال بهبودى و گروه ‌ها جهت ادامه حيات به يكديگر نياز دارند. گروه‌ ها جهت خدمت ايثار گرانه به اعضاى خود تكيه دارند و اعضاء هم به گروهى كه وفادار به هدف خود باشد اتكا مى كنند. سنت پنجم جزيى جدا نشدنى از سنت اول است، به اين معنى كه: بهبودى شخصى ما به اتحاد NA بستگى دارد، و اتحاد ما به توجه مان نسبت به هدف اصلى وابسته است. ما حتماً نبايد در حال كاركرد قدم دوازده باشيم تا پيام بهبودى برسانيم، اما كار كرد قدم‌ها كمك مى كند تا پيام مان را بهتر درك كنيم. اگر، چه به عنوان شخص، چه به عنوان گروه در رساندن پيام شفاف و رسا به مشكل برخورديم، بايد اصول و اساس قدم‌ها را دوباره بررسى كنيم تا به ما در درک پیام‌مان کمک کند. قدم اول معتادان گمنام منحصر به فرد است. به جاى پرداختن به يك ماده خاص يا يك عارضه خاص، ما به عجز خود در برابر بيمارى مان اقرار مى كنيم.

گستردگى و جامع بودن قدم اول بعضى اوقات باعث سردرگمى مى شود، به اين معنى كه: ممكن است هر كس با هر نوع وسوسه اى بخواهد عضو NA باشد. اگر چه قدم اول بسيار گسترده است، امٌا نشريات ما خيلى شفاف مى گويد: خيلى ساده، معتاد زن يا مردى است كه زندگى اش را مواد مخدر كنترل كند. ديگر لازم نيست كه زياد فكر كنيم يا براى اينكه تصميم بگيريم چه كسى به انجمن تعلق دارد، خود را خسته كنيم. اگر پيام ما واضح و شفاف باشد، معتادان را جذب مى كند. ما يكديگر را پيدا مى كنيم.

زمانى كه به عنوان يك عضو به اين سنت مى رسيم، اولين وظيفه مان اين است كه نقش خود در كمك به گروه جهت پيشبرد هدف اصلى در نظر بگيريم. اگر ما به روال برنامه زندگى كنيم، نشريات را بخوانيم، به خواندنى ها در جلسه گوش فرا دهيم، اين اصول را تمرين كنيم و سنت ها را به كار گيريم، ديگر نياز نيست تا درباره پيام مان نگران باشيم. بهبودى ما واضح و گويا است. هر يك از ما حامل پيام هستيم. ما هميشه چه بخواهيم چه نخواهيم، نمونه اى از بهبودى در عمل هستيم. مردم به اعمال و رفتار ما نگاه مى كنند تا بفهمند معتادان گمنام چگونه كار مى كند. ما بايد به رابطه مان با معتاد در حال عذاب توجه كنيم، كه: آيا به تازه واردان در جلسات خوش آمد مى گوييم؟ آيا با ايشان به احترام و مهربانى رفتار مى كنيم؟ آيا محيطى امن براى تازه وارد جهت بهبودى، فراهم نموده ايم؟ زمانى كه يك معتاد خواهان بهبودى در NA مى شود، ما ملزم به كمك كردن به او هستيم.

  جزيى از يك انجمن بودن كه در رابطه با هدف خود شفاف و پر اشتياق است، به ما اين درک را مى دهد كه زندگى همراه با شفافيت و اشتياق چگونه است. زمانى كه درك مى كنيم داشتن هدف تا چه اندازه براى گروه مهم است.

براى بعضى از ما رسيدن به هدف اصلى NA ، تبديل به انجام وظيفه اى تا آخر عمر مى گردد، و هميشه با رساندن پيام به والا ترين پاداش ها دست پيدا مى كنيم. اما بعضى از ما عشق و اشتياق خود را در شرايط ديگرى جستجو مى كنيم، مانند: خانواده، شغل  خلاقيت يا ايمان. احساس وصل بودن چه از يك روش و چه از چندين روش به ما دست دهد، به هر حال داشتن و پيش رفتن توسط يك هدف، يكى از جذاب ترين تجربه هاى زندگى است.

در طى ساليان، ممكن است انگيزه ها و راه هاى متفاوتى ما را هيجان زده كند و به سوى خود بخواند. اما باور ما نسبت به راهى كه در پيش داريم، لزوماً نتيجه و مقصد را تعيين نمى كند. زمانى كه زندگى مان بطور غير منتظره اى تغيير مى كند، ممكن است دچار شك و ترديد عميقى نسبت به خود و راهى كه پيش گرفته ايم، بشويم. در چنين فراز و نشيبى قرار گرفتن، نه تنها راه ما را عوض مى كند بلكه مى تواند ايمان ما را شكل دهد و تسليم مان را عميق تر كند.

ارتباط بين سنت پنج و قدم دوازده چنان قوى است كه مى توانيم هم تك تك به آنها بپردازيم و هم هر دو را در يك قالب ببينيم. گروه قادر است به هدف اصلى خود بپردازد، زيرا اعضاى آن تمايل دارند تا متعهد به خدمت باشند و از هر راهى كه مى توانند پيام رسانى كنند. قدم دوازده كه ما در نتيجه بيدارى روحانى اين كار را انجام مى دهيم، اما رساندن پيام نيز ما را بيدار مى كند. زمانى كه دست يارى به سوى يك معتاد ديگر دراز مى كنيم، بيدارى روحاني ای كه تجربه مى كنيم فراى هر احساسى است كه تا آن لحظه داشته ایم.

هم‌دلى و وصل بودن آغاز راه است. ما پى مى بريم كه تجربه ما يك منبع است. هر شرايطى كه ما پشت سر مى گذاريم ، مى تواند تبديل به ابزارى شود جهت كمك به كسى كه در عذاب است. فعاليت ما جهت پيام رسانى به اين معنى است كه هيچ دردى كه كشيده ايم را به هدر نداده ايم. وقتى كه قادر هستيم از عذاب گذشته خود جهت كمك به يك معتاد استفاده كنيم تا يك روز ديگر پاك بماند، آنگاه همان هدفى كه گروه‌مان دنبال مى كند را در زندگى شخصى خود مى يابيم. داستان هاى زندگى ما كليد هايى براى آزادى هستند. درى كه ما مى گشاييم، از هر دو طرف باز مى شود، يعنى: در لحظه اى كه دست يارى به سوى ديگران دراز مى كنيم، خود نيز رها می شویم.

ما در حين رساندن پيام، خود نيز پيام دريافت مى كنيم و زمانى كه در خدمت يك هدف باشيم خود نيز هدف مند مى شويم. وقتى كه هدف ما شفاف باشد، شور و اشتياق مان براى بهبودى ما را به جلو مى راند. زمانى كه راه خود را گم كنيم، حس هدف مندى قوى در NA به يادمان مى آورد كه چه كسى هستيم، تا كجا آمده ايم و هنوز چه چيزهايى در دسترس همگى ما است .

هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن

روح سنت ها – سنت پنجم .

هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن

وبسایت رسمی انجمن معتادان گمنام ایران: https://na-iran.org

نرم افزار آدرس جلسات: https://meeting.na-iran.org

تالار گفتگوی معتادان گمنام: https://forum.na-iran.org

آموزش ثبت نام در تالار گفتگو: https://na-iran.org/?p=354704

دفترچه تلفن خطوط نواحی: https://phone.na-iran.org

اپلیکیشن آدرس جلسات: https://na-iran.org/?p=354277

هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن
هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن هدف متعالی NA,فقط یک معتاد,درک پیام امید,جذب معتادان,آزادی انجمن

Visits: 224

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!