راهنما و رهجو تبادل عشق بی قید و شرط

تبادل عشق,عشق بی قید و شرط,قلب دوازده قدم,راهنما رهجو,معتاد به معتاد دیگر

با راهنما شدن، سپاس گزاری خود را نشان می‌دهم

راهنما شدن قلب دوازده قدم است و یکی از راه های اصلیِ رساندنِ پیامِ NA است. بسیاری از معتادان بر این باورند که راهنمای دیگر اعضایNA شدن بهترین راه برای تجربه و نشان دادن سپاس گزاری ما از هدیه‌ی بهبودی است. به عنوان راهنما ما چیزی را که به رایگان به ما داده شده است پس می‌دهیم. این یک رابطه‌ی مسئولانه است و قسمتی از این که ما چگونه می­توانیم ایثارگرانه به دیگران خدمت کنیم. با این که هر یک از ما ممکن است با کلمات مختلفی نقش خودمان را به عنوان راهنما بیان کنیم؛ اما خیلی ساده این کار کمک یک معتاد به معتاد دیگر است. ما متوجه می­شویم زمانی که به دیگری کمک می‌کنیم به خودمان هم کمک کرده ایم.

تبادل عشق,عشق بی قید و شرط,قلب دوازده قدم,راهنما رهجو,معتاد به معتاد دیگر

“رابطه‌ی راهنما و رهجو یکی از مهم ترین روابط در برنامه‌ی بهبودی ِNA است‌. من باور دارم که رابطه‌ی راهنما و رهجو یک خیابان دو طرفه است که در آن راهنما شناخت بهتری از خود پیدا می کند و رهجو ، دانش و تجربه‌ی راهنمایش را به دست می‌آورد. من بارها گفته‌ام که در زمان مشکلات اگر رهجو هایم نبودند ، من امروز پاک نبودم .”

راهنما اغلب حمایت و دل ‌گرمی به رهجویش می دهد. تجربه‌ی شخصی که راهنما به مشارکت می­گذارد می‌تواند به رهجو احساس پذیرفته شدن، درک شدن و راهنمایی شدن در مسیر برنامه را بدهد. این مشارکت می‌تواند احساسِ واقعیِ نزدیکی و صمیمیّت برای هردو نفر- راهنما و رهجو- را به همراه آورد و تنهایی و انزوایی  که اکثر ما چه تازه وارد باشیم، چه قدیمی حس می‌کنیم؛ تخفیف بخشد.

“قبل از اینکه راهنمای دیگران شوم هیچ تصوّری از خویشتن پذیری و لذتی که در اثر دوست داشتن و مراقبت از دیگری برایم به وجود می‌آید نداشتم. کلیه‌ی روابطِ قبلیِ من برمبنای به دست آوردن چیزی بود که می­خواستم و البته باز هم همیشه احساسِ نیازمندی و دوست‌داشتنیِ نبودن، میکردم. تعجب آور این ‌که وقتی من شروع به کمک به رهجو هایم کردم و یاد گرفتم که بدون توقع برگشت، ببخشم، شروع کردم به ارزش قائل شدن و پذیرش بیشتر خودم.”

“راهنما بودن به من کمک کرد از دنیای تاریک خود خارج شوم و وارد دنیای روابطِ واقعی بشوم. زمانی که فقط من در دنیا باشم، زندگی خسته کننده، تکراری و کوچک می‌شود. گرچه بهبودی به من کمک کرد تا درک کنم که این نوع زندگی می تواند تغییر کند. اما تا وقتی که مجبور نشدم زندگی رهجو هایم را درک کنم و با آن‌ها همدلی نمایم، تغییر عمده‌ای در خود تجربه نکردم. من آن ها را دوست دارم و راهنمای آن ها شدن به من فرصت داد تا به آن ها گوش کنم و در مورد آن ها بیاموزم، به آن ها عشق بورزم و به انسانیّت به پیوندم.”

در این رابطه ی تک به تک ما تشوبق می­شویم و گاه به چالش کشیده می­شویم تا در حالی که به رهجوهای مان راه کار می­دهیم به خودمان نیز نگاهی کنیم . زمانی که ما سئولیت راهنمایی اشخاص را علی رغم مدتِ پاکیِ آن ها به عهده می­گیریم سعی می­کنیم بهترین حالت خود را در این رابطه داشته باشیم.

“در طول زمان از طریق ترازنامه نویسی متوجه شدم که همه‌ی معتادان لزوماً در برابر انگیزه های من یکسان عکس العمل نشان نمی­دهند. منصفانه نیست که از دیگران توقع داشته باشم تا اعمال یا عکس‌العمل‌های شان مثل من باشد. “

“راهنمایم به من یاد داد که عشقِ او بی قیدوشرط است اما باید کمک و احترام او را به دست آورم. من هم همین را به رهجو هایم یاد می­دهم. تا زمانی که ذره‌ای از تمایل در آن ها برای ادامه‌ی این سفر احساس کنم، من نیز در کنار آن ها خواهم بود. کارِ من به عنوان یک راهنما، راهنمایی و هدایت است نه هُل دادن یا یدک کشیدن.”

کتاب راهنما و رهجو

تبادل عشق,عشق بی قید و شرط,قلب دوازده قدم,راهنما رهجو,معتاد به معتاد دیگر

وبسایت رسمی انجمن معتادان گمنام ایران: https://na-iran.org

نرم افزار آدرس جلسات: https://meeting.na-iran.org

تالار گفتگوی معتادان گمنام: https://forum.na-iran.org

آموزش ثبت نام در تالار گفتگو: https://na-iran.org/?p=354704

دفترچه تلفن خطوط نواحی: https://phone.na-iran.org

اپلیکیشن آدرس جلسات: https://na-iran.org/?p=354277

تبادل عشق,عشق بی قید و شرط,قلب دوازده قدم,راهنما رهجو,معتاد به معتاد دیگر

Visits: 48

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!