آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA


آزادی ما ، مسئولیت ما

آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

بسیاری از ما وقتی وارد معتادان گمنام شدیم، هیچ درک روشنی از مفهوم «آزادی» نداشی تنها آزادی ای که ما می شناختیم یا می خواستیم این بود که ما را به حال خودمان آزاد بگذارند ، بی دردسر به خود ویرانگری ادامه بدهیم.

در NA البته چنین برداشتی به کلی زیر سئوال رفت. پاک ماندن، کار کردن قدم ها، بی تفاوت نبودن، و ارتباط برقرار کردن با دیگران و نوعی نیروی برتر، همه و همه در تغییر نگرش ما نسبت به آزادی سهم داشت.

بهبودی با آزادی از اجبار به مصرف آغاز می شود، و آزادی برای تغییر کردن، به آزادی برای تحقق آرمان های ما می انجامد. چنان که در کتاب پایه در مطلب مربوط به قدم نهم آمده «وقتش که برسد معجزات به وقوع خواهد پیوست.» در حقیقت هر کدام از ما که مدتی پاک مانده ایم، پدیدار شدن این معجزات را در زندگی خود دیده ایم. ما که روزگاری می ترسیدیم از خانه یا محل مان بیرون برویم، اکنون بی هیچ هراسی سفر می کنیم و مرزها را در می نوردیم.

ما آزادی برقرار کردن روابط سالم، تصمیم گیری، و آسوده زیستن را به دست آورده ایم. و توانایی معنادار کردن زندگی، موهبتی است که در NA به ما داده شده است.

ما اکنون سازنده زندگی خود هستیم، نه فقط «گیرنده» آن چه به ما داده می شود. برای ما، آزادی موهبتی است پرقدر؛ و با خدمت کردن نشان می دهیم که قدردان این موهبت هستیم، «معجزه هایی» که در مطلب مربوط به قدم نهم از آن صحبت شده، حاصل تلاش های ما در هشت قدم قبلی است، و بسیاری ما به این درک رسیده ایم که آزادی نیز قیمتی دارد که همانا مسئولیت است .

خیلی از ما وقتی در برنامه نسبتا تازه وارد بودیم، «قبول کردیم» که خدمت کنیم، چون کسی اغلب راهنمای مان، گفته بود این کاری است که «باید» انجامش بدهیم. خواه ناخواه در جلسات اداری گروه و کمیته های خدماتی شرکت کردیم.

بر اثر همراهی با دیگران از پیله انزوا بیرون آمدیم و دلسوز بودن را یاد گرفتیم. شاید حتی پستی گرفتیم و با تمام توان در خدمت کوشیدیم چون فکر می کردیم این دین ما به NA است، بعدها، متوجه شدیم این دین ما به خودمان هم هست. خدمت کردن به دیگران بخشی از اجرای قدم دوازدهم ماست، و روح خدمت به تدریج در همه جوانب زندگی ما رسوخ خواهد کرد. ما می دانیم که برای نگه داشتن آن چه به دست آورده ایم، باید بخشنده باشیم. آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

اما علاوه بر تمام اینها، ما خواستار خدمت هستیم. این انجمن متعلق به ماست و قبول مسئولیت در قبال بهبود آن، احساس خوش آیندی در ما ایجاد می کند. به ما موهبت پربهایی اعطا شده که باید از آن پاسداری کنیم.

خیلی از ما در مناطقی پاک شدیم که در آنها جلسات و نشریات NA کم نبود، با این همه، سلامت NA ، چه در حال و چه در آینده، متکی به ماست. ما نوعی سیر تکاملی را طی کرده ایم: در ابتدا شاید فقط کارهایی را که دیگران به ما گفته بودند انجام میدادیم – مثل زنبورهای کارگر، علاقه مند ولی ناآزموده – ولی به تدریج به خدمتگزاران مورد اعتمادی تبدیل شدیم که بر اساس انگیزهای درونی کار می کنند.

نوعی احساس عزت نفس در ما به وجود آمد که ناشی از سازنده بودن، و خدمت کردن به اعضای NA بود، یعنی اجتماعی که در آن زندگی و کار و تفریح می کنیم، و در حال بهبود هستیم. به تدریج درک کردیم که مسئولیت، بار نیست؛ بلکه درست مثل آزادی، موهبت است. ما شهروندان جامعه ای جهانی به نام NA هستیم و کمک های مختلف به اعضای این جامعه، امتیازی است که ما از آن برخورداریم.

آزادی ما، مسئولیت ما

آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

پرسش های زیر دعوتی است به گفت و گو درباره همین برداشت ( آزادی ما، مسئولیت ما) – این که چه طور می توان آن را  به عمل در آورد و ما چه طور می توانیم دیگران را در رسیدن به این درک کمک کنیم. ما مسئول پایداری از آزادی مان هستیم. این تحولی است که در نگرش کوشندگان خدماتی ما به وجود آمده است: از نظر چنین اعضایی، مسئولیت چیزی است خواستنی، نه کاری که به ناچار باید آن را انجام داد.

پرسش های مربوط به این مبحث

1-  من به چه صورتی احساس مسئولیتم در قبال NA را عملا نشان میدهم؟

۲- چه طور می توانیم در دیگران هم تمایل به سهیم شدن در این مسئولیت را برانگیزیم؟ آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

بد نیست با یکدیگر یا در خلوت خود، اندکی درباره آینده جمعی مان بیندیشیم، این که انجمن ما چگونه خواهد بود اگر همه ما به این مرحله برسیم و خود را مکلف بدانیم کاری کنیم که دیگران حتما امکان تجربه راه و رسم زندگی ما را در اختیار داشته باشند . چنان که عاقبت ناگزیر هیچ معتادی، دیگر این نباشد که بمیرد و پیام NA را دریافت نکند.

 

برقراری ارتباطات

محکم بودن هر زنجیری، به اتصال محکم حلقه های آن است. آنچه در زنجيره خدماتی NA  اتصال حلقه های ما را سست می کنند، ضعف در ارتباطات است. ارتباطات قابل اطمینان و مستحکم، یکی از معضلات معتادان گمنام است. برای داشتن نظام خدماتی کار آمدی که در انتقال مؤثر پیام بهبودی یاری رسان ما باشد، باید ارتباطات مان را در همه سطوح ساختار خدماتی تقویت کنیم.

ارتباطات قوی منجر به تحکیم اتحاد میشود و اتحاد، حافظ موجودیت و رشد انجمن ماست. تقریبا همه اعضا به اهمیت اتحاد اذعان دارند و مشتاق هستند همه معتادان طعم آزادی از اعتیاد را بچشند. آن چه مشوق تلاش اعضای ما در سراسر جهان است، این آرمان است که روزی، تمام معتادان جهان امکان دریافت پیام ما را در قالب زبان و فرهنگ خود داشته باشند، و فرصتی برای زندگی تازه پیدا کنند.

وقتی ارتباطات ما معیوب باشد، از قدرت ما برای انتقال پیام کاسته میشود. در ابتدایی ترین سطوح، رساندن معتادان در حال عذاب به جلسات معتادان گمنام، مستلزم ارتباطات درست و به هنگام است. این کار نیازمند فهرست دقیقی از نشانی و مشخصات جلسات، تلفن امداد کارآمد، و رابطه خوب با دست اندرکارانی است که با معتادان سروکار دارند.

ناحیه ها، کمیته ها، مناطق، فرامنطقه ها و خدمات جهانی، همه به نمایندگی از گروه های ما مشغول خدمت رسانی هستند تا گروه ها با سهولت بیشتری به هدف اصلی ما بپردازند. به منظور اعتماد سازی لازم برای تفویض اختیار در انجام این وظایف، ارتباط شفاف و مستمر امری حیاتی است. منتها این طور که پیداست، برای تصمیم گیری درباره این که چه اطلاعاتی را باید انتقال داد ، چه کسانی باید  مطلع شوند، و همچنین در مورد بهترین نحوه انتقال اطلاعات، در تمام سطوح خدماتی کشمکشهایی وجود دارد.

آزادی ما، مسئولیت ما

آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

مفهوم هشتم به ما گوش زد می کند: «ساختار خدماتی ما به سلامت و کارایی ارتباطات مان بستگی مستقیم دارد». ما برای ادامه خدمات مان، متکی به سلامت ارتباطات مان هستیم.

ما نوعی زنجیره دو طرفه انتقال اطلاعات و تجربیات داریم: عضو به گروه به ناحیه به کمیته و منطقه به فرامنطقه م خدمات جهانی۔ ما در همه سطوح خدماتی موخلفیم اطلاعات را در دسترس قرار دهیم. سلامت در این مورد، به معنای تلاش بایسته برای اطلاع رسانی همگانی و بی وقفه است. فقط با هدایت و گزارش دهی دقیق می توان مطمئن بود که ما در حال انجام وظایف محول شده هستیم، نه رفع مسئولیت.

به گمان ما، در NA هم اشتیاق و هم تجربه لازم برای ایجاد شیوه ها و ابزارهای کارآمد ارتباطی موجود است. ما باخبر شده ایم که به منظور تقویت ارتباطات، در بعضی ناحیه ها و مناطق خلاصه ای از تصمیم ها و گفت و گو ها تهیه میشود که اعضا به راحتی می توانند آن را درک کنند.

گزارش هایی نیز حاکی از آن است که بعضی از خدمتگزاران مورد اعتماد با جذاب نمودن گزارش هایشان ارتباط خوبی با اعضا برقرار می کنند و نشست هایی برای ارائه مطالب شان تشکیل میدهند.

ما امیدواریم بحث و تبادل نظر در مورد این پرسش ها  (آزادی ما، مسئولیت ما) در دوره آتی مجمع به ما کمک کند کارآمدترین شیوه ها را با یکدیگر در میان بگذاریم و به سوی موفقیت گام برداریم.

انتخاب یک یا دو سئوال برای گفت و گو نیز هیچ اشکالی ندارد. شما میتوانید در یک دوره چند ماهه، به صورت مستمر درباره سئوال یا سئوال های انتخابی بحث و گفت و گو کنید، و سپس در صورت تمایل پرسش جدیدی را موضوع بحث قرار دهید. هر رویکردی که برای بحث در باب این پرسش ها انتخاب کردید، فقط از شما در خواست می کنیم ما را از نتایج آن باخبر کنید تا ما هم بتوانیم دریافت های شما را با انجمن در میان بگذاریم.

محور پرسش های زیر، زنجیره ارتباطی در NA است. پاسخ های شما برآمده از تجربیات تان در کارهای خدماتی NA و آشنایی شما با «حلقه های گوناگون این زنجیره خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر کارگاهی در مورد این پرسش ها در سطح کمیته خدماتی ناحیه برگزار کردید، بهتر است اعضا بیش تر روی ارتباطات متقابل کمیته های فرعی یا گروه ها با کمیته خدماتی ناحیه، یا شاید ارتباطات متقابل ناحیه و منطقه تمرکز کنند.

از سوی دیگر، هنگام بحث درباره این پرسش ها در سطح منطقه، بهتر است اعضا بیشتر به ارتباط خدمات جهانی با آن منطقه خاص بپردازند، یا بر انتقال اطلاعات بین ناحیه و منطقه و برعکس متمرکز شوند.

پرسش های مربوط به این مبحث :

 

۱) چه چیزهایی در ارتباطات ما بين سطوح مختلف خدماتی NA کار کرد مناسبی دارد؟

۲) کدام یک از حلقه های این زنجیره ارتباطی نیاز به بهسازی دارد؟ آزادی ما، مسئولیت ما,طعم آزادی از اعتیاد,زنجيره خدماتی NA,زنجیره ارتباطی در NA

٣) من چه طور میتوانم به بهسازی حلقه های این زنجیره ارتباطی در NA کمک کنم؟

۴) چه کارهایی به ایجاد یک زنجیره ارتباطی کارآمد در ساختار خدماتی ما کمک خواهد کرد؟

 

مجله راه NA  – نشریه بین المللی معتادان گمنام 

 

Visits: 252

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!